Högintressant, man kan undra vad en sådan medalj har för baksida ? kanske kapillära egenskaperna?
Har du köpt här i Sverige?
Jag tänkte köpa redline eller mobil, men detta var nytt för mig.
Testade omega oils växellådsolja eftersom den fått sjukt bra kritik överallt.
Den gör under i växellådan verkligen.
Mjukare växlingar har jag aldrig haft.
Samtidigt så växlar den lätt och tyst.
Det enda negativa var att det tog ca 20 minuter att hälla i oljan eftersom hålet är relativt liten, men mest för att oljan är sjukt seg.
Nu får vi se under säsongen hur den känns i det långa loppet.
Men hittills verkar den kanon.
Vet att reklam är vilseledande ibland men oljan är faktiskt så sjukt "seg"
Högintressant, man kan undra vad en sådan medalj har för baksida ? kanske kapillära egenskaperna?
Har du köpt här i Sverige?
Jag tänkte köpa redline eller mobil, men detta var nytt för mig.
http://www.smorjteknik.se/
Omega 690 TRANSMISSION OCH HYPOIDOLJA ”GL7”
-45 till +249°C
Överträffar GL6, ”noll förslitning - max drift”
Flaggskeppet bland växellådsoljor som skyddar mot syra, tryck, skum, hög/låg temp, startstopp, korrosion, torr i kuggning, vatten etc.
Växellådor, Hypoider, Snäckväxlar, Lager, Glidytor etc Rek. för MP, HP, EP, WG, LS. Utmärkt till kraftigt belastad racingdrift.
Mycket lång livslängd - i många fall OBEGRÄNSAD
Viskositet. SAE 90, SAE 140, ISO VG 460, ISO VG 680, SAE 75w-90, SAE 75w-140, SAE 80w-90, SAE 85w-140
Specifikation / Godkännande : API GL-5 GL-6, MT-1 , MACK GO-H, MACK GO-J, EATON PS-037, US STEEL 224, CINCINNATI MILACRON, AGMA 9005-D94, MIL-L-2105D, MIL-PRF-2105E (SAE J2360) GM HN-1561, HN-2040, MB 235.8, Arvin Meritor 0-76N och många fler World Wide.
Livsmedelsklassad MAF C 15
Senast redigerat av Lars Nilsson den 2013-04-09 klockan 20:48.
oj där fanns en hel del att frossa bland, på någon av sorterna stod ej blandbar med vanlig syntetolja.
ska man tvätta rent först?
Nej, jag tömde lådan bara.
Den är dyr men sjukt bra.
http://www.kullagret.com/omega-690-8...-1liter/3654-0
Biltemas växellådsolja är lite dyr, men funkar bra också.
trotts att jag jobbar dagligen men bilgarantier och hanterar motorskador i mängder har jag aldrig fått något ärende som är oljerelaterat där bilen har skötts däremot är det undantagslöst så att om man hoppar över service med 500 mil oftast på longe Life är det mer regel än undantag med skador på vanos enheter o kamkedjor släpor mm, om det varit biltema olja eller någon super duper är oväsentligt.
Harley med 800 mil intervall eller varje år är väl nästan snudd på att olivolja skulle fungera men använder man rekommenderad olja av tillverkaren så kan man vara helt lugn o glömma alla andra super oljor men alla äro saliga på sin tro och vill man hellre köpa dyr olja en bensin så varför inte
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
den är väl så trög att han är rädd att göra sönder vispen
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Bra tips,Lars..
Har akkurat skiftet (storservice i höst) og hörer at et problem med uling i 6.växeln inte ble löst med ny olja.
Tror en olje som Omega kan fikse saken.. har skiftet to ganger tidligere uten bedring og også forsökt et STP-produkt som skulle göre det tystare (det var snake-oil på tube)
(drevet på 6. är rättskurit/Bakerlåda/på nyare lådor har dom löst problemet med skrå drev)
There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.
Med rakskurna drev så ylar det alltid lite grann. Det är nog bara att leva med om du inte vill fylla lådan med mosade bananer.
Allvarligt, alla dessa supertillsatser STP, Omega, Snakeoil är ju bara lurendrejjeri. Och dessa filmklipp på Youtube som inte visar något signifikant utan bara är gjorda för att lura folk utan teknisk utbildning eller kunskap. Eller skojjare som står på mässor och kör lager utan olja efter att fått på sig någon droppe superprodukt!
Här kommer den fullständiga och slutgiltiga utbildningen om olja.
1 Byt enligt rekommenderade intervaller.
2 Använd olja av rätt specifikation
Ja,stroker49.. litt lyd synes jeg er akseptabelt for jeg vet jo at ingenting er galt.. det er bare en mindre konstruksjonstabbe,men når den jävla lyden overdöver 150db eksoslyd så må man forsöke å finne en olje som demper mest mulig. Baker anbefaler en rekke oljer,men alle er enten utilgjengelig i europa eller beregnet på kjöring i land med betydelig höyere temperaturer. Får pröve meg fram selv og må si at etter å ha sett filmen Lars postet at Omega muligens er The One..
Bananer kan kanskje väre bra.. ,men på flere av militärkjöretöyene mine brukte jeg er gammelt godt triks for å slippe lyd fra differensialene.. rett og slett kjöttdeig.. en kilo i diff.husene så forsvant all lyd. En slektning fortalte at da han jobbet hos hovedimportören for GM i Oslo (Sörensen&Balchen) så fikk alle nye Chevrolet en diger kladd kjöttdeig i differensialen og det animalske fettet fungerte utmerket sammen med EP 90 mineralolje. Bakdelen var at om man måtte åpne differensialen för kjöttdeigen var skikkelig eldet så stinket det forjävlig,noe jeg selv merket på Willysjeepen som "spiste" stikkakslinger og de brakk alltid av på samme sted (v/solhjulet så enden ble vridd fast inni).
There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.
Tja! jag har arbetat med maskiner i ca 30 år och sett det mesta i olje trix,vad som händer är att maskinerna går sönder och då får dom heta omega eller annat. Det var inte så länge sedan man inte behövde ha olja i bensin på två takt i snö skotrar och vad hände ju stora motor skador en dutt av nå jävla mirakel medel...no,no i med från tillverkaren rekomenderad smörgmedel så blir det nog bra..OBS HD är som caterpillar det ska skramla lite här och där..
- - - Uppdaterad - - -
Omegas växellådsolja eller motorolja är inga tillsatser utan bara gjorda från början att vara så bra som möjligt.
Vi har kört med deras fett och olja på tryckpressarna på jobb i 1 år nu ca och det trycket där är i "växellådorna" på tryckpressarna är enormt mycket högre än på en hoj, och där funkar oljan helt jävla perfekt.
Ett par droppar på bärringarna på tryckcylindrarna håller dem rena och håller hur jävla länge som helst.
Filmstyrkan e helt sjuk.
Jag vet att en del brandkårer har det i deras pumpar på bilarna, och de vill absolut inte byta ut den.
Att jämföra den med snakeoil osv tyder enbart på okunskap och en vilja att aldrig vilja vidga vyerna.
Deras produkter används även inom racing och industrin med fina resultat.
Tvekar du så googla på deras produkter och se om du hittar några negativa recensioner förutom på priset då.
Men jag tipsade om det här för att JAG tror på produkten.
De som kör med biltema olja vet jag att det inte går att övertyga om att det finns bättre produkter så..
Min chef sa en gång: Om du diskuterar med en idiot så sjunker du till idiotens nivå, och på den nivån vinner idioten alltid, han är ju van vid den nivån.
http://www.megalubricant.com/pages/p...lubricants.php
Som synes en producent med en hel del bredd på sortimentet.
Inte som biltema direkt, där de köper in olja på anbud där den som kommer med lägsta priset på olja som håller en viss standard.
Och då vinner aldrig den bästa oljan, utan den som är billigast.
The hard truth...
Bokmärken