Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 231

Ämne: Mitt shovelhead -79 Projekt

Ja pressas tillbaka, när du monterar packboxen på drive shaft så använd ett spec verktyg eller svarva till ett som passar bra på P- boxen så att den går i rakt. OBS sätt den åt rätt håll!!! Se manual. Igen ang gasare , om du kollar Youtube så har SS en film där Bruce Tessmer går igenom S&S. E-G justering Mkt bra!

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Tackad: 0
    Hej igen !

Har inte hänt så mycket, har pressat ur kåpan så nu väntar jag bara på utrustningen för att laga den , borde komma imorgon. Har även köpt ett nytt avgassystem från ebay , ett 2 till 1 system, postar bilder då jag får hem det.

Har ett par frågor som vanligt ;-)

Funderar på att byta några lager (postar bilder på dem) skulle behöva hjälp med att identifiera vad de heter ?(svenska namn) vilka typer av lager det är ? har en kontakt som kan få tag i många olika lager kanske finns några som passar om man vet vad det är för typ. Skulle även vara bra med tips på vad man kan köpa dessa lager och ungefär hur mycket de kostar.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130203_203147.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	98,3 KB 
Id:	10423Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130203_203213.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	10424Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130203_203300.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	85,7 KB 
Id:	10425

Har även en fundering på hur man får av lager "3"

Tacksam för svar.

OK

1 Rullager pinionsida vev
    2 TIMKEN-lager drivsida vev
    3 Inre kamlager TORRINGTON
    Du kan köpa en urdragarsats på Biltema Svarva ett dorn för montering Notera gamla lagrets läge

KARLING RACING har rubbet Tel 0858887960
    Visst, finns nog på NOMO och ROTERA åxå, Fördelen m att köpa fr Karling är ju att om du handlar fr honom
    kan du få svar på frågor och råd från någon som VET . Killen på NOMO skiter nog i din jävla motor.....

Fråga: Varför byta? Du antydde att motorn inte gått mycket. När den satt ihop: Lät d konstigt när du roterade? Högg i lagren? Kärvade?
    Axialspel? Radiellt? Som d e nu är d inslitet.
    Om lagren/Rullarna ser fina ut och banorna inte såriga /repiga = låt bli

Ska du byta TIMKEN MÅSTE dessa passas in Om man inte har koll kan det bli helfel,,,

OBS Torrington / Inre kamlager byter man alltid.

Kolla även veven Kastar? Vevlager? Stakar raka? Kolvbultsbussningar?

O

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    OK

1 Rullager pinionsida vev
    2 TIMKEN-lager drivsida vev
    3 Inre kamlager TORRINGTON
    Du kan köpa en urdragarsats på Biltema Svarva ett dorn för montering Notera gamla lagrets läge

KARLING RACING har rubbet Tel 0858887960
    Visst, finns nog på NOMO och ROTERA åxå, Fördelen m att köpa fr Karling är ju att om du handlar fr honom
    kan du få svar på frågor och råd från någon som VET . Killen på NOMO skiter nog i din jävla motor.....

Fråga: Varför byta? Du antydde att motorn inte gått mycket. När den satt ihop: Lät d konstigt när du roterade? Högg i lagren? Kärvade?
    Axialspel? Radiellt? Som d e nu är d inslitet.
    Om lagren/Rullarna ser fina ut och banorna inte såriga /repiga = låt bli

Ska du byta TIMKEN MÅSTE dessa passas in Om man inte har koll kan det bli helfel,,,

OBS Torrington / Inre kamlager byter man alltid.

Kolla även veven Kastar? Vevlager? Stakar raka? Kolvbultsbussningar?

O
    Du har som vanligt stenkoll Onatop ! tack för svaren.

Min tanke var bara att om man ändå hade rivet ner så mycket så kunde man ju passa på att byta lite lager , men eftersom att inga lager förefaller vara dåliga och de inte är så lätta att byta så kanske det inte var så genomtänkt och ett täcken på okunskap som lyste igenom som vanligt

Blir till att byta Torrington / Inre kamlager får rikta in mig på det

Känner att denna tråden har handlat mycket om att jag ställt frågor på sistone, var inte tanken från början utan mer att ni skulle få följa mitt bygge ska bättra mig på den fronten och posta mycket mer bilder framöver, måste bara få ordning på alla delar och ideer först.

Kollade lite mer på bilderna.. Du sa att det var en 1979. HD bytte från 1200 i den svängen "1978 och en halv"

1340 = 80 Cubic /inch har 4 1/4 vev och 3 1/2" borr 1200= 74 cubic inch har 2 31/32" slag

Skulle nog kolla vevskivorna vad det är. Formen tycker jag känns bekant som 3 31/32"

Jag är inte säker, troligen är det 4 1/4" men det kan ju var intressant att veta.,...

Redigerat: Kollade upp d där. 1200 fanns t.om 1980 års modell. Första 1340 1978 1/2"
    Är det en 79a slutar motornumret på H79

Mät slaget på vevskivan På 1200= 50,4 mm och 1340= 53,98 mm Mät fr centrum till tappen

O
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-02-05 klockan 10:30.

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Kollade lite mer på bilderna.. Du sa att det var en 1979. HD bytte från 1200 i den svängen "1978 och en halv"

1340 = 80 Cubic /inch har 4 1/4 vev och 3 1/2" borr 1200= 74 cubic inch har 2 31/32" slag

Skulle nog kolla vevskivorna vad det är. Formen tycker jag känns bekant som 3 31/32"

Jag är inte säker, troligen är det 4 1/4" men det kan ju var intressant att veta.,...

Redigerat: Kollade upp d där. 1200 fanns t.om 1980 års modell. Första 1340 1978 1/2"
    Är det en 79a slutar motornumret på H79

Mät slaget på vevskivan På 1200= 50,4 mm och 1340= 53,98 mm Mät fr centrum till tappen

O
    Hej igen.

Det står i papperen att det skall vara en 1200. Motornumret slutar på H9.

Nu känner jag mig lite dum men hur menar du att jag ska mäta, hängde inte med riktigt där, bild ?

Ok står d 1200 så är det nog så,,,

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Hej igen !

Har ramlat över en kam , en Crane 310b någon som vet något om denna ? kan det vara något att slänga i min motor ?

mvh
    Johan

V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Tackad: 29

Lite info om kammen:
    http://howardscustoms.com/catalog/VT...lassic_457.pdf
    Det verkar var rätt kam för den som tänker trimma seriöst, dvs mer volym och komp. Bara den kammen gör nog ingen glad.

Vad har du för komp? Det måste nog till andra ventifjädrar + seriös koll på TDC- lyft. Med den timingen lär det inte bli mycket crunch på låg och mellan på en liten 1200. Som TC säger "Den gör nog ingen glad",,,

Med originalkomp= använd originalkammen om den är i bra skick = funkar.
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-02-11 klockan 10:01.

Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Såklart jag hjälper en medbiker ;-) hjälper alla som jag kan!
    Tuna har mek-skills absolut, och en häftig hoj den dag den fungerar....men blanda inte ihop "biker" och "mekaniker". "Bikers ride, mechanics...well they work on bikes".

The fundemental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell. The second has a surogate penis. A Biker belives any bike is good.

Tuna hoppas du får ihop hojjen så du kan börja åka i sommar med den också. Som ni ser är inte alla människor med en motorcykel en "biker". För att vara extra tydlig så stämplar jag ingen i denna tråd utan bara informerar om vad som är vad.

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Citat Ursprungligen postat av whiskeythrottle Visa inlägg
    Tuna har mek-skills absolut, och en häftig hoj den dag den fungerar....men blanda inte ihop "biker" och "mekaniker". "Bikers ride, mechanics...well they work on bikes".

The fundemental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell. The second has a surogate penis. A Biker belives any bike is good.

Tuna hoppas du får ihop hojjen så du kan börja åka i sommar med den också. Som ni ser är inte alla människor med en motorcykel en "biker". För att vara extra tydlig så stämplar jag ingen i denna tråd utan bara informerar om vad som är vad.
    Man får tacka för historielektionen ;-)

- - - Uppdaterad - - -

Har fått hem lite nya prylar till hojen som jag tänkte dela med mig av :

Namn:	20130217_215532.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	10527

Klart Tuna är en biker... Han har ju en hoj som har en lång historia bakom sig, dessutom så har han redan "historier" han själv kan berätta... Om man inte är en biker när man river en gammal hoj för att kunna köra så vettifan. Hellre det än dom som köper en image. Man måste kunna mecka för att köra, nu kan han mecka.

Det var lite väl djärvt att riva motorn kanske haha men coolt att du genomför det! Jag följer dig med intresse! Den hojen kommer bli great!
    Chops Of The Dead

V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2011

Id:	10527[/QUOTE]

Vad är det för styre du har där?

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Klart Tuna är en biker... Han har ju en hoj som har en lång historia bakom sig, dessutom så har han redan "historier" han själv kan berätta... Om man inte är en biker när man river en gammal hoj för att kunna köra så vettifan. Hellre det än dom som köper en image. Man måste kunna mecka för att köra, nu kan han mecka.

Det var lite väl djärvt att riva motorn kanske haha men coolt att du genomför det! Jag följer dig med intresse! Den hojen kommer bli great!
    Tack för det, de orden värmde ! Ska posta lite mer bilder på själva bygget framöver så det blir mer intressant att följa, för tillfället är det fullt upp med att få ihop alla delar så man kan börja bygga , men snart är vi där

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av harley Visa inlägg

Id:	10527
    Vad är det för styre du har där?[/QUOTE]

Styret är följande : http://www.bikeline.se/sv/artiklar/chubby-1-1_4-knuckle-h85cm-b95cm-p15cm-passar-82-upp-svart.html

Kan även ses monterat på sida 2 i danna tråden.

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    Hej igen

Ska snart till att sätta ihop motorn , har sett och hört att många kör med fett/oja för att smörja in div delar så som lager,o-ringar,packboxar,cylinderlopp m.m. vilken olja/fett skam man använda ? vad rekommenderas ?
    Har sett någon röd, lättflytande variant vad är det för något ?

V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Tackad: 29

Citat Ursprungligen postat av Tuna Visa inlägg
    Hej igen

Ska snart till att sätta ihop motorn , har sett och hört att många kör med fett/oja för att smörja in div delar så som lager,o-ringar,packboxar,cylinderlopp m.m. vilken olja/fett skam man använda ? vad rekommenderas ?
    Har sett någon röd, lättflytande variant vad är det för något ?
    Cylinderloppen - 556 eller liknande, övrigt 20/50 olja. Finns ingen anledning att kladda med nåt fett.

Som TC säger: WD40 / 5-56. Resten olja

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012
    tack för svaret grabbar !

V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2012

Namn:	20130221_232018.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	92,3 KB 
Id:	10563Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130221_232539.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	89,6 KB 
Id:	10564

Har börjat slipa och polera vipphusen, filar först med en fil sen tar jag fint sandpapper och sist
    så polerar jag upp ytan.

Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Film: 128 cui Shovelhead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 21:03
  2. Supertrapp 2-1 Shovelhead Köpes.
    Av J-O.A i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 20:29
  3. Shovelhead Bobber-49