...
Är i inledningsfasen med att turbo konvertera hojen och eftersom jag aldrig själv har jobbat med turbo så suger jag i mig kunskap från vänner som redan gjort det, dom flesta i dragracing sammanhang men är och så nyfiken om det finns någon här med kunskap o råd.
Kommer inte göra någon byggare tråd här utan kör den på min Face Book sida "Deep valley Workshop" men kan tagga till Harleyforums FB för dom som inte trycker på gilla knappen.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
...
Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-11 klockan 13:24.
det blir ett väldigt moderat laddtryck på max 0,5 kg och vad jag förstått av xl forumet i USA skall tändningen klara av det utan kompsänkning och backning av den men självklart skall jag se över alla möjligeter o bänk köra så jag inte riskerar haveri.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
...
Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-11 klockan 13:22.
ett halv kilo lär räcka till 110-120 pållar på bakhjulet och skulle det knipa går det ju ladda på mer det är ju ändå en bruks hoj som jag bland annat pendlar med till jobbet så jag har ingen lust att överdriva. får väl skaffa motor till min race hoj igen om jag inte blir nöjd
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
...
Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-11 klockan 13:22.
Kolla in http://www.traskperformance.com/shop/. Nick är känd i USA för att sälja bra kit. Han använder sig utav Thundermax ECM som jag också har. Där kan du styra bränsle o tändning efter boost. Eller så funkar ju Powercommander utmärkt. Det jobbiga (iaf enligt mig) är det med tillförsel och retur av olja till turbon. Men lägg upp lite bilder här...gillar inte facebook.
har en garrett turbo,intercooler, malpassi bränsleregulator, injektorer + annat bra att ha som du kan få för en billig peng.
Ja det är ju en 2012a och Trasx systemen är riktigt fina och där i från jag stulit en del av mina idéer, hans kit från/till 07-13 kostar $5300 är är väl tilltaget så jag lär göra det betydligt billigare, Olja tillförsel o retur är inga som helst problem
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Gillar man Harley ja då har ju Facebook ett oändligt utbud med bilder o info...skit i vännerna det är ju hojsidorna som är kul.
Nä skämt åt sido....vännerna är kul också då jag har en i mitt namn och en numera för min hoj o verkstad också
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Hade också tänkt ta returen genom kamkåpan då den hamnar rakt under turbon och bara får en slang på ca 15 cm så kan det inte bli bättre, har även sett att dom borrar in en nippel i kamkåpan och tar oljeflödet den vägen men jag kommer att göra det enklare genom att sätta ett t stycke på oljetrycksgivaren.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
ja,så gör trask också med oljeflödet. Men du kan skall nog inte ladda mer än 8-9psi om du inte gör något med tändningen..men såklart spelar ju vilka kammar du har o vilken kompratio. Men en intercooler är ju att rekommendera. Jag laddar c:a 12 psi med en kompratio på 9,5 o kammar med insug som stänger 60grader men o andra sidan får du inte den värmeutvecklingen från en kompressor. Finns ju alternativ som aerocharger slipper du strulet med oljan..sen så skall de enligt de själva ge mindre lag. Hur skall du göra med soppan?
jag räknar med att bara byta till större spridare och köra på 98 oktan, som sagt skall jag inte ladda så högt, kompet är ju ganska moderat på 9,6:1 men får väl sänka mer om det krävs. Båging kommer att få bänka den och se vad som går att göra med tändningen, har sest men vet inte hur originalsystemet regerar på övertryck
Är inte ute efter att göra den till någon dragracing maskin utan ha den så snäll som möjligt men närmare 120 rwhk är ändå mer än vad man klarar hantera på landsvägarna
Nu i kväll fick jag kopplat en en liten smutt oljekyl som öppnar vid 87 grader som första förberedelse till konverteringen.
Slutet på nästa vecka drar jag o två polare i väg på en hojsväng på ca 350 mil så efter midsommar när jag även fått mitt mitt lyftbord sätter jag igång på allvar
Senast redigerat av Lasse.S den 2013-05-29 klockan 22:26.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
SEST funkar inte med övertryck. Om du inte vill ha en powercommander så kör en del med progressiv bränsleregulator..men det är svårare att få det bra då.
Kul att fler provar övertryck på harley...inte så vanligt ju.
Det bör den göra enligt Trask men inte optimalt tydligen.
Suggested Tuning Systems for Delphi EFI Systems –
Dynojet Power Commander III - $369.95
Screamin’ Eagle Super Tuner - $459.95
Zipper’s Thunder Max self tuner with 2 bar map sensor (most
recommended) - $1033.18
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Kul. Jag tror du kan göra bättre än Trask. De som verkar duktiga är RB racing och så MC Express här i Sverige.
0,5 bar låter bra. Du får ju också ett kanonvrid. Håll oss informerade!
Dessutom så får man så tråkig karaktär om man sänker kompet och laddar mycket. Jag körde för några år sedan en Rocket III med turbo, byggd av MC Express i Piteå. 280 hk på slangen och drygt 400 Nm. Gick jättefint och snällt!
Motorer utan turbo suger!
Jag har en sprillans turbo köpt från MC-express i Piteå, någon intresserad? Jag kan inget om Sportster, är det lika klena oljetryck där?
vad är det för turbo, fabrikat / storlek på bägge sidor...bild hade varit grymt...kan ju tänkas att jag är intresserad
försökte hitta vad det är för tryck o flöde i verkstadsboken men hittade inget, vad det gäller tryck på lagret till bil turbo pratade en polare om att det skall inte vara så högt och att man ofta sätter en reduceringsventil på tilloppet.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Ja den ser inte stor ut, skall kolla i morgon med en som kan lite bättre än mig, återkommer
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Bokmärken