Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bäst presterande luftfilter kit

  1. #1

    Bäst presterande luftfilter kit

    Jag kör bigtwin steg 3 trim.
    Ihop med vad jag läst så har jag taskigt avgas o luftintag.
    Rsd tracker 2-1 och kuryakin hypercharger. Ganska snygga balla grejjer men jag vill egentligen åt prestandan inför kommande bänkning i vår.
    Nya pipan lutar åt DnD lowcat 2-1 men jag hittar ingen vettig info om vilket luftintag man borde använda.

    Någon med bra tips och belägg för sitt påstående?
    Tacksam för all hjälp.

    Så här ser dnd lowcat ut.





    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  2. #2
    Jag tycker att Kurijucking är dyrt och lite fjolligt, men det är bara min smak/åsikt. Men som luftfilter är det helt ok (såvida man inte har den där ytterligare idiotiska grejen med ett litet luftgaller och dåligt filter i ändkåpan, Stinger tror jag de kallar skiten).

    Om vi bortser från originalburken som är optimerad för lågt ljud så är nästan alla luftfilter fullt tillräckligt bra och tillräckliga. Det spelar liksom inte någon roll hur stor kapacitet man har bara man inte har en flaskhals i systemet.

    Det där avgassystemet ser bra ut.

    Det är egentligen enkelt att konstruera ett hyfsat avgassystem till en HD. Men de som säljer häftiga superdesignade bullrande bling bling lyckas gång efter annan att tillverka katastrofer.

  3. #3
    Tack för svar. Lite förvånad över i övrig klen respons, många trimmar sin motor antingen mer eller mindre. Finns det inga fler tips och åsikter kring luftintaget?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Henrik: V&H Propipe chrome är ett prima avg system. Flera SE, S&S, Bigsucker och KN är mkt bra luftfilter.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Henrik: V&H Propipe chrome är ett prima avg system. Flera SE, S&S, Bigsucker och KN är mkt bra luftfilter.
    Jag gillar propipens effekt men inte utseendet eller dragningen. Det är så blaffigt och stort. Kör du med propipe, skrapat i änden? Avgaset jag valt är just för att det är lite mindre och draget för att följa svingen, samt framtaget av gamla dragracing nördar
    Det är sjukt dyrt tyvärr.
    Kör du trimmat, vilka siffror från bänken och vilket luftintag använder du själv?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Henrik: Håller med dig om markfrigången på Propipen. Lite stort och klumpigt.
    112hp/156Nm hos Evensson i juni 2014. 103:a, Bigsucker 2 och med Propipe Chrome.
    Körde sista 2 mån av året med org främre rör och moddade SE 2 slipons (Cycleshack).
    Märks ingen minskning körbarhetsmässigt och betydligt mindre ljud.
    Vad landar ett D&D Lowcat på för pris från USA?

  7. #7
    Harley Heavy breather körde jag med på min trimmade Nighttrain-07

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag gillar propipens effekt men inte utseendet eller dragningen. Det är så blaffigt och stort. Kör du med propipe, skrapat i änden? Avgaset jag valt är just för att det är lite mindre och draget för att följa svingen, samt framtaget av gamla dragracing nördar
    Det är sjukt dyrt tyvärr.
    Kör du trimmat, vilka siffror från bänken och vilket luftintag använder du själv?




    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Vance&Hines är definitivt gamla dragracingnördar, sopade banorna i början på 80-talet när dom körde och mekade själva och deras team står sig rätt bra i dag också.
    Att det är stort är väl själva poängen effektmässigt, stor volym hjälper till. Sen är det väl så att skillnaden mellan olika system är marginella effektmässigt såvida du inte väljer dragpipes som är det i mitt tycke snyggaste systemet men dessvärre en katastrof ur effektsynpunkt.
    Har själv ett pro pipe, varianten utan värmeskydd över kollektorn och SE filter. Mitt trim är väl att anse som steg 3 och det gav 100 hk i bänken.
    Jag är nöjd med mitt avgassystem, jag kör som en kärring så det är inga problem med markfrigången. Om jag skulle köpa ett filter i dag så skulle jag välja Bigsucker då man slipper slangarna till ventilationen som mitt SE filter har, men det är möjligt att man gått ifrån slanganslutningarna på nyare SE.

  9. #9
    Dessa system vet jag inget om men de verkar seriösa
    https://www.rbracing-rsr.com/

    Mitt eget blev väl inte så vackert men jag tror det är hyfsat rent tekniskt och det låter förvånansvärt lite med 2-1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1502740_611218822325042_7806831935335335519_o.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	99,7 KB 
Id:	15772

  10. #10
    RB Racing gör nog bra grejer men jag har läst om fruktansvärda leveranstider och dålig till obefintlig kommunikation, bara som en heads up.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    RB Racing gör nog bra grejer men jag har läst om fruktansvärda leveranstider och dålig till obefintlig kommunikation, bara som en heads up.
    Precis vad jag har hört! Men man kan läsa deras sidor, garva och lära sig en del!

  12. #12
    Sant!

  13. #13
    När jag skulle byta mitt saggiga Big Radius mot ett 2-1 på Nightstern gjorde journalisten i mig en gedigen research. Hammer performance bänkar alla sporresystem noga och lägger ju ut resultaten på sin sajt. Lustigt nog var RSD Slant riktigt usla effektmässigt (även om det var på sportster) och med tanke på priset uteslöt jag dem direkt. På Sportster är Patriot Defender så överlägset mest pang för pengen att jag klippte till trots att jag tycker D&D Bobcat är ballare.

    För priset på Patriot är bara hälften och vridet och hästarna bäst av alla system på marknaden. Jag fick ut 81 hk på slangen med luft och buller och den går perfekt. Låter skitskönt och lagom också. Det enda minuset är wiren till butterflyn som man kan ställa ljudet med. Min brast nästan direkt och det verkar drabba de flesta. Löses dock enkelt med ståltråd.

    Jag har ingen aning om Patriot är bra även på Big Twin. Men jag vet att de finns och tycker du ska kolla om du inte tycker att pipan ser ut som skit. Löjligt bra grejor om du frågar mig.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Henrik: Håller med dig om markfrigången på Propipen. Lite stort och klumpigt.
    112hp/156Nm hos Evensson i juni 2014. 103:a, Bigsucker 2 och med Propipe Chrome.
    Körde sista 2 mån av året med org främre rör och moddade SE 2 slipons (Cycleshack).
    Märks ingen minskning körbarhetsmässigt och betydligt mindre ljud.
    Vad landar ett D&D Lowcat på för pris från USA?
    Gissar på ca 10.000 för dnd med tull o frakt. Jag hoppas få liknande siffror när jag besöker evensson.

  15. #15

    Bäst presterande luftfilter kit

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Vance&Hines är definitivt gamla dragracingnördar, sopade banorna i början på 80-talet när dom körde och mekade själva och deras team står sig rätt bra i dag också.
    Att det är stort är väl själva poängen effektmässigt, stor volym hjälper till. Sen är det väl så att skillnaden mellan olika system är marginella effektmässigt såvida du inte väljer dragpipes som är det i mitt tycke snyggaste systemet men dessvärre en katastrof ur effektsynpunkt.
    Har själv ett pro pipe, varianten utan värmeskydd över kollektorn och SE filter. Mitt trim är väl att anse som steg 3 och det gav 100 hk i bänken.
    Jag är nöjd med mitt avgassystem, jag kör som en kärring så det är inga problem med markfrigången. Om jag skulle köpa ett filter i dag så skulle jag välja Bigsucker då man slipper slangarna till ventilationen som mitt SE filter har, men det är möjligt att man gått ifrån slanganslutningarna på nyare SE.
    Jag är inte så förtjust i att vevhusventet leds tillbaka oavsett slang eller via bultarna. Finns liknande från tex dkcustoms där vevhusbultarna har ett litet filter i sig men i övrigt leds ut i fria luften. istället. .



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Senast redigerat av Henrik Forslund den 2014-12-11 klockan 23:08.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    När jag skulle byta mitt saggiga Big Radius mot ett 2-1 på Nightstern gjorde journalisten i mig en gedigen research. Hammer performance bänkar alla sporresystem noga och lägger ju ut resultaten på sin sajt. Lustigt nog var RSD Slant riktigt usla effektmässigt (även om det var på sportster) och med tanke på priset uteslöt jag dem direkt. På Sportster är Patriot Defender så överlägset mest pang för pengen att jag klippte till trots att jag tycker D&D Bobcat är ballare.

    För priset på Patriot är bara hälften och vridet och hästarna bäst av alla system på marknaden. Jag fick ut 81 hk på slangen med luft och buller och den går perfekt. Låter skitskönt och lagom också. Det enda minuset är wiren till butterflyn som man kan ställa ljudet med. Min brast nästan direkt och det verkar drabba de flesta. Löses dock enkelt med ståltråd.

    Jag har ingen aning om Patriot är bra även på Big Twin. Men jag vet att de finns och tycker du ska kolla om du inte tycker att pipan ser ut som skit. Löjligt bra grejor om du frågar mig.
    Hört mycket gott om patriot både till sporre och big twin men du skrev själv om utseendet var skit, jag gillar det inte tyvärr. Men smutt med att kunna justera ljudet efter egen förmåga.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Dessa system vet jag inget om men de verkar seriösa
    https://www.rbracing-rsr.com/

    Mitt eget blev väl inte så vackert men jag tror det är hyfsat rent tekniskt och det låter förvånansvärt lite med 2-1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1502740_611218822325042_7806831935335335519_o.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	99,7 KB 
Id:	15772
    Kontaktat rb både för gamla hojjen och nuvarande men aldrig fått något svar tillbaks hehe.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  18. #18
    Mitt blev kanon utan sköldar och med bandage, men tyvärr är det ju lite klumpigt. Det där med ljudet funkar dock bara i teorin. Wiren håller som sagt inte och skillnaden mellan öppen butterfly och stängd är så stor att det kräver olika mappar.

    En fördel med D&D mot Propipe torde förutom utseendemässigt väl vara lite bättre markfrigång? V&H-systemet är ju både för jävla långt och lågt och iaf jag gillar att svänga. Även på HD.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Supertrapp e bäst.
    Snyggast e upp till var och en.
    Ett vanligt insug typ big sucker räcker till allt.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Supertrapp e bäst.
    Snyggast e upp till var och en.
    Ett vanligt insug typ big sucker räcker till allt.
    Supertrapp! Menar du de där tvåtaktssystemen med gnistsläckarskivor i änden? De kan nog funka om man skippar det där med plåtdiskarna.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Luftfilter eller luftfilter?
    Av Hd_Walle i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 00:06
  2. S&S Luftfilter
    Av nonno i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 22:36
  3. S&S luftfilter kit och kåpa
    Av mankanh i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 18:33
  4. Luftfilter
    Av gronvit i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 17:20
  5. Luftfilter vs luftfilter?
    Av Bikerboy i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 09:56

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •