Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bromsljus frambromsen

  1. #1

    Bromsljus frambromsen

    Kom till jobbet och upptäckte att mitt bromsljus bara fungerar på fotbromsen och inte på handbromsen. Följde bromsledningarna och såg att på bakbromsen så sitter det en tryckgivare på bakbromsen som jag antar är bromsljuskontakten för bakbromsen, men fram kunde jag inte se någon.

    Nu till min fråga, sitter allt i handtaget och i så fall hur jävligt är det att pilla med det själv utan några papper/bilder?
    Kanske inte ens är värt att öppna upp handtaget utan att först köpa reservdelar om det är något vanligt fel som någon kan tipsa om.

    Det handlar om min night train 2006.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Den sitter ju i handtaget.
    Dela handtaget och gör en visuell inspektion.
    Testa om möjligt att smörja kontakten med kontaktspray.
    Självfallet går kabeln vidare och kan gå av varsomhelst men börja där.
    Det är enkelt att dela kontakthusen, men var noga att lägga kablarna rätt så du inte klämmer någon när du sätter ihop huset igen.

    Som du ser så delar höger blinkers och bromskontakten jord, så funkar blinkersen så är det den röd/gula sladden du ska kolla.
    Men dela först kontakthuset, är hojen inte rörd eller ändrad elektriskt så sitter säkert felet där uppe.
    Kontakten har kanske glidit åt sidan eller så?
    Hörs det ett klick när du drar in handtaget?
    Om inte är antaglig kontakten trasig.
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2014-03-11 klockan 10:03.

  3. #3
    Tack för hjälpen.
    Nä jag kan inte höra något klick och allt är original på hojen.
    Jag får gå ut på lunchen och titta lite närmare på det och se om det är något jag kan lösa direkt.

  4. #4
    Börja med att ta bort själva bromshandtaget (den som du drar i med fingrarna), sitter på spline med en segersäkringsbricka typ. Ta bort den först, innanför där är kontakten, försök trycka på den med fingret för att se om bromsljuset ger sken av sig eller inte.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Börja med att ta bort själva bromshandtaget (den som du drar i med fingrarna), sitter på spline med en segersäkringsbricka typ. Ta bort den först, innanför där är kontakten, försök trycka på den med fingret för att se om bromsljuset ger sken av sig eller inte.
    Plockade isär handtaget lite snabbt på lunchen och tryckte på microbrytaren utan att något hände. Så jag antar att den har gett upp om det inte är någon trasig kabel någonstans.
    Sitter sladdarna på brytaren lödda eller är det någon kontakt i handtaget om man gräver djupare?

    Måste ta och beställa mig en Clymer bok så man kan riva och slita lite i grejerna utan att behöva vara livrädd för att ta sönder något.

  6. #6
    Den här täcker min hoj va?



  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Kör in en spänningstestare i varje sladd uppe vid kontakten och kortslut dem typ.
    Lyser bromsljuset då så är kontakten kass.
    Den ska klicka rätt distinkt är man drar in handtaget.
    Det finns ingen kontakt för kabeln där utan man får löda på en ny om man inte byter hela kabelstammen.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Kör in en spänningstestare i varje sladd uppe vid kontakten och kortslut dem typ.
    Lyser bromsljuset då så är kontakten kass.
    Den ska klicka rätt distinkt är man drar in handtaget.
    Det finns ingen kontakt för kabeln där utan man får löda på en ny om man inte byter hela kabelstammen.
    Okej får testa det sen.
    Lät inte ett skit när jag tryckte på den så jag antar att den har gjort sitt om det ska låta om den.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    ps, den clymer är kanon för där är alla elscheman i färg med rätt färg för varje kabel.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.denniskirk.com/drag-spec...prd/214590.sku

  10. #10
    Hmmm... Märkligt. Exakt samma sak hände mig idag.
    Tyvärr upptäcker jag det inne på besiktningen. Så det blev 2:a och åka hem irriterad.
    Detta är en Softail Heritage 2004 men det är säkert samma microbrytare som ovan.

  11. #11

    Bromsljus frambromsen

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    ps, den clymer är kanon för där är alla elscheman i färg med rätt färg för varje kabel.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.denniskirk.com/drag-spec...prd/214590.sku
    Perfekt då får det bli en sån. Kan vara bra att ha så man slipper stå helt handfallen
    Tack för hjälpen med länken.

    Citat Ursprungligen postat av ROH Visa inlägg
    Hmmm... Märkligt. Exakt samma sak hände mig idag.
    Tyvärr upptäcker jag det inne på besiktningen. Så det blev 2:a och åka hem irriterad.
    Detta är en Softail Heritage 2004 men det är säkert samma microbrytare som ovan.
    Fan vad surt för dig

    Ringde och kollade vad det skulle kosta mig att få det lagat.
    Kontakten skulle kosta 400kr och arbetet 900kr. Göra lödskarvar och dylikt var inget han höll på med så han bytte kabeln hela vägen i så fall och det innebar att tanken var tvungen att plockas bort för där under satt kontakten.

    Han sa även att det var inget ovanligt fel för det hände ofta när folk bytte handtag att dom gjorde fel vid monteringen och då var det lätt att ha sönder brytaren.

  12. #12
    Ok. Jag såg att Bikeline hade en kontakt för cirka 160 spänn. Fixar en imorgon, sedan är det bara att plocka fram lödkolven.
    Jag lödar istället för att riva bort tank och annat. Kan inte vara så svårt. Tror dessutom det följde med krympslang och allt.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av ROH Visa inlägg
    Ok. Jag såg att Bikeline hade en kontakt för cirka 160 spänn. Fixar en imorgon, sedan är det bara att plocka fram lödkolven.
    Jag lödar istället för att riva bort tank och annat. Kan inte vara så svårt. Tror dessutom det följde med krympslang och allt.
    Ja, jag tänker också löda dit en ny. Kan köpa en hel pall med kontakter och löda dit om jag skulle misslyckas innan jag kommer upp till 1300kr

  14. #14
    Fixat!. Var inte så svårt. Lite pilligt bara. Ha tålamod.

    Tips: En sak jag gjorde fel när jag skulle montera allt igen var att jag fick bromsröret på felsida av gasvajrarna. Det såg lite konstigt ut med gasvajrarna lindade runt bromsröret. Tyvärr fick man demontera allt igen för att få det rätt. Tog cirka 1,5h totalt.

  15. #15
    Vad bra då

    Har inte hunnit pilla något med det än men ska ta och beställa en kontakt så jag får det gjort för jag ska med besiktiga snart.

  16. #16
    Vart gjorde du skarven på kabeln? Tänkte på om den får plats i handtaget eller om du gjorde den någon annanstans.

  17. #17
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Vart gjorde du skarven på kabeln? Tänkte på om den får plats i handtaget eller om du gjorde den någon annanstans.
    Jag bytte precis min kontakt ikväll.
    Klippte kablarna och lödde ihop så skarven hamnade inne i handtaget.
    Satte på en krympslang och fanns gott om plats ändå!
    Kontakten gick på 150 kr på The Parts Stop, blodsugarna på probike skulle ha 1300:-
    Passade på att byta styre också när jag ändå var där och skruvade..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	14385

  18. #18
    Okej, tack för hjälpen
    Beställde en kontakt från bike line men inte hunnit med att byta den än för jag har inte hojen hemma för tillfället.

    Riktigt fin hoj du har

  19. #19
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Tack!
    Kom ihåg att hålla inne handtaget när du sätter tillbaka grejerna så att inte kontakten knäcks igen!
    Sportster 48! 👊

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Kling Visa inlägg
    Tack!
    Kom ihåg att hålla inne handtaget när du sätter tillbaka grejerna så att inte kontakten knäcks igen!
    Okej tack för tipset

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Bromsljus FLH
    Av Williammc i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-26, 16:57
  2. frambromsen tar bara ut till korsningen! ?heritage softail 2006
    Av Bad omen i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 21:26
  3. Bromsljus
    Av Json i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 21:22
  4. Bromsljus
    Av Thurston i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 16:23
  5. hylsa till banjo bulten på fotbromsen/frambromsen
    Av mrzigzag i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 14:17

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •