Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Styrwobbel

  1. #1

    Styrwobbel

    Ganska nyligen köpt mig en beggad nightrain 2007. Börjar lära känna den precis.
    Märkt av viss obalans i fram men aldrig så jag stört mig på det. Men nu har kollat däcktrycket etc och provat släppa styret i olika farter. Över 50 så händer det inte nånting tycker jag men det finns en liten tendens till att styret vill skaka lite.
    Släpper jag däremot styret under 50km/h och låter den rulla så börjar hela cykeln vandra från höger till vänster sida helt av sig själv, alltså det blir ingen vibration utan styret o hela cykeln självstyr från sida till sida.
    Min första teori är obalans i däcket
    Min andra är i kombination med dåliga hjullager, dom har gått 2000 mil
    Min tredje är att ekrarna behöver spännas så kanske fälgen riktar sig eller nå sånt.
    Någon som upplevt samma symtom eller har tips på vad jag ska göra?
    Tacksam för svar.

  2. #2
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Har en NT 2005 som jag köpte 2010. Första säsongen upplevde jag wobbeltendenser i kurvor. Framdäcket var slitet i mitten och problemet försvann när jag bytte däck. Min är sänkt 2 tum fram o bak och jag är mkt nöjd med känsla o väghållning.

  3. #3
    Jag hade svängningar i hojen upp till 70 sedan stabiliserade den sigDet visade sig vara ena bakhjulslagret som var kass det hade gått 1600mil

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Billy Bollocks Visa inlägg
    Har en NT 2005 som jag köpte 2010. Första säsongen upplevde jag wobbeltendenser i kurvor. Framdäcket var slitet i mitten och problemet försvann när jag bytte däck. Min är sänkt 2 tum fram o bak och jag är mkt nöjd med känsla o väghållning.
    Jag hat nya däck på men tack för tipset.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Jag hade svängningar i hojen upp till 70 sedan stabiliserade den sigDet visade sig vara ena bakhjulslagret som var kass det hade gått 1600mil
    Intressant, kanske har jag lite obalans i framdäcket och sen slut bakhjulslager. Varför tar hjullager slut så fort? Är bakhjulet minsta snett monterat slå slits dem jättefort?

  6. #6
    Du svarade nog själv på den, om inte hjulet löper rakt så blir det ju en otrolig snedbelastning på lagren i bakhjulet

  7. #7
    Avfettning och högtryckstvätt gör ju sitt till också.
    http://harleyforum.se

  8. #8
    För hårt satt , slitet eller smörjtorrt styrlager gör att cykeln vandrar fram och tillbaka. Kan vara en anledning.

  9. #9
    Verkar va många troliga anledningar. Tror jag ger upp o försöka lösa det här själv, tiden finns inte. Passar på o serva lite tidigare än intervall o får styrlager och hjullager kontrollerade eller utbytta så man kan börja istället. Återkommer hur det går.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  10. #10
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Sitter breda dubbellager på-07or. Enkelager på -08or. -07 håller ju en 10000 mil. Är det inte så att 30-06 an gått av, av misstag? Tror de e ända sättet att knäcka dom på 2000 mil. Har du justerat in bakhjulet rätt? Ingen tung skinnväska hängandes på sidan som tar vind?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Sitter breda dubbellager på-07or. Enkelager på -08or. -07 håller ju en 10000 mil. Är det inte så att 30-06 an gått av, av misstag? Tror de e ända sättet att knäcka dom på 2000 mil. Har du justerat in bakhjulet rätt? Ingen tung skinnväska hängandes på sidan som tar vind?
    Vad är 30-06?
    Boven i dramat verkar vara framfälgen som behöver riktas/spännas i ekrarna. Var o balanserade idag o då såg tydligt att det inte stod rätt till. Ska in på service och korrigering av framfälg på torsdag. Får se hur det går. Återkommer.

  12. #12
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Vad är 30-06?
    En ganska vanlig förekommande jaktammuniton.... men vad det har med din hoj att göra har jag
    tyvärr inte den blekaste susning om

  13. #13
    Skottskada enda tänkbara orsaken Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	-1.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	14708

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Skottskada enda tänkbara orsaken Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	-1.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	14708
    Det otroligt långsökta jaktskämtet hänvisas då alltså till axelsleeven. Tack för info. Ska hädanefter referera till den som 30-06 så inga missförstånd uppstår
    Ride safe, själv sladdar jag grusväg



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  15. #15
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Nja, de e inte så långsökt förståru. Jag skulle skjuta en katt en gång hos en faster, med en 22 magnum. Det slutade med ett sönderskjutit bakdäck på 240 ian. Katten, ja den brukte 1 av sina nio liv. O så vitt ja vet så lever den än.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  16. #16
    Olrajt.
    Lager ok fram o bak
    Bakhjul linjerat
    Framdäck balanserat
    Framfälgsekrarna spända o rakheten i fälgen kontrollerad.
    Problemet kvarstår.....
    Kvar gällande framhjulet är att byta däck och hjullager. Jag har tur o få låna komplett fälg o däck från samma modell o årsmodell. Återkommer med resultat.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Olrajt.
    Lager ok fram o bak
    Bakhjul linjerat
    Framdäck balanserat
    Framfälgsekrarna spända o rakheten i fälgen kontrollerad.
    Problemet kvarstår.....
    Kvar gällande framhjulet är att byta däck och hjullager. Jag har tur o få låna komplett fälg o däck från samma modell o årsmodell. Återkommer med resultat.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Intressant problem, kanske är något fabrikationsfel på däcket?
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Sluta spekulera!!!!! det är ju ingen Sportster, vad förväntar ni er?????
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Sluta spekulera!!!!! det är ju ingen Sportster, vad förväntar ni er?????
    Det ligger lite sannning i det




    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  20. #20
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Kan kanske bero på hur du sitter på den. Kommer ihåg när jag red islandshäst, det räckte att man sköt sig lite framåt samtidigt som man drog fötterna bakåt. Då gick den över i "tölt". http://www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •