Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Styrwobbel

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Kan kanske bero på hur du sitter på den. Kommer ihåg när jag red islandshäst, det räckte att man sköt sig lite framåt samtidigt som man drog fötterna bakåt. Då gick den över i "tölt". http://www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw
    Dagens bästa hoho. Tack för den. Jag sitter som på en dragbike, på helspänn o livrädd för galoppen



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  2. #22

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Tack hasse för tipstråden.
    Gått igenom hela o har lite mer o titta/tänka på om däckbytet inte hjälper.
    Jag har originalfjädring o inga väskor...men läste man hela tråde så skulle en lös vindavvisare räcka för att skapa felaktig turbulens som ger lite wobbel. Vi får se, återkommer.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #24
    Svinglagren kan vara glapp.
    Trägen vinner!

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Svinglagren kan vara glapp.
    Visst kan det vara så, men tror du det ger vibrationer i styret?



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  6. #26
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Ang, svinglagren på en cykel som har 2000 mil på mätaren, ja då e vi tillbaka på diskussionen 30-06. Kollat historiken på cykeln? Vurpor? Har aldrig tordas släppa styret under 50 km/t, min kanske e lika! Mitt styre skakar också när jag släpper det. Inget jag tänkt över.
    Senast redigerat av indy 500 den 2014-04-28 klockan 16:57. Anledning: ang, släppa styret
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  7. #27

  8. #28
    Nja alltså jag vet inte, men jag tyckte mig se du kört igenom dom andra alternativen redan så det är mer en teori.
    Det är ju svårt att beskriva en egenhet eller missljud via text, det vet jag om. Har du låtit någon kunnig provköra den? Det bör ju vara den snabbaste vägen till total frälsning liksom.
    Trägen vinner!

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Ang, svinglagren på en cykel som har 2000 mil på mätaren, ja då e vi tillbaka på diskussionen 30-06. Kollat historiken på cykeln? Vurpor? Har aldrig tordas släppa styret under 50 km/t, min kanske e lika! Mitt styre skakar också när jag släpper det. Inget jag tänkt över.
    Det har slagit mig både på forumet och bland bekanta att släppa styret är något man verkligen inte gör.....jag håller med men för att få reda om cykeln är som den ska så vet jag faktiskt inget annat sätt för att snabbt få reda på skicket.
    En cykel som mår bra, oavsett hastighet med slätt underlag, så kan du släppa styret när som helst o cykeln ska bara fortsätta göra det den gjorde när du höll i styret. O jag hajjar det är harley, det ska vibrera med mera men har man inte upplevt obalans eller slutkörda lager , wobbel etc så måste man börjs med o uppleva det o sen felsöka sig fram till orsaken.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Nja alltså jag vet inte, men jag tyckte mig se du kört igenom dom andra alternativen redan så det är mer en teori.
    Det är ju svårt att beskriva en egenhet eller missljud via text, det vet jag om. Har du låtit någon kunnig provköra den? Det bör ju vara den snabbaste vägen till total frälsning liksom.
    Lämnade in cykeln till en harleygubbe som har en liten shop med lång erfarenhet, det första han sa när jag prompa på att han skulle provköra var, jag släpper inte styret, det ska du veta. Han kom tillbaks o sa att den var kanon..... O ja den är inte kanon, men ikväll bytte jag till utbytesfälg inkl däck o lager. Imorgon blir det provkörning o rapport. Min teori är att det nya däcket som är monterat på min egna fälg har ståll still för länge utan luft så gamla ägaren bytte däcken o ställde ut den på firma till försäljning utan att ha provkört den, för det saknades även balansvikter, han har helt enkelt inte kört hojjen med nya däcket. I tråden som tipsades ovan var det tex flera som märkt av wobbel när man ibland fått ett dåligt däck etc. Teorier teorier teorier Men men, provkörning imorgon vi får se.

  11. #31
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Testade min med att släppa styret ner till 30 km/h, inga konstigheter, gick bara rätt fram. Så någe fel har du!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Testade min med att släppa styret ner till 30 km/h, inga konstigheter, gick bara rätt fram. Så någe fel har du!
    Japp
    Tack för att du provade o meddelade.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  13. #33
    Jag kan släppa styret allt från 30 till 120 o hojen går som på räls

  14. #34
    Varför kommer man på idén att släppa styret då???



    //Robban

  15. #35
    För att man måste svara i telefonen, skriva ett sms eller plocka fram en knatte från packväskan

    Oavsett varför man släpper så ska cykeln gå rakt och utan vibrationer eller tendenser till självstyrning.

    Du verkar kollat en del verkar det som men verkar glömt bort att framgafflarna också behöver underhåll...
    Senast redigerat av David Magnusson den 2014-04-30 klockan 16:57.

  16. #36
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Släppa styret har man väl gjort ända sedan man cyklade 17 tummare. Inte sant?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  17. #37
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Yes har alltid släppt styret, cyklade som barn 5km till bad varje dag och få var sporten att cykla slalom mellan dom vita sidlinjerna utan att hålla i styret

    Skickat från min HTC One via Tapatalk

  18. #38
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag släpper ofta styret, efter att kört en längre sträcka o man närmar sig ett samhälle eller 50 sträcka eller liknande släpper jag styret o sträcker på ryggen eftersom jag sitter framåtlutad och skulle inte det gå skulle jag bli allvarligt betänksam, ett glapp i hjullager eller ett skevt ställt bakhjul märker man enkelt, ett obalanserat hjul eller glapp i styrhuvudet påverkar inte då gyrot i framhjulet vill få den till att gå rakt så något bra tips har jag inte.
    Själv gjorde jag ett stort beslut med min dragracinghoj jag köpte från Danmark som var klen o lätt i ramen så den inte bara sprack på olika ställen vägrade gå rakt, höll på att sätta den i räcker flera gånger innan jag beslutade mig för att bygga mig en ny ram som var mer balanserad o starkare, de problemen finns ju inte i en originalhoj. den skall bara gå rakt annars är den skev från vurpa eller annat.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #39
    Alltså bara för att klargöra, drar hojen åt något håll eller skakar den?
    Aldrig sett en hoj som kan vandra från sida till sida utan input från föraren.

    E d såhär e d riktigt mycket fel

  20. #40
    Cykeln drar åt sidan från bakhjulet, bara i centrera lite till så löser sig det.
    Vandrandet har upphört efter balansering i riktning av fälg/ekrar. Endast lite vibrationer kvar. Nytt framdäck är nästa steg.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •