Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Night Train

  1. #21
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Lars. Ska du kräma ut över hundra hk ur en Twin Cam 96 snackar vi rätt stora pengar och det borde du veta.

    Hör dig för med nån som ska göra ett stage 3 jobb och se om de vågar lova dig de där hästarna. Eller tror du att du har bättre koll än meken på Probike som ska kasta i SE-grejorna? Eller andra firmor som erbjuder liknande jobb?

    Annars kan du kanske du kan kolla med andra om vad de fått ut på slangen. Nätet är fullt av besvikna Twin Cam-ägare när det kommer till effekt. Fina motorer men krutpaket är det inte.

    Och det är en riktigt jävla stor skillnad på dina 85 hk och en bit över hundra som du skrev. Sen blir det ju närmast löjligt att du som har luft och buller och en mild kam beskriver det som krävs för siffrorna du snackar om som "normaltrim".

    PS

    Min 1200 sporre med luft och buller är mappad till 80,7 hk på bakhjulet. Med standardkam. Även om även den är halvtrött så räcker det för att köra ifrån din sega TC88.
    En dag blir du med vuxen, tönt.

  2. #22
    Det är ju du som lurar i en snubbe att han ska få ut en jävla massa hästar ur en hoj enkelt. Det är du som bullshittar om effekten. Så väx upp själv drömmare.
    Det kostar att få fart på hd:s stötstångsmotorer. Vill man ha redig fart finns bättre alternativ.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av slycke Visa inlägg
    Ja det kostar att ligga på topp.
    Har 112Hk och 154nm i vrid i min rova och jaaaaaa den kostade en hel del att bygga men är trots det mycket trevlig i registret och skulle med lite vildare kammar kräma ur ca 120Hk men vill ha den trevlig och med bra köregenskaper.
    Grymt. Jag skulle aldrig våga trimma en hoj så mycket för att jag nojar över krångel. Men det är klart att det är coolt med en gris som går som en noshörning.
    För säga vad man vill. Men 112 sköna hästar i en big twin lär ju kännas vilt som ett safari. Och det är upplevelsen snarare än den absoluta farten man vill åt. I alla fall jag.

  4. #24
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Grymt. Jag skulle aldrig våga trimma en hoj så mycket för att jag nojar över krångel. Men det är klart att det är coolt med en gris som går som en noshörning.
    För säga vad man vill. Men 112 sköna hästar i en big twin lär ju kännas vilt som ett safari. Och det är upplevelsen snarare än den absoluta farten man vill åt. I alla fall jag.
    112Hk känns långt ifrån vilt, har man åkt trimmad 180Hk Suzuki från -84 så är denna relativt tam faktiskt. Men allt beror ju på om vad man vågar med rullen för högerhanden, och jag vågar
    -inte våga trimma så mycket, eeeh just därför min "bara" lämnar 112 för att mitt krav var hållbarhet, körbar i allt från 30 sträckan till mätaren ut och det är den

  5. #25
    Hajar. Min förra hoj var en traja på 180 kg med 135 hk så jag vet vad du menar. Men grejen är - tycker jag - att allt känns så jävla dramatiskt på en Harley.

    Motorn är egentligen inget och snacka om effektmässigt men den de rister och lever som urtisdjur. Och i jämförelse med en sportbåge är så väl chassi som bromsar direkt skit.

    Men den är nån slags maskinell upplevelse, typ som ett gammalt jaktplan från andra världskriget. Och den grovt tillyxade charmen kan jag bara inte motstå.

    Min Sportster med 81 hk är inte på något vis snabb. Men skiten är jävligt rolig och jag älskar blyklumpen. Mycket mer än min förra Speed Triple.

  6. #26
    Henrik, du har så rätt så rätt

    Så andas vi lite mellan glasen gott folk
    All information om denna hoj är välkommen då jag saknar typ 99.5% information om just effektökningen på en V-twin.

    Men låt mig omformulera frågan!
    Jag anser att NT modellen är en offensiv hoj, till skillnad mot Heritagen som är en passiv hoj. Skillnaderna för mig är att en passiv hoj är mer glida runt i lagom fart utan direkt något större vrid även om dessa har bra botten drag om man skrämmer upp dom lite! Jag kan ha fel enligt många men det är min inställning! Så det jag undrar är om man gör lite enkla grejer så som borrar, plattare och mindre (ej lika höga) kolvar, kam, luft osv, är det värt pengarna?

    Skrämde upp min sporre till en 1200 med en del hjälp av olika metoder och min personliga åsikt gällande den är att det är värt varenda krona! Som gammal sporthojsåkare så tror jag ärligt att jag med min 1200 stelbenare knäcker dom större hojarna på allt utom motorvägen! Som ni nämde, vikt vs cui och vikt vs hk.... Samt att jag inte väger särskilt mycket så får jag ut ett jävla tryck i den lilla hojen och den är grymt lätthanterlig då hjulbasen är något kortare än dom stora hojarna! 220 kg och 1200 cui och har inte en aning om hästar på slangen ännu, inte så brydd då den hojen aldrig ska säljas och den skjuter på som ett jävla skott redan från start när man vrider på! Så ja där är varenda kr som sagt värt sitt pris!

    Jag vill inte ha för mycket trim då det i långa loppet får hojen att paja fortare, dvs större utgifter i det långa loppet! Jag vill bara ha lite mer vrid i hojen än orginalet! Kostnad jag kan tänka mig att lägga på att modda hojen och få lite mer krut, inte över 20 K! Det begränsar helt plötsligt det hela rätt drastiskt

    Trevlig lördag gott folk och tänk på att internet borde ha alkolås

    Dagens maskin, påkostad men en riktigt rolig leksak men som sagt inget jag gärna sitter och petar av 20 mil på en dag med! Har några saker kvar att fixa innan jag vågar ta ut henne på lite längre turer!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Image2.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	66,5 KB 
Id:	15945
    Senast redigerat av Tom den 2015-01-10 klockan 20:37.

  7. #27
    En sportster är ju roligare för aktiv körning än en big twin men det är väl som äpplen och päron.

    Vill du ha en offensiv big twin borde du kanske välja dyna framför softail? Bättre väghållning och lite närmare sportsterbus men ändå stora lugnt tuffande motorn och skönare för långtur?

    Man ska ju så klart skaffa det man vill ha men softail-ramen är ju en kompromiss även med hd-mått mätt.

    Lars har rätt i att du kan få upp en Twin Cam över hundra hk. Men då snackar vi inga 20 papp. Fast om du ska köpa begagnat och vill ha trimmat kan du säkert göra en hyfsad affär. Många är ju tveksamma till att handla vässade grejer så alltför stora ingrepp höjer i regel inte marknadsvärdet i någon större omfattning.

  8. #28
    Jo sporren är som sagt en rolig leksak! Men då den är stelbent så pallar inte skadorna i nacken och ryggen några längre turer! många här som känner igen sig i den frågan!

    Hmmm dyna... ja vi får se inget är skrivet i sten ännu Men helt klart är den kommande hojen till för just långturer! Har inga problem att kuska 50 mil på en dag bara jag sitter bra!

    Ja mäter vi hd mått mätt så kan i alla fall jag bara konstatera att den som påvisar att det är världens bästa hoj har aldrig ägt en HD haha.... MEN det är inte bara hojen utan allt runt i kring, kulturen, ljudet, vridet osv som gör mig trogen till detta märke! Annars hade jag köpt mig en japanare då dom idag faktiskt är riktigt jävla bra!

  9. #29
    Min är steg 3, ca 95hk o massa vrid. Med luft o buller o bänkning betalade tidigare ägare ca 50.000 för det till mckonsult. Massa pengar.....



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  10. #30
    Henrik
    Ja och det är inga pengar jag lägger ut! Har samma inställning till nästa hoj som jag hade till sporren! Många "old school bikers" som skratta och håna mitt dåtida val av hoj men halvvägs in i bygget kom det bud på ja bra pengar, bra mycket mer än jag lagt ut totalt i alla fall! Så jag anser inte att man behöver lägga ut dom pengarna på att "Fixa" en hoj som redan kostar en jävla massa vid inköp! Vansinne enligt min filosofi! Och det är inga pengar man får tillbaka vid försäljning vilket många tror, blocket annonsörerna bla!

    Kommer inte köpa hojen i Sverige, priserna här är drömpriser när man enkelt får fram en likadan eller t.o.m nyare modeller utomlands för en bra mycket billigare peng

  11. #31
    Normaltrim, Henrik... Hehe. Närrå, ska sluta tjafsa. Men den bör väl vara rätt körglad med 95 hk och allt vrid? Siffror säger ju långt ifrån allt.

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Normaltrim, Henrik... Hehe. Närrå, ska sluta tjafsa. Men den bör väl vara rätt körglad med 95 hk och allt vrid? Siffror säger ju långt ifrån allt.
    Jag vet inte vad termen normaltrim kommer ifrån, vanliga termen är nog steg 1-4.
    Den är jätterolig o kraft finns jämt, roligast är nog att försöka göra powerburnouts
    Men vridet äter däck, lätt värt det



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  13. #33
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Ska du verkligen lägga hela 20k????????

  14. #34
    Slycke, innan du vet vad jag gav för det förra bygget så skulle jag nog inte skratta för mycket! Att folk betalar överpriser och inte har kunskaperna att handla utanför sverige eller ha kunskapen eller kontakten att få det mesta gjort för hand är inte mitt fel! Så frågan är vem av oss som ska skratta? Du som lagt ut sjukt mycket på din hoj eller jag som inte behöver lägga ut samma peng för samma resultat? Trevlig helg på dig
    Senast redigerat av Tom den 2015-01-10 klockan 21:51.

  15. #35
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Citat Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
    Slycke, innan du vet vad jag gav för det förra bygget så skulle jag nog inte skratta för mycket! Att folk betalar överpriser och inte har kunskaperna att handla utanför sverige eller ha kunskapen eller kontakten att få det mesta gjort för hand är inte mitt fel! Så frågan är vem av oss som ska skratta? Du som lagt ut sjukt mycket på din hoj eller jag som inte behöver lägga ut samma peng för samma resultat? Trevlig helg på dig
    Jag kan nog skratta.
    Du bygger inte det jag har gjort för 20k.

    Visst köp något utomlands.
    Min hade en ägare,svensksåld och hade gått hela 480 mil.
    Men kan du handla utomlands, få ut 112 hk på bakhjulet med att bara lägga 20K så ska du nog satsa på att sälja Harleys.
    Då kommer du ha en strålande framtid.

    Ett tillägg. JAG har gjort det mesta på min hoj för hand helt jävla själv. ..........

  16. #36
    Jag vet att du gjort det mesta själv!
    Men samtidigt mitt bygge där det enda som inte är bytt är rambågen runt motorn och motorblocket, resten är bytt och jag tänker inte berätta vad jag gett för det men det ligger på +-20K Sen om jag får ut 112 hk vete gudarna men som sagt, jag är inte ute efter dom hk då jag anser att slitaget blir för stort i långa loppet = onödiga utgifter! Vet inte hur många mil du gör per år men jag ligger inte under 1500 mil och det är i Sverige, framöver blir det lätt det dubbla mil talet!

    Sen är det även så att dessa priser är inget jag skulle kunna livnära mig på då det är "vänskaps priser" och enbart för att jag ska kunna bygga billigare men utan att som sagt livnära mig på att sälja hojarna, då får jag inte samma priser! Men jag köper inte delarna här hemma så jag slipper ca 50% av ordinarie kostnader om jag skulle bygga det utan den hjälp jag har!

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag vet inte vad termen normaltrim kommer ifrån, vanliga termen är nog steg 1-4.
    Den är jätterolig o kraft finns jämt, roligast är nog att försöka göra powerburnouts
    Men vridet äter däck, lätt värt det



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    "Normaltrim", är vad Lars talar om för en nybörjare att räcker att få ut över hundra hk ur en TC96. Jag hävdar att summor uppåt 35-45 papp är en redig peng. Vet inte vad du tycker men jag påstår att det är skitsnack att låtsas som att vi snackar luft och buller. Stannar det ens där om man vill passera hundra med råge?

  18. #38
    Krille
    TROR du har rätt där, samma som Slycke! Att det kostar en rejäl slant att komma upp i dom siffrorna även för mig med bra "referenser"!
    Men det är också det som påvisas i min fråga, jag kommer inte lägga ut mer än 20K för att fixa hojen och så mycket är det inte jag vill göra på hojen rent motormässigt! Så dom kostnaderna är jag övertygad om att jag kan få ner till 20K, jag är som sagt inte ute efter +100 hk! Förutsatt att jag sen inte vill börja byta pipor osv för då sticker det iväg!

    Det jag som sagt är ute efter är lite mer effekt, garage trim typ, jacka sadeln osv Jag betalar inte några 40K till ett företag när jag kan göra grejerna själv för en betydligt mindre peng! Där har många (inte alla) den stora kostnaden, företagen ska ha sina löner och priser på delar + alla svenska tillägg samt vinst för bolaget! Och jag anser att 8/10 gånger så är företagen varken kompetenta eller billiga att skruva på en hoj! Vet inte hur många jag känner och mött ståendes längst vägen som fått tillbaka sina hojar med mer fel än när dom lämna in dom! Mötte en BMW offroad för ett tag sen, första servicen och han kom ca 2 km sen tyckte han det kändes läskigt i kurvorna! Då har dom inte skruvat fast bakdäcket och han kör med enkelsving!

    Men som sagt, jag är inte ute efter någon super trimning utan bara lite mer effekt. Tror jag klarar mig gott på det maskinen har att ge första säsongen jag kör den, men sen vill jag nog ha mer

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    "Normaltrim", är vad Lars talar om för en nybörjare att räcker att få ut över hundra hk ur en TC96. Jag hävdar att summor uppåt 35-45 papp är en redig peng. Vet inte vad du tycker men jag påstår att det är skitsnack att låtsas som att vi snackar luft och buller. Stannar det ens där om man vill passera hundra med råge?
    Jag tror det hela är ett missförstånd om termer och prislappar. Jag hoppas hoppas hoppas att jag bränna. ytterliggare pengar på en bra bänkning i våro närma mig 100hp men jag tror inte att jag når 100hp. Men jag drömmer om det.

  20. #40
    Jösses vilka krafter ni ska klämma ut ur slädarna. Komplettera med en plastraket att gasa av er på. Det funkar rätt bra för att lyckas hålla hd'n i princip original. Förutom några slippar för ljudet
    Never ride faster than your guardian angel can fly

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Night Train -06
    Av BAM342 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 12:15
  2. Night Train
    Av falle i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 12:29
  3. Night-Train -05
    Av Rangeraren i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 21:54
  4. night train
    Av hdpatric i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 22:22
  5. Night Train frågor
    Av Skuggan i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 10:08

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •