Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Den eviga frågan 2-1 eller 2-2

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Den eviga frågan 2-1 eller 2-2

    Tjena
    Jag sitter och funderar på att byta blås på hojen men är lite fundersam.
    BRA 2-1 system är oftast bäst men också fulare(i mina ögon) än ett par BRA 2-1 pipor.
    Finns det någon som har kalla fakta som tex effektkurvor osv där man ser den egentliga skillnaden?
    Drag pipes är inte aktuellt, men skulle vara skoj att få på papper hur dåliga de egentligen är.
    Just nu har jag V&H Bigshots med powerchamber och de ska ju egentligen vara ett mellanting.
    Teorin bakom är jag införstådd med ang gashastighet och cylinderfyllnad osv, men just att få på pränt skillnaderna skulle va intressant.
    När man läser vissa resultat så får man ju egentligen bara veta toppeffekten och den effekten är ju egentligen den minst intressanta för mig.
    Så, tips??
    Ha de
    Lars

  2. #2
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tjena! ja det där med tycke och smak kan vara lite olika..med jag provade ett par BR 2-2 och bänkade och det var ingen höjdare men snygga var dom ju ..det var problem att komma över 140 km med dom kändes trånga..så nu har jag åkt ett bra tag med en pp hs... och där funkar det bra ..men ska nog meka på ett pp crome nya modelen fast svart för att få ut mer vrid samt hk men är det ca 105 hk och 140 nm så är det ju ok,var innan jag trimmade ca 73 hk och ca 100 nm i vrid och stor skillnad är det ju att ha en Power vision kontra en PC..om jag ska se bara på snyggheten då är nog ett 2-2 bra men ser man på effeckt så föredrar jag en pp 2-1... men som sakt vi är ju olika.. själv har jag inga jätte kammar utan endast TW50 och andra kolvar,toppar och lite så,så jag tycker det är en bra kombo..det ska ju vara körbart åxså..men jag har en del vänner som tycker att tomgång ska vara 600 rpm,och att man ska ha top vrid vid 1600 rpm men man får nog välja lite tror jag..jätte låga varv är nog inte så bra för motorn...
    Senast redigerat av harly2006 den 2014-04-06 klockan 10:33.

  3. #3
    Vet inte om det är till någon hjälp, men här finns i alla fall ett gäng tester av olika system: http://hammerperf.com/ttxlexhaust.shtml

  4. #4
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Har diskuterat avgassystem med tex Osten i Härryda som byggde om och bänkade min motor och han rekommenderar Supertrapp eller Propipe. Har nu Kerker Supermegs men Osten menar att det är för lite motstånd i dom och det går inte att justera. Därför har jag beställt Supertrapp och ska sen bänka om hojen.
    There are no problemsonly solutions

  5. #5
    Kolla in rb-racings 2-1!



    Skickas från min iPad via Tapatalk

  6. #6
    http://www.rbracing-rsr.com


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tack för inputen grabbar.
    Effektkurvorna var väldigt intressanta även om det var för sportster så ser man ju skillnader mellan systemen där.
    En grej som jag också märkt är dippen i kurvorna vid 2500 rpm.
    Min bänkare fick bort det mesta av den men inte helt, någon som vet vad som orsakar den?
    Sen kan man tycka att Yamaha inte var så fel ute med sina EXUP avgassystem eftersom man tydligt ser att insatser är bra i botten men utan får mer effekt runt 4-5000 rpm, vilket antagligen blir lite lägre i rpm på en större motor, då den varvar mindre.
    RSD slant är ett dyrt system som jag trodde skulle vara bättre, men det är ju rena katastrofen.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Mina erfarenheter kring avgassystemrelaterade detaljer som ofta är bra mot dippen:

    Rätt längd på krökarna
    H-rör (vanligt på oemsystem)
    Kollektor eller X-pipe
    Steppade krökar
    D-portat avgas

    Kammar med mycket överlapp är mer känsliga för avgassystemet. Dvs de korresponderar även mer positivt på ett passligt avgassystem.

    Mvh
    J
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Tack för inputen grabbar.
    Effektkurvorna var väldigt intressanta även om det var för sportster så ser man ju skillnader mellan systemen där.
    En grej som jag också märkt är dippen i kurvorna vid 2500 rpm.
    Min bänkare fick bort det mesta av den men inte helt, någon som vet vad som orsakar den?
    Sen kan man tycka att Yamaha inte var så fel ute med sina EXUP avgassystem eftersom man tydligt ser att insatser är bra i botten men utan får mer effekt runt 4-5000 rpm, vilket antagligen blir lite lägre i rpm på en större motor, då den varvar mindre.
    RSD slant är ett dyrt system som jag trodde skulle vara bättre, men det är ju rena katastrofen.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2014-04-06 klockan 14:40.

  9. #9
    Ursäkta en novis, men vad innebär D-portat avgas?

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Att avgasporten i toppen är fräst så den ser ut som ett D.
    Inte runt altså.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 19:23
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 13:43
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:15
  4. 2-1 eller 2-2
    Av Alunda i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 21:41
  5. V-Rod, eller nåt....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 23:35

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •