Säker på att det kommer från motorn? På min fick jag ett väldans oljud av tanken som lät som att det kom från motorn.. Tryck/vrid/dra i tanken och se om ljudet försvinner. Kolla även tanklocket! Kanske du har gjort redan men en enkel grej o kolla...
Tjena. Har tänkt riva ner motorn när jag hinner i vinter men tänkte se om någon har nåt tips på vad det kan vara som väsnas.
Låter som ett lagerljud som ökar samtidigt som varvet ökar.
Har bara kollat det som är enkelt änsålänge. Har haft ute växellådan och kollat lager.
Kollat lager till kammarna.
Kollat vipporna och axlar.
Allt ser fint ut. Tycker att det låter mitt på motorn på båda sidor, Funderar på om det kan vara vev/ram lager? Hur vanligt är det på en sportster?
Har även ett väldigt högt komp i motorn, har inte gjort test än.
Haft sönder en startmotor och den som sitter i börjar bli lite dålig den med så jag ska riva i vilket fall och se om där är bytat kolvar eller liknande. Kammarna var iaf original. Tar 1-1,5 sek innan motorn orkar runt på starten.
Tar gärna era funderingar på vad det kan vara. Hojen har hörts så sen jag köpte motorn för 3-4 år sedan och har inte blivit värre.
Säker på att det kommer från motorn? På min fick jag ett väldans oljud av tanken som lät som att det kom från motorn.. Tryck/vrid/dra i tanken och se om ljudet försvinner. Kolla även tanklocket! Kanske du har gjort redan men en enkel grej o kolla...
robbs: Du skriver att du har ett väldigt högt komp. Vad är ditt komptryck? Har detta problem kommit nyligen eller har du alltid haft start problem? Ett problem som drabbade mig var att lyftarna gav upp och blödde ur för snabbt vid varm motor. Detta gör att ventilerna inte öppnar fullt och ett för högt komp tryck uppstår vid start efter att hojen stått en stund. Har du kollat jord kabeln och pluskabeln? Vanligt att de pressade kabelskorna blir glappa med tiden efter allt vibrerande. Löd dessa pressade kabelskor och kolla att det är bra kontakt överallt. Jag förutsätter att du har ett fräscht kvalitets batteri.
Oljudet i motorn borde flera duktiga sportster personer på forumet kunna tipsa dig om.
Senast redigerat av Jonasbaggen den 2014-01-02 klockan 15:00.
Har inte gjort nåt kompressions test än, ska göra det så fort jag hinner med. Det verkar som att det är hög kompression eftersom den är så seg att få runt första varvet och att jag lyckats köra slut på en startmotor redan och den andra är på gång. Har iof original startmotor från 1200, borde väl inte skilja till 1200s?
Kablarna är nya med löddade kabelskor. Även kortare och tjockare kablar än original.
Ska kolla det med lyftarna, det brukar vara när den är kall. När motorn är varm går det bättre.
Ja det borde ju finnas någon på detta forumet som har någon idé?
Tack för tipset.
Gjorde komptest precis 9-9,5bar på båda. Står inte vad 1200s ska ha i boken men 1200 skulle ha 8,3.
Bokmärken