Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ett skjut är inget skjut

  1. #1
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Ett skjut är inget skjut

    En fråga om förgasarsmällar söker svar.
    I höstas monterades ett nytt avgassystem på verkstan.
    Ett V&H Big Shot Staggered i samband med reparationer efter en smärre krock.
    Tidigare hade jag ett Screaming Eagle, men den modellen har utgått ur sortimentet.

    Jag frågade verkstan om dom bestyckar om förgasaren efter bytet, men jag fick svaret "ehh jaha, njaae de e förgasare. Nä du vet, inte på en förgasarmotor. Nä de gör vi inte, kan aldrig tänka mej att det behövs."

    Detta var som sagt i höstas och när jag hämtade hojen åkte den längst in i garaget för säsongen var över.

    Nu är det så att det skjuter i förgasaren då och då. Jag har trott att det berott på vintergammal bensin så jag har avvaktat vidare åtgärd. Men nu har jag ju hunnit köra ett par tankar i år som jag haft Injector Cleaner i.
    Och ett par tankar utan. Men det poffar i alla fall ibland, även med helt varm motor. Speciellt om jag dragit på lite genom växlarna och sen slutar att dra, och kör med lite gas på en högre växel. Då kommer det ibland.

    Gjorde rent stiften och det blev lite bättre. Färgen är bra. Svart på kanten runt om men torrt. Solbrännebrun "krok" och grå/ljusbrun isolator. 1.000001 mm avstånd..
    Jag tror inte att det finns olika munstycken i sortimentet för att de aldrig behövs. Iofs mest för trim osv, men ändå.
    Och även om man inte bestyckar om så kanske man behöver justera nån luftskruv eller så.

    Så mina frågor är alltså:
    Bestyckar/justerar man om förgasare vid byte av avgassystem? Alltså, är det en självklarhet?
    Kontrollerar man luft/bränsle vid byte av avgassystem? Också en självklarhet?
    Hur kollar man? Måste det till en dyno eller kollar man avgasvärden?

    Tacksam för svar. Har klagat hos verkstan och de vill "titta på det".
    Kan ju vara bra att veta så mycket som möjligt när jag ska dit.

  2. #2
    Vad är det för motor och gasare
    Det är aldrig för sent att ge upp

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    En TC88 1999 års modell.
    Förgasarmodell..ja du! Noll koll på det för stunden. Troligen en CV med tanke på att jag tror att det är membranlocket som skymtar fram bakom luftrenarkåpan. Får kollas. Mikuni har väl bara ett mindre trottellock har jag för mej, och om det finns ytterligare modeller vet jag inte.

  4. #4
    Vad hade du för avgassystem tidigare då? Det är klart att det kan behövas en justering då man byter avgassystem om det skiljer en del. Men det kanske räcker med att justera bränsleskruven lite grann, inte byta munstycken. För övrigt kan du nog hitta kunnigare verkstad!

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Vad hade du för avgassystem tidigare då? Det är klart att det kan behövas en justering då man byter avgassystem om det skiljer en del. Men det kanske räcker med att justera bränsleskruven lite grann, inte byta munstycken. För övrigt kan du nog hitta kunnigare verkstad!
    Hej stroker49! Det satt ett lika brötigt system på innan i och för sej. Ett Screaming Eagle, slip on på originalgrenrören.
    Förra ägaren satte på luft och buller direkt han köpt hojen så det är 14 år sen och systemet har utgått.
    Tyvärr ska jag säga för det lät fantastiskt bra. Jag har kvar det för jag fick behålla det. Jag frågade försäkringskillen om jag kunde behålla åtminstone de skrapade originalgrenrören. Dämparna frågade jag inget om.
    Svaret blev: Du måste ha dom ju. När du besiktigar vet du.
    Det kallar jag service minded!! :-)
    Men oj, tack tack så mycket.
    Behåll dämparna också, sa han sen.
    Jag kommer nästan säkert att försöka få det systemet lagat och omkromat så småningom.
    Ja, nu gled jag visst iväg lite kring det.

    Ok, justera utan ombestyckning säger du.
    Har du koll på hur det går till? Menar rent praktiskt, justerar man och sedan mäter lambdavärdet eller krävs provbänk för att veta om det blivit bra?

    Och visst, klart det går att hitta en bättre verkstad. Men nu var det de som gjort försäkringsjobbet så dom kan banne mej få göra rätt. Det kan ju hjälpa att fler än killen som inte ville justera, får chansen att fixa det.
    Jag tänker ju nämligen inte betala för detta jobb så jag har inget att förlora, och blir det bra så blir det.

    - - - Uppdaterad - - -
    Senast redigerat av Caspher den 2014-04-04 klockan 08:43.

Liknande ämnen

  1. Inget oljetryck EVO 94
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 15:26
  2. Inget spel i bromsgreppet
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 15:40
  3. Inget batteri= inget roligt
    Av Kallekobra i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 17:41
  4. Inget bygge för Onatop ;)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 22:11
  5. Inget slår en sporre!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 19:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •