Ursprungligen postat av
Onatop
Mocken
Exempel 95" Big Bore m Flat-topkolvar 0.040" (1mm) toppackn och original 85 cc förbränningsrum
med TW 37 ger ca 9,18:1 och ca 8,51 corrected och ca 172 PSI
(Under förutsättn att kolvarna stannar flush m cylindern så d blir 1 mm squish)
Funkar, men ger inte optimalt låg/mellan tycker jag
Ovan med 80 cc förbr rum ger ca 9,63 / 8,93 corrected och 182 PSI =mycket bättre
(Andrews själva rek 9,6 till 9,8 mek-komp för TW 37)
TW 26 med 9,63 ger 9,04 corrected och 185 PSI = bra mos på låg/mellanvarv
(Dock, pysare rek över 180 PSI) OCH bra tändning!
Jag kör TW 54 i min 100" 4" x 4" Electra med 9,7 Ger ca 180 PSI (Skulle gått på m lite mer komp..)
OM Du kör Pop-Up-kolvar med 10:1 komp kan du ju köra exvis S&S 570 Finns både chain/gear
och även Easy-Start.
Karling byggde en med 95" Popup 10:1 Origtoppar CV 44 S&S 570 100 hp/ 143 NM Går riktigt bra!
Häng inte upp dig för mkt på portning, Bra kammar, rätt kombo komp/kam, bra avgas bra avgas
bra tuning räcker långt, Visst vill Du ha 110 hp ur en 95" så måste du.. Inte billigt dock
Om du har tajt budget: BigBore Flats 95 (Bra kolvar! =S-E ,JE, CP) 0,40" packn
Street port.ventiljobb (Exvis MotoSpeed ca 2500-3000:-)
Orig stötst TW 26 kammar 2-2 m Slipons eller bra 2-1 + Tuning 90+ hp och bra låg/mellan
Lite handlar ju om hur du gillar att köra! Många verkar ju livrädda att varva lite.....
Om låg -mellan är prioritet =TW26 minst 9,3 komp
Vill du fortsätta senare m portn/större ventiler etc = TW 37 /SS 570 med minst 9,8 komp
Som påpekats: kolla vad fjädrarna tar för lyft TC88 99-06 = .510
Ny Beehive i 96" upp till .580
P.S S&S har ju en ny 509 också
Bokmärken