Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: O2 sensorer ej i bruk på trimmad motor?

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Nu hänger jag inte med.
    Är inte OEM-sonderna av smalbandstyp? Dvs de arbetar bara i de delar av mappen där man ligger när stökiometrisk AFR. Vilket man ändå inte vill göra med en vass motor. På hög last går ju oftast closed loop-system med smalbandssonder över till open loop. Därför brukar sonderna kopplas bort när man mappar ett originalsprut på hojar.
    Vill man köra closed loop på hög belastning eller på en vass motor, måste det ju till bredbandssonder. Dvs riktigt closed loop-sprut från tex S&S eller Zippers Thundermax.
    Eller har HD börjar med riktig closed loop med bredbandssonder?

  2. #22
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Nu hänger jag inte med.
    Är inte OEM-sonderna av smalbandstyp? Dvs de arbetar bara i de delar av mappen där man ligger när stökiometrisk AFR. Vilket man ändå inte vill göra med en vass motor. På hög last går ju oftast closed loop-system med smalbandssonder över till open loop. Därför brukar sonderna kopplas bort när man mappar ett originalsprut på hojar.
    Vill man köra closed loop på hög belastning eller på en vass motor, måste det ju till bredbandssonder. Dvs riktigt closed loop-sprut från tex S&S eller Zippers Thundermax.
    Eller har HD börjar med riktig closed loop med bredbandssonder?
    Dom allra senaste årsmodellerna har bredbandare men jag anser ändå att hoj avsett att gå på gatan skall ha någon form av bränsle ekonomi och closed-loop och använda sonderna när tekniken finns på hojen, men vill man trimma o bänka för snygg skrytkurva så visst ta bort dom.
    går ju även göra mappen där dom arbetar mindre och anpassad till cruising fart.

    Själv tankar jag ur min auto tuner med 2 bredbands lambdor efter varje gång jag kört den o justerar mina mappar konstant, i år kör jag med en för varje växel så den blir perfekt för alla laster.Turbon gör också att området den jobbar i blir dubbelt så stor.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2014-03-15 klockan 08:24.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #23
    Vore intressant att veta vad för modeller som har bredbandslambda som standard, det sitter mindre smalbandslambda på de senare årsmodeller för att inte ta så stor plats. För övrigt så håller jag med Jörgen i allt.

  4. #24
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nedan en mapp från en 883 2014 och inte closed-loop och bredband vad jag kan se men jag har haft fel för smalbandare vet ju bara om det är mindre eller mer än bör värdet och inte fullt så bra så visst släng skiten helt onödig, fattar inte vem som kom iden att sätta dom på motorer överhuvudtaget.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Vore intressant att veta vad för modeller som har bredbandslambda som standard, det sitter mindre smalbandslambda på de senare årsmodeller för att inte ta så stor plats. För övrigt så håller jag med Jörgen i allt.
    Ja,det vill jag också veta. De nya kommer med 12mm sensorer som är Narrow band..

  6. #26
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Ja,det vill jag också veta. De nya kommer med 12mm sensorer som är Narrow band..
    Får väl undersöka det närmare då med säkrare källor men jag fattar oavsett inte varför man inte skulle använda sig av ett väl fungerande system vare sig det är smal eller bredband.
    Varför inte sätta på förgasare på funkar också väldigt bra
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #27
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Orsaken till att smalbandslambda inte blir väl fungerande på en vass motor, är väl just att smalbandssonder endast kan identifiera AFR-värden nära 14,7:ish. Efter en effektmappning blir inga såna zoner kvar i mappen där man kör smalbands-closed loop. Sonderna blir utan uppgift. Därför brukar de kopplas ur.
    Men riktig closed loop tycker jag är bra, i synnerhet på en vass gatmotor. Men då måste det som sagt till en motorstyrning med bredbandssonder.

  8. #28
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Orsaken till att smalbandslambda inte blir väl fungerande på en vass motor, är väl just att smalbandssonder endast kan identifiera AFR-värden nära 14,7:ish. Efter en effektmappning blir inga såna zoner kvar i mappen där man kör smalbands-closed loop. Sonderna blir utan uppgift. Därför brukar de kopplas ur.
    Men riktig closed loop tycker jag är bra, i synnerhet på en vass gatmotor. Men då måste det som sagt till en motorstyrning med bredbandssonder.
    Jo det är helt rätt Jörgen, sondera jobbar bara +- 0,5 afr och kallas därav för smalbandlambda men hojen vi talar om är ju även om den nu är duktigt trimmad avsedd att gå på gatan och varför då inte utnyttja det befintliga system och använda sondera i crusing området så som den är byggd och avsedd att göra.
    Som jag skrivit tidigare håller jag med på en riktigt hårt trimmad motor inte behöver dom som inte skall gå på gatan eller bry sig om någon form av bränsle ekonomi eller snygg gång på motorn. Det är lättare att få motorn att gå bra med mer bränsle och lätt att förklara till kunden att den drar mer bränsle för den är ju så trimmad och tar mindre tid eftersom det är en genväg och som sagt det går säkert få ett par extra kusar i mellan registret med pluggade sonder men bra....näääää ur en gathojs motor perspektiv
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jo det är helt rätt Jörgen, sondera jobbar bara +- 0,5 afr och kallas därav för smalbandlambda men hojen vi talar om är ju även om den nu är duktigt trimmad avsedd att gå på gatan och varför då inte utnyttja det befintliga system och använda sondera i crusing området så som den är byggd och avsedd att göra.
    Som jag skrivit tidigare håller jag med på en riktigt hårt trimmad motor inte behöver dom som inte skall gå på gatan eller bry sig om någon form av bränsle ekonomi eller snygg gång på motorn. Det är lättare att få motorn att gå bra med mer bränsle och lätt att förklara till kunden att den drar mer bränsle för den är ju så trimmad och tar mindre tid eftersom det är en genväg och som sagt det går säkert få ett par extra kusar i mellan registret med pluggade sonder men bra....näääää ur en gathojs motor perspektiv
    Ja problemet är som sagt att det är få motorbyggare eller trimfirmor som tycker att det är snyggt att köra en vass motor så nära stökiometrikst. I synnerhet inte om man till skillnad från ursprungstillverkaren, inte behöver uppfylla emissionslagstiftningar. Inte ens mappar från stora firmor som S&S eller StarRacing gör det, bara att titta på en mapp från ngn av dess firmor till tex en Delphi 124" eller 145" . Däremot får de motorerna att gå riktigt snyggt och lämna hög effekt. Smalbandslambda är ju infört av HD för att klara den låglastbaserade körcykel under vilket serietillverkade motorcyklar emissionsmäts för typgodkännande.

    Återigen. Självklart tycker jag att closed loop är bra på en vass motor. Ett naturligt val för min 124". Men med bredbandslambda

    Jag säger inte att man måste plugga sina smalbandssonder, går motorn svalt och knackfritt på stökiometriskt blandning under (tomgång och låglast) så finns det ju inget hinder att ha sonderna kvar. Men jag kan av samma orsak förstå att det är vanligt att koppla ur dem.

    Bäst för en vass gatmotor är ju ändå ett riktigt closed loop-system. Som övervakar motorn hela vägen till full effekt.

    Nu släpper jag det här.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2014-03-16 klockan 13:40.

  10. #30
    VA FAN!Har du köpt storsuggaTrodde du var sporre kis

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    VA FAN!Har du köpt storsuggaTrodde du var sporre kis
    Jag ska prova det nu i år iaf, är egentligen sporrekis i själen



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  12. #32
    Det finns en anledning till att H-D introducerade vattenkylda toppar på vissa modeller.

  13. #33
    Jag vill tacka för alla bra svar. Det känns inte längre "fel" att mina sonder är pluggade och jag har lite mer förståelse kring ha dom i bruk eller inte.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  14. #34
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Det finns en anledning till att H-D introducerade vattenkylda toppar på vissa modeller.
    OBS ironi men kan inte låta bli....men kan man inte plugga sonderna, ta bort vatten pumpen o tömma systemet o ge den mer soppa så behövs inte skiten...
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #35
    Helt rätt men H-D måste följa avgaskraven på en ny cykel.

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Jag vill tacka för alla bra svar. Det känns inte längre "fel" att mina sonder är pluggade och jag har lite mer förståelse kring ha dom i bruk eller inte.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    I år blev det en Thundermax med autotune o bredbandslambda. 15 mil in så är jag så nöjd att smilbanden nuddar öronen vid varje fullrull.
    Tror min hoj var riktigt taskigt mappad innan.

  17. #37
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Grymt, tycker också det är ett väldigt bra system
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Grymt, tycker också det är ett väldigt bra system
    Att både du o pulare gett lovord om tmaxen hjälpte till en del i beslutet



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  19. #39
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Henrik: Då är det bara att boka tid hos Evensson och se resultatet

  20. #40
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    En liten undran Henrik.
    Var köpte du "da shit" ifrån?
    Är också sugen på detta när man läser om dom positiva reaktionerna

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. EVO-motor
    Av Broder Dalton i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 09:47
  2. Årsmodell på EVO motor via motor nummer.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:15
  3. Trimmad järnsporstster 72a
    Av Stefan Balogh i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 16:16
  4. motor 88cui motor till salu från 2006
    Av hdbaggerman i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:40
  5. motor
    Av bluesbiker i forum Custom & Byggen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 23:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •