Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: HD 883 Iron, några frågor.

  1. #1

    HD 883 Iron, några frågor.

    Tjabba! är ny inom HD-världen så tänkte bara ställa några enkla frågor om denna hoj!

    Har alltid åkt motard innan, men nu när man börjar bli lite äldre så tänker jag faktiskt sadla om så att säga
    Då jag har läst lite om denna så verkar den rätt lättkörd, kan väl vara bra då hojjarna innan jag haft, max vägt 130kg.

    Vad kostar denna att försäkra?
    Finns inte speciellt många ute på blocket just nu, går dessa åt fort?
    Ni som äger denna redan, vad tycker ni om den?
    Mycket service och underhåll?

    Skriv gärna andra tankar och funderingar

  2. #2
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Sportster är lättkörda och roliga, lite lättare att svänga med vilket är bra om du är van vid motard.
    Försäkring är ju individuellt eftersom det baseras på ålder, vart man bor etc.
    Men bolagen som brukar vara billigast är svedea och bilsport & mc.
    Vi är ett gäng dom kör sportster och två av killarna kör iron och dom är nöjda!

    - - - Uppdaterad - - -

    Men satsa gärna på någon som har luft, buller och supertuner eftersom det är ganska dyrt att köpa i efterhand.
    Styre, sadel och annat är ju billigare och enklare att byta själv..
    Sportster 48! 👊

  3. #3
    Det rystar o vibrerar oså är det väll lite skruva ibland men jävligt fräntVill man ha det lite bekvämare så är väll en evo från 04 o föredra med gummiupphängd motor o med luft o buller så brukar dom gå riktigt braJag har haft en 883a o en 1200 båda 08 men gått tillbaka till gammel träsket en lillsida 46a o en early shovel 67a tröttnade på all jävla el o skit

  4. #4
    Min enda tanke när du skriver att du går från motard är att du kanske bör satsa på någon av modellerna som är lite högre, typ Roadster eller kanske rent av en XR1200. Iron tror jag är lika låg som Nightstern och jag hade väldiga problem med min med skrap i avgas och pinnar stup i kvarten. Inte så kul om man är van att kunna lägga ner som med en motard, själv gick jag (tyvärr får man väl nästan säg) från en Buell XB och körupplevelsen är minst sagd begränsad på de lägre sporrarna.

  5. #5
    Snygg hoj!
    Men om du kommer från en motard på 130 pannor så skulle jag snegla åt en 1200 istället. Nightsern och 48:an är ju assnygga och vill du ha än mer drag så sneglar du så klart på xr 1200 som brukar gå "billigt"

    - - - Uppdaterad - - -

    Nästan en dubbelpost där

  6. #6
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Snygg hoj!
    Men om du kommer från en motard på 130 pannor så skulle jag snegla åt en 1200 istället. Nightsern och 48:an är ju assnygga och vill du ha än mer drag så sneglar du så klart på xr 1200 som brukar gå "billigt"

    - - - Uppdaterad - - -

    Nästan en dubbelpost där
    Ja 1200 rör ju på sig lite bättre, framförallt så märks skillnaden på kurviga landsvägar där man har glädje av det extra vridet! Som Martin skriver så skrapar allting i marken i kurvor och rondeller.
    Så vill du kunna köra aktivt så är nog XR bäst även om den inte är lika snygg som en 48..
    Sportster 48! 👊

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det går ju höja dom också.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Härligt! Tack för alla schyssta tips!

    Ja egentligen vill jag har lite mera kräm typ som 1200, det jag mest fastnade för på Iron är att den faller mig så satans mycket i smaken rent designmässigt. Sen att jag är rätt liten också (1.75, 70kg) gör nog inte saken sämre.. Ramlar väl vid första bästa rödljus annars
    Kollade Nightstern också och den ser ju faktiskt inte speciellt mycket större och tyngre ut och väldigt snarlik design.

    Angående rören så har jag tittat på short shots, vad tycker ni om dessa?

    Är som sagt helt grön inom området då jag bara ägt en massa KTM's innan

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Kling Visa inlägg
    Ja 1200 rör ju på sig lite bättre, framförallt så märks skillnaden på kurviga landsvägar där man har glädje av det extra vridet! Som Martin skriver så skrapar allting i marken i kurvor och rondeller.
    Så vill du kunna köra aktivt så är nog XR bäst även om den inte är lika snygg som en 48..
    Häpp häpp häpp....

    Design är så klart en viktig aspekt, men se upp så att du inte köper något du tröttnar på direkt.

  10. #10
    Alla sportsters är i grunden samma ram, små utseende skillnader bara på resten.
    Nighster Iron R custom low p allt vad modellerna heter . Provkör i vår så slipper du köpa grisen i säcken. Jag gjorde som du o sen köpte jag första bästa som jag hade råd med. Skulle jag köpa en idag skulle det bli en 1200R från 2007. O blev jag påtvingad en XR så skulle jag byta den mot en buell.

  11. #11
    Jag förstår jag förstår. Jajjemen visst blir det till o testa lite olika innan köp

    Vad kan det gå lös på att konvertera en 883 till 1200?

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av utemoewbel Visa inlägg
    Jag förstår jag förstår. Jajjemen visst blir det till o testa lite olika innan köp

    Vad kan det gå lös på att konvertera en 883 till 1200?
    Mellan 6-10000 kr beroende på hur du gör + arbete om du lämnar bort. Jag har 1200 cyllar ink kolvar till salu men då måste de bearbeta dina 883 toppar eller köpa andra kolvar då kanske du klarar 5000 kr ink packningar om du gör jobbet själv.
    sen måste ha en SEST eller liknande för att kompencera den större volymen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av utemoewbel Visa inlägg
    Härligt! Tack för alla schyssta tips!

    Ja egentligen vill jag har lite mera kräm typ som 1200, det jag mest fastnade för på Iron är att den faller mig så satans mycket i smaken rent designmässigt. Sen att jag är rätt liten också (1.75, 70kg) gör nog inte saken sämre.. Ramlar väl vid första bästa rödljus annars
    Kollade Nightstern också och den ser ju faktiskt inte speciellt mycket större och tyngre ut och väldigt snarlik design.

    Angående rören så har jag tittat på short shots, vad tycker ni om dessa?

    Är som sagt helt grön inom området då jag bara ägt en massa KTM's innan
    Nightstern (XL1200N) och Iron (XL883N) är i grund och botten samma hoj, dom väger lika mycket, har samma höjd och längd osv. Så vitt jag vet är det endast färgvalen som skiljer dom åt, samt motorn då. Jag är för övrigt lika stor som dig (nja, kanske något kilo tyngre...) och du kommer inte ha några problem att nå marken med båda fötter oavsett vilken sporre du väljer. Stor fördel med Roadstern är 1) dubbla skivor fram, och 2) längre fjädringsväg. Bromsar och fjädring är enligt mig de två punkter där Sportstern faktiskt är riktigt kass. Allting går ju givetvis att ändra på, köpa nya fjädrar och dämpare, byta gaffelben och montera extra skiva osv men det kanske är lite surt att starta karriären med att lägga 20k extra på det.

  14. #14
    Hmm konstigt jag hade super bromsar både på Xl 883an o Nightstern 1200an o fick tillomed uppskattning på bes för bromsarna Sen är det klart du ska sänka det blir en så jävla mycket snyggare hoj! Så här såg mina ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	007 (3).jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	15953Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02241.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	15954

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    För normal körning på lite kurvig landsväg är bromsarna fullt tillräckliga, det är först efter aktivkörning med många mycket kraftiga inbromsningar där skivorna blir väldig varma som man tappar bromsverkan och det blir direkt farlig. Jämför man med sporthoj eller mina dubbla 6 kolvsok är orginal bromsarna inte mycket att hurra för men då är den inte heller sänkt och har okej fjädring som tillåter inspirerande körning.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #16
    Du har fått många bra svar!
    Att konvertera den till 1200 är nästan ett måste tyvärr, 883an kan jag nästan lova att du tycker är för klen! Kommer själv från både sport och motard hojar från tidigare år! Att den sen skulle skrapa, ja men det gör alla hd hojar när du är van att lägga! Det har inte varit en enda modell jag kört av HD som jag inte lyckats skrapa pinnar, pipor eller andra lågt monterade detaljer!
    Konverteringen kan du hitta för 5-6K + frakt och moms hos http://www.lowbrowcustoms.com/ Har du sen vänner som kan hjälpa dig med frakten från staterna så blir totalpriset billigare

    Köper du deras prylar så behöver du "bara" plocka ur motorn (går inte skruva bekvämt på hd med cyllar osv om du inte tar ut motorn) sen byter du bara cylindrarna och kolvarna samt skaffa nya packningar och sen köra in den! Inget annat arbete behövs! Vet av erfarenhet!

    Lycka till och välkommen till genemskapen

    Edit: 519,95 usd inklusive alla packningar ligger dessa på nu oavsett vilken årsmodell du köper! Då är inte frakten m.m. inräknat!

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Man behöver inte ta ur motorn, det är gott om plats och väldigt lättjobbat.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  18. #18
    Fast varför köpa en 883 från början om man har för avsikt att konvertera den till 1200? Vet iofs inte hur prisskillnaden ser ut på begagnatsidan, kanske är ekonomiskt försvarbart?

  19. #19
    Martin, prisskillnaden är stor! Du kan få en 883a från 02-04 (blocket priser) för +- 50 K och med konverterings cylindrar så blir det därmed en 1200 för under 60K! Samt att det är en hoj som väger över 100 kg mindre än dom flesta stora hojarna, sportstern väger inte mer än 220 kg (mins inte om det är torrvikt)

    Lasse, har du skruvat ut cylindrarna från en 883a utan att lyfta ur motorn så skulle jag nog vilja säga att jag vill gärna se det innan jag tror dig! Det finns inget utrymme att plocka ut cylindrarna utan att plocka ut motorn! Att det är gott om plats och därmed enkelt att skruva HD är i mina öron inte sant! Det är den värsta motorn av alla dom sorters hojar jag skruvat på! Motard, Sporthoj och japanska slädar! Bilden säger sitt! Finns inte en chans att du får loss bultarna som sitter mitt på toppen då dom sitter Under ramen och att lyfta ut den bakre cylindern med motorn i går inte!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0055.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	15956
    Senast redigerat av Tom den 2015-01-13 klockan 02:15.

  20. #20
    Nu talar vi ju om skillnader mellan 883 och 1200 sporrar, där skiljer det inga 100kg. Jämför man min Nightster (en 1200 -08) så väger den enligt spec 251kg tjänstevikt, 2014 Iron 883 väger 255kg tjänstevikt. Dom gummiupphängda sporrarna väger mer än de stelmonterade, men fortfarande ingen skillnad mellan 1200 och 883.

    Angående din kommentar till Lasse så har du fel. Behöver du bildbevis så kan du kika här: http://xlforum.net/vbportal/forums/s...79&postcount=6 Första länken jag hittade när jag googlade. Du kan nog lita på att Lasse har fog för sitt påstående, han har nog plockat ner sin hoj flest gånger av alla här på forumet...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Byte av frambromsslang på iron
    Av Martin Lost i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 17:14
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 15:44
  3. Iron 883 hjälp!:)
    Av husfar i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 17:13
  4. Iron med höga apor...
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 08:43
  5. Fetare däck på Iron
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 17:18

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •