IDI har absolut en point där!
Senast redigerat av LaDaille den 2011-09-05 klockan 16:30.
IDI har rätt ang lyftarna... jag borde nämnt detta...Får ta på mig skäms-mössan!.
(Har aldrig ägt en Shovel..)
O
IDI
Har kollat spelet på främre och bakre lyftarna och det är som du tror.
De främre är för hårt ställda.
Din kontrollprocedur bekräftade det. Både fram och bak.
Dvs bakre stötstången går att snurra när motsatt ventil är öppen, men främre går inte att rubba när motsatt ventil är öppen.
Tyder detta på stela lyftare?
Då måste de ställas om lite...
Är detta kinkigt eller räcker det med "känslan", dvs att precis kunna vrida motsatt stötstång.
Detta innebär dessutom att jag blir skyldig dig ännu mer bira om vi syns IRL
Stela lyftare var det ja...
Känslan. Du ska kunna snurra dom med fingrarna, men de får inte glappa upp och ner. Kall motor.
När du är klar med alla fyra, kickar du runt motorn 10-15 gånger (utan stift) och sen kollar du justeringen igen. Inget glapp, men snurr.
Öl är gott...
D.F.W.T.B
Coolt, detta slutar väl med ett årskort på nå't lokalt bryggeri, hehe...
Men hur ser jag om det är hydrauliska eller stela lyftare?
Fotografier? Något annat sätt?
Läste i verkstadshandboken om just både hydrauliska och stela lyftare.
Stela verkar vara enkelt att justera. Bara att göra som du beskrev ovan.
Men hydrauliska förstår jag inte riktigt hur de menar.
Bild på mina lyftare: Är dessa stela eller hydrauliska?
Senast redigerat av LaDaille den 2011-09-06 klockan 08:56.
Här är en bild på original hydrauler. Som du ser så är det ingen större skillnad. Däremot så är det skillnad på hur man justerar dom.
Här är en bra beskrivning från Bikeline
Motorn ska vara kall när justering sker.
· Kontrollera att stötstången ej är aktiverad (i sitt nedersta läge).
· Lossa kontringsmuttern på stötstången och skruva upp justerskruven tills ett spel uppstår.
· Låt den "tappa" trycket i ca 20 minuter.
· Skruva sedan tillbaka skruven tills spelet försvinner. Markera med ett streck på skruven och skruva sedan ytterligare fyra varv.
· Drag fast kontringsmuttern.
D.F.W.T.B
Hej IDI
2 frågor då:
- Bilden/länken jag bifogade, visar den stela lyftare?
- För hydraulisk lyftare, när trycket "tappas", reser sig lyftarna då något? Kan jag se att trycket har "tappats"?
Detta var iofs 3 frågor...
Tjena IDI
Stela, perfekt. Då vet jag hur jag ska justera dem.
Du har varit till ENORM hjälp och jag tackar och bugar!!!!!!
Allt faller liksom på plats nu...
Okej tack! Det är alltid bättre att fråga först och skruva sen om man är osäker.
D.F.W.T.B
Tjena Forum
Testade att släppa efter lite på främre cyllens stötstänger.
Släppte så att de precis går att snurra när motsatt kam står i topp.
En iakttagelse bara, när jag snurrade på avgasstötstången kändes det som om den är lite lite lite böjd, alternativt snedsliten...Skumt...
Dvs när jag testade att spänna åt den lite mer kunde den snurra 1/4 varv, sedan stopp...Inte bra...
Så betedde sig INTE de andra 3 stötstängerna.
Nå, testade i alla fall kompen igen. Visserligen på kall motor men nu visar främre cyllen ungefär lika mycket komp som den bakre och det känns ju bra.
Men som sagt, kall motor, och den visade knappt 50 PSI.
Jag anar, precis som Onatop trodde, att mätaren är skum. Trycket sjunker ju mellan kickarna... vad f*n, det ska den väl inte göra!?!
Här ligger en gravad hund...
Måste skaffa mig/låna en mätare som lirar.
Den stötstången som du upplever som lite böjd...ÄR säkert lite böjd. Då ska du byta.
Att kompet är lika på båda cyllarna är ju bra.
Att kompet är lågt kan bero på att du har en vass kam med mycket överlapp. Då får du dåligt komp när du kickar.
På den "gamla goda tiden" när man körde shovelstroker med trimkam brukade jag säga. "-Att det känns som att sparka i en hink med skit när man kickar."
Jodå, komper sjunker mellan kickarna. Kompet finns ju bara där i tändningcyklen i cylindern.
Om du vill skruva i vinter är mitt förslag.
Plocka ur kammen och kolla vad du har. Troligtvis är den för vass för att hojen ska vara rolig att köra. Om du byter kam, byt också lyftarna och stötstänger.
D.F.W.T.B
Undrar när stötstången kroknade... Tål en Shovel-stroker 5000 rpm?
Men mätaren ska väl hålla trycket tills jag släpper på det via en liten ventil som sitter på mätaren?
Den läcker kanske lite...
Men som du säger, är det för mycket överlapp går det kanske inte att få upp så mycket komp.
Byta till snällare kam och till hydrauliska lyftare menar du?
En välbyggd shovelstroker ska lätt klara 5000 rpm.
En snällare kam skulle jag själv sätta i. Hydrauler eller stela? Upp till dig.
Själv försöker jag använda hydrauler, om inte motorn är för mycket "racer".
D.F.W.T.B
Bokmärken