Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hyper Chager

  1. #1

    Question Hyper Chager

    Montera en Hyper Chager på kompisens Fatboy 2004!
    Beg. utan mont. anvisning. Får inte spjällen att röra
    sig!! Om man suger i vakuumklockan på baksidan
    stänger spjällen!? Vakuumslangen är ansluten till
    en liten nippel som sitter i adapterplattan? Och
    om man kollar kyrakyns mont.anvsn. så sätter dom
    en t-nippel i bak på förgasaren!!!???
    Vad är felen någon som mixtrat med detta???
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  2. #2
    Hmm.... jag har plockat bort två sånna en på Evo o en på Twin Cam. Om jag minns rätt så på TwinCam ska slangen från vakuumklockan gå till Map sensorn på insuget.
    Man lyfter upp mapsensorn, sätter dit ett "t-kors" och dit med sensorn igen.
    Den funkar väl så att när det är vakuum i insuget så stängs spällen, när du gasar så försvinner vakuumet och spjället fjädras upp.

  3. #3
    Nu har jag klurat lite till. Min twincam hade pluggad vakuumutgång på förgasaren så antar att man tog vakuum från insug och mapsensorn i stället.
    Spjällen ska styras med vakuum, villket du får om du kör t-kors på vakuumslangen bak i förgasaren.
    Vad det gäller nippeln på adapterplattan så borde det vara två st (en på varja sida) och att det är dit vevhusventilation ska gå.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av The Dude Visa inlägg
    Nu har jag klurat lite till. Min twincam hade pluggad vakuumutgång på förgasaren så antar att man tog vakuum från insug och mapsensorn i stället.
    Spjällen ska styras med vakuum, villket du får om du kör t-kors på vakuumslangen bak i förgasaren.
    Vad det gäller nippeln på adapterplattan så borde det vara två st (en på varja sida) och att det är dit vevhusventilation ska gå.
    Jo vevhusventilationen är kopplad så det är inte problemet, vakkum slangen sitter på en liten nippel
    som sitter i den plattan som även vevhusvent. slangarna sitter i!!!!???
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  5. #5
    Hmm...vadå? Har du tre nipplar på plattan?
    Hittade denna fina instruktion.....den borde hjälpa....hoppas jag

    http://www2.motospeed.se/files/pdf/9313-22HD-0306.pdf

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av The Dude Visa inlägg
    Hmm...vadå? Har du tre nipplar på plattan?
    Hittade denna fina instruktion.....den borde hjälpa....hoppas jag

    http://www2.motospeed.se/files/pdf/9313-22HD-0306.pdf
    okey tack har sett den med! Får ta ett kik på den igen!!!
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  7. #7
    Men, koppla inte in skiten. Låt spjällen stå helt öppna hela tiden.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men, koppla inte in skiten. Låt spjällen stå helt öppna hela tiden.
    Varför?

  9. #9
    Ja, varför skall du koppla in dem? Det finns ju ingen anledning alls att ha en massa spjäll och skit som fläppar fram och tillbaks på ett luftfilter.
    Man kan ju tycka att Hypercharger är snygg och undviker man de varianterna som heter PRO-R eller Stinger och som har ett idiotisk litet sidoluftintag så är det ju ingen direkt dålig luftrenare.
    De flesta jag sett har inte kopplat in spjällen och det är ju lika bra.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, varför skall du koppla in dem? Det finns ju ingen anledning alls att ha en massa spjäll och skit som fläppar fram och tillbaks på ett luftfilter.
    Man kan ju tycka att Hypercharger är snygg och undviker man de varianterna som heter PRO-R eller Stinger och som har ett idiotisk litet sidoluftintag så är det ju ingen direkt dålig luftrenare.
    De flesta jag sett har inte kopplat in spjällen och det är ju lika bra.
    Jag fick senaste hojjen med HP redan monterat, o efter d har jag försökt förkovra mig i dess funktioner o bra/dåligt. Ingen har gett nå positiv kritik om den, ja någon tyckte den var ball o titta på men framförallt tycker alla den är dålig och även bänkpapper intygar det.

    Men det där med att koppla ur spjällen blev jag intresserad av. Ska kolla på det.

    Pro o stinger med extra intag är väl just för att den annars är för snålt tilltagen för 100+hk motorer?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, varför skall du koppla in dem? Det finns ju ingen anledning alls att ha en massa spjäll och skit som fläppar fram och tillbaks på ett luftfilter.
    Man kan ju tycka att Hypercharger är snygg och undviker man de varianterna som heter PRO-R eller Stinger och som har ett idiotisk litet sidoluftintag så är det ju ingen direkt dålig luftrenare.
    De flesta jag sett har inte kopplat in spjällen och det är ju lika bra.
    Okey! så i själva verket är det bara till för syns skull alltså!! Och coolhets faktorn! men på en dragracingbil med kompressor och huvscoop
    brukar dom fungera iaf. så någon nytta borde dom ha/göra!? Kanske för att stoppa större humlor och gråsparvar???
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  12. #12
    Henrik Forslund:Jag har faktiskt svårt att tänka mig att den är snålt tilltagen för +100hk. Det är inga problem att få in tillräckligt med luft i en liten mc-motor bara man undviker originalluftburken som är väldigt strypt pga ljudnivåer. Kolla dimensionerna på många bilar som har bra mycket större och starkare motorer.

    Jag tror inte att Hyperchargern är speciellt dålig. Men de där spjällen är ju bara trams. Skulle jag betala över 3000 kr för en luftburk? Skulle inte tro det. Men alla är olika och gör olika prioriteringar. Jag sparar kanske hellre ihop till ett par bra kevlarjeans andra köper kromade örnar.

    Vad som är bra med Hperchargern är att det sitter ett typ KN-filter innuti, det är inte det sämsta. Tvärtom! Att då sätta en liten lucka på sidan med ett simpelt skumplastfilter är......inte så smart tycker jag.

    Harleyman1: Ja visst är det bara coolhetsfaktorn! På en kompressor har spjällen en funktion. Det är en kompressor Hyperchargern skall försöka efterlikna. Gråsparvarna stoppas av filtret innanför.

  13. #13
    Okey det förstår jag med a joke you know! Men det kändes skillnad mot ett original filter iaf.
    kompisen säger att den blev mycket pigggare, men hostar lite vid stadskörning!?
    antar att en bänkning och injustering inte skulle skada! Sitter Long shots på den så
    han får alltid åka sist av någon anledning!?
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Harleyman1 Visa inlägg
    Okey det förstår jag med a joke you know! Men det kändes skillnad mot ett original filter iaf.
    kompisen säger att den blev mycket pigggare, men hostar lite vid stadskörning!?
    antar att en bänkning och injustering inte skulle skada! Sitter Long shots på den så
    han får alltid åka sist av någon anledning!?
    Ja, originalfiltret kan man inte åka med. Och byter man luftfilter och/eller avgassystem så måste man få in lite extra soppa, annars rycker det. Typiskt är ju att man original har under 60hk och med ett annat filter och bra avgassstem över 80hk. Då går det ju åt lite mer soppa också!

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •