Tändsystemet ska vara standard
- - - Uppdaterad - - -
Det jag funderar på är om verkstaden jag hade den på pillat på nåt när dom felsökte elsystemet. För den hade gnista innan jag lämnade in den dit. Vad kan gå sönder vid en kortslutning?
Vad har du för tändsystem?
Tändsystemet ska vara standard
- - - Uppdaterad - - -
Det jag funderar på är om verkstaden jag hade den på pillat på nåt när dom felsökte elsystemet. För den hade gnista innan jag lämnade in den dit. Vad kan gå sönder vid en kortslutning?
kunde du köra hojen från verkstaden?
vad har du kortslutit mellan?
vad var det för fel på statorn, kortis eller avbrott?
Du kan inte möjligen ha brytare/konding? Var det en kunnig HD-verkstad? Lämna i då fall in den och låt de fixa allt? Har den gått någon gång när du ägt den, vad är i så fall gjort däremellan?
Ingen HD verkstad, dom skruvar mest Honda. Har inte ägt hojen spec länge så inte haft nå problem innan det här. Brytare ska det väl inte sitta på den? Evomotor -90
nejnej inte brytare så sent!
om du har original dualfire:
förutom tändstiften så har du 2 terminaler (skruvar) på tändspolen, på den ena har du alltid 12v med tändningen påslagen
den andra har 12v eller 0v beroende på vilket läge kolvarna står i, dvs du får rulla hojen eller snurra hjulet med hojen lyft för att kolla om det ändrar sej
fram med voltmätaren igen!
1: har du alltid 12v på den ena?
2: skiftar den andra mellan 12 o 0v beroende på läge?
ps
om det är din stator på bilden så ser den bränd ut, frågan är bara varför det blivit så....?
Elotto (2016-07-18)
Beskrivningen av tändspolen stämmer bra, ska mäta upp det. Misstänker att statorn blivit bränd pga dåligt batteri
Men det kan ju sitta ett brytarsystem där ändå, det händer ju att det mekas o skruvas med HD
Så är det ju helt klart. Är ju lite annat som är ändrat på den (utseendemässigt samt trim) så skulle ju inte vara omöjligt
Tvivlar på att nån trimmar en EVO och sen sätter dit brytare.
gissar mer på att dom bytt till typ Dyna 2000i, Crane e dyl
Öppna 2 skruv och titta om du är osäker men:
framför allt mät på spolen enl mitt tidigare inlägg
Den står i ett garage hos farsan just nu. han hade mätt spolen och i läget den står nu ger den 12v på båda. Ska dit senare idag å mäta i annat läge
Kan det vara så att batteriet tagit såpass mkt stryk av allt krångel att den inte får gnista pga det?
Den drar ju inte runt många varv innan batteriet dör
jag skrev tidigare
"4: Vad får du för spänning på batteriet med motorn igång, med lite högre varv än tomgång?
5: När du laddat batteriet med laddare vad får du för spänning på batteriet då? om du mäter direkt efter laddning?
6: och om du väntar en halvtimme typ.
7: vad använder du för laddare?"
nt 4: förstår jag att du inte kan svara på nu:
men 5 6 7
var inte ditt batteri nytt, jag minns att du skrev det tidigare?
jo nytt batteri men spänningen faller jäkligt snabbt så det verkar slutkört.
Kan det isf påverka gnistan. eller tar tändningen ström från statorn?
Ska ner i eftermiddag å försöka få ut ett nytt på garantin iaf
Senast redigerat av Patrik Patte Frid den 2016-07-19 klockan 15:30.
Människa! Försök att svara på minhojs frågor
hasse diesel (2016-07-19)
Ja sista problemet med tändningen var så enkelt som stiften, tänkte inte på att båda kunde gått då dom va nybytta
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bokmärken