Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Från Sportster 1997 till Bobber

  1. #1

    Sportster 1997 to Bobber 2015

    Tjenare!

    Köpte en sporre årsmodell 1997 i höstas som jag håller på att göra om till en förhoppningsvis ganska trevlig bobber.
    Tänkte lägga upp lite bilder här och visa vilka steg jag har gjort hittills och sedan fortsättningsvis kommande steg.

    Så här såg den ut när den kom hem:



    Bytte ut originalluftfiltret mot ett "bugeye". Tror att det kommer ge hojen en ganska rå look. Billigt var det också (500:-) och det kommer med ett skumgummifilter som antagligen inte ger världens bästa effekt, men med den här hojen kommer fokus att ligga på att den ska vara snygg. Hållaren till förgasaren bakom är köpt av ett företag som heter Gasbox och dem har mycket snygga grejer till bra pris.





    Däcken behöver ju också bytas ut när man vill få till en vintage-look på hojen, så valet blev ett Shinko MT90 bak med dubbla whitewalls och fram blev det ett Avon speedmaster 3.25 - 19. Finns möjlighet att även använda ett grövre framdäck som t.ex 3.50 fram om man vill på den fälgen.



    Jag har bytt stötdämparna bak från standard till 10,5 inch från Burly. Jag är ute efter att få en lägre profil bak på hojen samt en lite brantare "backe" upp mot styret.



    På en bobber som ska få en vintage-look så är ju givetvis kedja ett måste! Så jag valde ett konverteringskit från Lowbrow Customs som innehöll bakdrev och framdrev. Kedjan köper man separat i den längd som passar. Det fina med den kedjan som jag köpte var att den passar till standardlängd men även om man har en stelben som är upp till 2 inch stretch på. Man fick även med två lås till så att ifall man bestämmer sig för att göra stelben efter ett tag så använder man bara biten som blev över av kedjan och skickar på ett nytt lås bara. så här blev det varje fall.



    Jag har bytt den klassiska sportstertanken mot en tank som andas lite mer 60-70 tal på grund av att det är ju det jag strävar mot med det här projektet. Tycker att sportstertanken är läcker i sin form men när man höjer upp tanken så faller proportionerna med helheten eftersom jag vill ha en ganska tight bakskärm som ligger nära däcket. Personligen tycker jag att det blir mycket och högt framtill på hojen och väldigt lågt och lite material baktill. Jaja såhär ser det ut varje fall.



    Som ni ser har jag använt originalbakskärmen men kortat ner den till önskad längd. Jag vill ha en rå och metallisk känsla på hojen så tanken och skärmen kommer att klarlackas när underarbetet och finishen är klar.



    För att få bort så mycket fula originaldetaljer som möjligt så köpte jag ett nytt lock till min CV förgasare från Biltwell, här satt en mattsvart tråkig kåpa tidigare.



    Den nya framlampan blev monterad och klar idag. Fästet får lampan en bit ut från hojen så att den inte krockar med styrlåset.



    Det nya styret är från LA Choppers, 8 inch med lite drop. Putsade även bort den svarta färgen på fästena för bromsvätska och koppling.



    Köpte ett sadelämne från LeBeef på ett swapmeet i höstas, lämnade den till en kille jag känner som klädde den i ett brunt skinn.



    Baklampan är monterad! klassisk Bates-stil.



    Fästet för sidmonterad skylt är monterad och klar.



    Nu börjar man se ljuset i tunneln, Sportstern börjar ta form på allvar och det är "bara" elsystemet kvar. Igår kom dekalerna på tanken.



    Borrade fast tanken och sadelfästet i ramen, jag använde 5/16 bultar för tanken och 3/8 för sadeln. Godset i ramen är tillräckligt för att man ska kunna gänga hålet direkt utan att svetsa i en "bung". Det blir ju självklart snyggare att svetsa i en "bung" och det skulle jag nog gjort om jag hade haft en ram som inte var lackad.

    Senast redigerat av apehanger83 den 2015-03-01 klockan 11:56.

  2. #2
    Den kommer bli stygg Alabama

    Rätt snygg lirare i bakgrunden på första bilden också! En riktig smick-smack-Pommac-pôjk

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

  3. #3
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Ser bra ut!!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  4. #4

  5. #5
    Tack för det!

  6. #6
    Nice!!!
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  7. #7
    Tackar! kommer nog bli riktigt bra

Liknande ämnen

  1. Sportster - Bobber - Stelben etc.
    Av sneJe i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-09-25, 18:43
  2. Sportster bobber
    Av Sporty-bobber i forum Custom & Byggen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 17:07
  3. RoadKing 1997-2007 Danny Gray sadel NY!
    Av shovelwla i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 18:09
  4. 1997 Jammer 88" Panhead Bobber
    Av finnishpetter i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 12:21
  5. Sportster Bobber
    Av Snidarn82 i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 21:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •