Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dåligt för motorn, eller klarar den sig?

  1. #1

    Dåligt för motorn, eller klarar den sig?

    Tja,

    Jag bytte i helgen till ett SuperTrapp 2-1 system på min Sporre (EFI).

    Den är sedan leverans från butik bestyckad med ett öppet filter och en SEST. Tidigare satt det även ett V&H Big Raduis 2-2 (raka rör) monterat. Den har även någon mappning inlagd för anpassning till nytt filter och öppet avgassystem.

    Efter bytet till det nya systemet har den ju såklart börjat gå lite orenare än vad den gjorde tidigare (även med orginalsytemet) monterat. Känslan jag har är att den får för mycket soppa då den blurrar på ett visst varvtal, vilket vet jag inte då det saknas varvräknare.

    I höst skall jag konvertera hojen till 1250cc samt bänka den. Frågan är om jag kan "köra så här" fram tills dess. Eller ska man se till att bänka alt. byta mappning på den även innan konverteringen? Eller kommer lamda sonderna justera detta något på sikt?
    Skadar det motorn att den får för mycket soppa? Eller är det bara om den får för lite?

    Det självklara svaret är väl säkert att den ska bänkas så att den går klockrent, men det är ändå pengar som skall betalas... Pengar som jag kan lägga på kontot för att få konvertering gjord snabbare

    Vad säger ni?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    byta tillbaka avgassystem osv som den var innan fram tills den ska borras.

  3. #3
    Då jag har sålt V&H systemet så är det tillbaka till orginal som gäller... så helst inte byta tillbaka då den går skit (jämnt men riktigt trött).

    Vid på/avslag av gas så är det inga problem någonstans i registret. Det är egentligen bara när jag "idlar" på gasen enligt följande

    växel/kmh

    1 / 30
    2 / 45
    3 / 60
    4 / 80-85
    5 / 100-105

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av islandstyle Visa inlägg
    Tja,

    Jag bytte i helgen till ett SuperTrapp 2-1 system på min Sporre (EFI).

    Den är sedan leverans från butik bestyckad med ett öppet filter och en SEST. Tidigare satt det även ett V&H Big Raduis 2-2 (raka rör) monterat. Den har även någon mappning inlagd för anpassning till nytt filter och öppet avgassystem.

    Efter bytet till det nya systemet har den ju såklart börjat gå lite orenare än vad den gjorde tidigare (även med orginalsytemet) monterat. Känslan jag har är att den får för mycket soppa då den blurrar på ett visst varvtal, vilket vet jag inte då det saknas varvräknare.

    I höst skall jag konvertera hojen till 1250cc samt bänka den. Frågan är om jag kan "köra så här" fram tills dess. Eller ska man se till att bänka alt. byta mappning på den även innan konverteringen? Eller kommer lamda sonderna justera detta något på sikt?
    Skadar det motorn att den får för mycket soppa? Eller är det bara om den får för lite?

    Det självklara svaret är väl säkert att den ska bänkas så att den går klockrent, men det är ändå pengar som skall betalas... Pengar som jag kan lägga på kontot för att få konvertering gjord snabbare

    Vad säger ni?
    Kör du med discsystemet så köp till open end cap, då blir det friare flöde precis som ditt gamla system. De olika discarna kostar inte så mycket o du behöver ändå ha lite olika o testa med vid 1250 konv. Lycka till

  5. #5
    Kör med 12 discar och open endcap, ska totalt motsvara ca 22 discar enligt SuperTrapp själva... Går fortfarande orent, men det får jag leva med verkar det som om jag inte ska bänka redan nu... men det är typ 3000kr jag hellre lägger på att få konverteringen gjord snabbare... känns tråkigt att allt ligger i förrådet och "skräpar"

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av islandstyle Visa inlägg
    Kör med 12 discar och open endcap, ska totalt motsvara ca 22 discar enligt SuperTrapp själva... Går fortfarande orent, men det får jag leva med verkar det som om jag inte ska bänka redan nu... men det är typ 3000kr jag hellre lägger på att få konverteringen gjord snabbare... känns tråkigt att allt ligger i förrådet och "skräpar"
    Smslån 123 sen är ju det där klart o betalt



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  7. #7
    Sant iofs...

    Någon som har bra tips på någon bänkare... har SEST...

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Smslån 123 sen är ju det där klart o betalt



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  8. #8
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Båging på Mek1 i Lidköping.

    http://www.mek1.se/
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av islandstyle Visa inlägg
    Sant iofs...

    Någon som har bra tips på någon bänkare... har SEST...
    Det är väl båging o evensson tillberga som får mycket beröm här på forat.
    I sthlm finns väl iaf supertwin södra sthlm



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

Liknande ämnen

  1. Går dåligt och blir het.
    Av Danne i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 18:35
  2. Motorn går dåligt
    Av Diesel i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 14:22
  3. Deuce går dåligt i början
    Av tolfan i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 09:18
  4. Går dåligt
    Av Vinkeljärn i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 09:15
  5. Drivrem, vad klarar den?
    Av jimper i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 21:36

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •