Förmodligen o-ringen som gått. Bör du kunna hitta lite varstans om du bara tar med den gamla så det blir rätt.
Obs. Se till att få en o-ring som tåler bensin och fetta in den!
Lyfte min tank för ett tag sedan i samband med lite eljobb och när jag åter kopplade in bensinslangen så började det läcka i kopplingen. Har prövat att rengöra, jucka och pressa men det fortsätter att läcka. Cykeln är en Nightster -08 så det är en EFI med en koppling liknande en vanlig tryckluftskoppling. Tacksam för råd!
Förmodligen o-ringen som gått. Bör du kunna hitta lite varstans om du bara tar med den gamla så det blir rätt.
Obs. Se till att få en o-ring som tåler bensin och fetta in den!
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
Länk till samma problem.
http://xlforum.net/vbportal/forums/s....php?t=1239984
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
Coops trädgårdsavdelning! Eller biltema!
Tack för tipsen, ska undersöka o-ringen! Letade efter en sådan när jag upptäckte läckaget men kunde inte hitta någon, så förmodligen gick den när jag kopplade loss slangen och ligger någonstans i garaget.
Har servicemanualen XL 2010, ska lägga upp bild till dig.
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
Vet inte om dessa hjälper...
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
Tack för bilden! Är det alltså nummer 26 på figur 4-83 / 2 på figur 1-88 som eventuellt är skadad? Tolkar jag bilden rätt så måste jag alltså plocka ur hela insatsen med pump mm för att kunna kontrollera om det är den som är defekt?
Verkar så ja. Enligt denna tråd lär det vara en bitch att byta
http://xlforum.net/vbportal/forums/s...d.php?t=299034
there is an o-ring in the quick connect recieving end, and it can get crushed quite easily if the connection isnt a near perfect 90 degrees upon putting it back in.
did you have it dissconected and reconected recently? if so, that o-ring may be the problem due to a not very staright re-entry.
unfortunately its a real pain to replace, you have to drop the whole inner tank guts(for lack of a better lamens term).
best of luck to ya.
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
OK. Bara att tömma och skruva isär antar jag. Verkar ganska troligt att det är den som gått, jag belastade nog kontakten lite hårt då jag först lyfte tanken utan att ta isär bränsleslangen. Såg att det var en i tråden du länkade till som gjort det samma. Så, ut och leta o-ringar då alltså...
Citerar mig själv och konstaterar att det inte var den ovan nämnda o-ring som gått. Inne i honkontakten finns två o-ringar, en som ligger an mot toppen av hankontakten och en som omfamnar hankontakten, den sistnämnda var boven och är numera utbytt. Än så länge har det inte synts till en droppe bensin. Skönt! Nu väntar jag bara på att ursprungskontrollen ska bli klar så att jag kan boka tid för registreringsbesiktning. Om allt går som det ska så är jag kanske ute och rullar (lagligt) om en månad!
Då var det dags för ännu ett läckage! Börjar fundera på om problemet uppstår när o-ringarna utsätts för syre en längre tid efter att ha varit i kontakt med bensin? Har inte kommit en droppe sen jag bytte o-ring för snart tre år sedan, men i vinter har tanken stått på hyllan medan jag har skruvat på hojen. O-ringarna var duktigt uttorkade och ramlade ut i bitar när jag pillade lite. Återkommer med dimensioner när jag löst gåtan på nytt, så slipper jag leta nästa gång!
Ok, jag tog en tur till Hydroscand och plockade på mig diverse o-ringar. Nu är det i alla fall tätt igen men jag är inte hundra på att storleken på ringarna är helt rätt. HD tycker ju att man ska byta hela snabbkopplingen för typ tusen spänn istället för dom två o-ringar som är det egentliga problemet och således finns det inga siffror på o-ringarna. Vid tryckventilen har jag i alla fall använt en o-ring som är 11mm utvändigt och 2mm tjock, inte hundra på att den är rätt men det håller tätt än så länge i alla fall. Den andra, den som tätar runt hankontakten tycks det fungera bra med en o-ring som mäter 14mm utvändigt och 2mm tjock.
Jag passade även på att beställa ett "Fuel check valve rebuild kit", när det anländer ska jag mäta dom exakta dimensionerna och rapportera här så slipper nästa man med trubbel göra om processen. https://www.denniskirk.com/fuel-tool...prd/187366.sku
Simon13 (2017-04-02)
Ok, här är dom uppmätta dimensionerna från rebuild kitet:
DuPont Viton o-ringar
Lilla = Ytterdiameter 12,85mm Tjocklek 2,65mm
Stora = Ytterdiameter 14,25mm Tjocklek 1,8mm
Nu har även min börjat läcka efter att ha haft tanken på hyllan över vintern...
Gick det att byta o-ringarna utan att skruva loss hela soppapumpen och tömma tanken?
Ja det går bra att göra med soppa i och tanken på hojen. Behöver bara något litet att pilla med, typ en instrumentmejsel eller liknande. Se bara till att du inte trycker in tryckventilen av misstag för då får du en stråle med bensin rakt i ögat. Fråga mig hur jag vet...
Använde du hela paketet? Fjäder och allt?
När man fått ur de gamla o-ringarna är det bara att trycka in de nya?
Såg en video från fuel tool som säljer rebuild kits men special verktyg...
Verkade lite onödigt
Bara o-ringarna. Hade jag varit dig hade jag åkt till hydroscand ller liknande och köpt närmsta dimension du kunde hitta, det kommer fungera finfint!
Bokmärken