S&S nya 509 Andrews 21 eller 26 Crane HTC 300-2
Alla är 1800 - 4800 rpm High torque cams
Tja! Finns det nå förslag på bra kammar till en TC88 EFI med luft och buller samt SE super tuner gärna vridkammar på låg och mellan register,som jag förstår finns det mycket kunnande här...
S&S nya 509 Andrews 21 eller 26 Crane HTC 300-2
Alla är 1800 - 4800 rpm High torque cams
Om man mekar ditt Andrews 21,26 kammar kan man ha orginal fjädrar då
,och blir det körbart i statstrafik då med dom kammarna... tack för ditt svar..
Andrews 21 eller 26 funkar med original 1999-2006 fjädrar. Du kan använda original stötstänger också
21orna = bolt-in 26orna bolt-in åxå funkar bättre om du sätter tunnare toppackningar
eller tar ner topparna .040" för lite mer komp
Se www.andrewsproducts.com
Dessa drar snällt och fint 1800 varv och uppåt. Tomgång opåverkad
Snälla kamprofiler= går lika tyst som original
Övrigt: Byt inre kamlager mot TORRINGTON
Du behöver även kolla oljepump + Runout på veven
Nya kamkedjespännare=måste ELLER ta ett beslut och montera H-Ds upgrade kit 25284-08 eller -11
Dessa kit har ny oljepump + nya typen av hydraulspännare 2007 up ssom i 96" motorerna
(Kör 25284-08 i 2 motorer, funkar fint) Ett annat alternativ är att välja gear drive
Hur långt har den gått?
Ok den har gått 1100 mil, ska man byta dom delarna på så lite mil !
Tyvärr så är de fjäderbelastade kamkedjespännarna på
TC 88 -99-06 inte en av H-Ds mer lyckade konstruktioner, snarare kanske nåt av det klantigaste dom gjort...
Jag har städat upp 2 ras då dessa pajat... inte vackert
Byt spännarna oavsett eller ta en allvarlig funderare på upgrade-kiten jag nämnde
Ta ISOF dessa fr USA, här kostar dessa skjortan och lite till....
BTW. ang kammar Om du ska behålla 88" =TW21 Om du tänker fixa BB och mer komp = TW 26
(Slå en mail till Gary Wallace på Andrews o få lite råd kanske?)
Ok jag ska slå en singnal till gary, vet du hur länge spännarna brukar hålla då eller är det bara hip som hap.... Tack för svaret...
Maila Andrews på deras Tech dept. Ingen ide att ringa, du får bara lyssna på hissmusik i 20 minuter!
Ang spännare: Sett såna som e helt slut vid 4000 mil...
Kollade en hoj som gått 3800 för 2 mån sedan, där var dom halvslitna, han räknar med att klara säsongen
och byta i höst
Min bedömning är max 4000 mil om man åker med original eller snälla trimkammar
Skulle ALDRIG använda dessa med + .600-lyft-kammar och hårda fjädrar!
Ok jag ska kolla,ska byta kammar till veckan då kan man kolla spännarna.
Jag tackar för dina svar. Jag tänkte sätta i 96" och TW50 kammar samt steg tre portade toppar med störe ventiler jag har fått förslag på det tror du att det är ett bra kitt som kan funka bra..
Onatop vet vad han talar om och har mkt stor kunskap. Jag körde själv en säsong med ett liknande kit som du är inne på. Använde själv SE211 kammar (väldigt lika TW50) och mkt bra toppar. Du måste upp i kompression för att få utbyte av dessa kammaxlar. Den blir rolig om du tycker om att varva den och jobba mer aktivt med växellådan. Kanske inte det bästa street motor kitet men jag tyckte själv att kitet var kul när man åkte själv, men inte optimalt om man har passagerare. Det finns flera olika kit som är bra, men viktigast är nog hur du kommer att använda hojen och vad du själv är ute efter. Onatop har gett dig ett par goda tips och kan säkert ge dig flera till. Han är en snäll kille
Är inte alls bevandrad i det tekniska, men är rädd om min hoj. Menas det att man bör byta kammar på hojen oavsett det behövs eller ej? Slits alla ned och riskeras detta ras på alla modeller? Har en -03 Roadking som rullat 3600 mil och bör alltså kolla upp detta. Vad kan det gå lös på i runda tal? Klarar defenitivt inte av detta på egen hand, utan måste lämna in hojen.
Micke
www.scrcsweden.se
HELLRE EN SKITIG HOJ PÅ VÄGEN ÄN EN REN I GARAGET
Micke B
Nej det är inte själva kammarna som slits. Det man bör vara uppmärksam på är kamkedjespännarna (2st)
som ibland slits ner efter 4000 mil. Det är enkelt att ta bort cam cover 10 st insex 3/8 + fixa ny packning
Ha en handbok f TC 88 tillhands Ser de oranga klackarna ok ut= kör Om slitna/såriga = byt
Tja! Onatop har rätt angående kamkedjespännarna mina har gått 1300 mil och nu då motorn blev fixad fick jag byta en som var sliten jag ska i vinter fixa till ett nytt paket där.. tack för infon onatop men jag är bryd då det gäller kammar för jag har TW50 och givetvis högre komp men min 95" går ju otroligt bra från 80 på feman det ruskar bara till så är det 140 samt behaglig i stan inge ryk går hur lungt som hälst. Jag tycker att jag nästan aldrig behöver växla ner för att få fart som i dag provade jag vad max hastighet var fick vrida av när mätaren var på 210, men det är ju klart portning samt mappning är ju viktig jag har tidigare kört dragrace med tvåtakt typ skoter så trimning är ju inte helt enkelt att få en bra kurva det tarvar omsorg, en fråga vad brukar problemet var med TW 50..
Harly 2006 Eh,, det brukar sällan vara några problem mTW 50
Lagom trimkam för 9,8-10,2 komp Går tyst dessutom!
Hoppas du får till mapen
Tja! Går tyst vet jag inte låter rätt hårt komp är ca 10,2-10,5 och givetvis har jag mappen,jag kan skicka den som pm till dig så ser du a/f kurvan eller så skickar du mig din Mail på pm du har nog sett en del vad jag förstår.. Tack för svaret Onatop.
www.scrcsweden.se
HELLRE EN SKITIG HOJ PÅ VÄGEN ÄN EN REN I GARAGET
Harly När jag skriver "tyst" menar jag rent mekaniskt, alltså ljud från ventilmekainsmen
ANDREWS och S&S kammar har "snälla" lober som ger mindre rassel
Lyssna på en 120" R med 660 lyft och snabba ramper så förstår du vad jag menar
per.martenson@hotmail.com
OK jag förstår,jag åker nog ner till Jävsö Motor den 25/8-26/8 på deras power meeting och provar en road king med 120R motor så man får se om man gör en investering kanske....
Hellre S&S 117"-124" Hot Set Up hopsatt av Karling,,,,,Geardrive, svetsad vev, rullvippor och Timken....
Bokmärken