Justera kopplingen, och se om det hjälper.
Har nyss köpt en Hd Heritage Softail 1996. Har jädrigt svårt för att säga nästan helt omöjligt att få in Friläge med motorn igång. Stänger man av den är det inga problem att få in Friläget. Nått som jag får leva med eller finns nått att göra för att lättare fin in Friläge med motorn igång ?
Låter jätte konstigt, kopplingen kanske slirar? Som ovan skrev, justera, pilla och testa
Justera transkedjan.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
kapsylen (2016-06-16)
Tänk bara på att Sportster har gemensam olja i växellådan och koppling, är osäker på om Redline vxl olja är lämlig till dom.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Som jag sa, han säljer på provision.
Samt har man såna problem att man inte kan få i friläge när hojen är på tomgång, så är jag mer övertygad att kopplingen måste ställas in än att det är oljan som spökar? Problem jag har haft innan på japanhojar är att lamellerna klibbar om man kör med fel olja, vilket resulterar i att kopplingen slirar. Men att man absolut inte skulle få i den i friläge? Oljan kan påverka, men fel ände att börja i enligt mig
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Hej igen
Desværre ikke provisions lønnad fra Redline,tyvarr😉
Den er nemlig ret så dyr,så sikkert fin avans.
Nok heller ikke der man skal starte,hvis det er svært at hitta Neutral.
Men med korrekt justeret kobling,og Transmissions kæde,så kan denne olie være med til at gøre det sidste.
Jag har gjort precis som "Roadking99" rekommenderar och bytt till Red Lines oljor både i växellåda och koppling. Detta efter att ha rekat både på detta forum och amerikanska (folk verkar i regel mycket nöjda). Nu fungerade min låda bra även innan men jag tycker ändå man märker viss skillnad i att neutralen går lättare att få i. Det låter även mindre när man växlar.
Ganska intressant läsning även om det är på Red Lines egen sida och därmed sannolikt positivt vinklad till deras egna produkter:
http://www.redlineoil.com/news_article.aspx?id=49
Sen är det ju väldigt mycket enklare att få i friläget när hojen rullar än när den står stilla.
När jag tog körkort fick man en smäll på hjälmen av instruktören varje gång man stog vid ett rödljus med växel i och det sitter kvar, jag petar alltid i friläget innan jag stannar
Jörgen Karlsson (2016-06-17)
Det finns ingen mirakelolja som löser tröga transmissioner etc, det är nog mer en psykologisk effekt. Är en mc svår att få i friläge är det i 9 av 10 fall som kopplingen ligger och drar och justering behövs.
Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
Nu förutsatte jag självklart att folk slår i den olja som är specificerad. Frånsett det så tror jag din Amazon blev lättväxlad pga att den föregående oljan inte var rätt sort snarare än att den nya olja skulle kunna göra sådan enorm skillnad. Det är extremt mycket myter kring olja och återförsäljarna bidrar med det mesta. Jag har gått båda stegen i smörjteknik hos Fuchs och det var minst sagt lärorikt, framförallt i den aspekten hur folk blir totalt blåsta när de köper olja hos många ÅF. Går man in på Mekonomen och ber om olja till en, ja låt säga Amazon så rekommenderar den finniga killen bakom disken som oftast gått typ samhällslinjen i gymnasiet och inte har någon som helst utbildning inom ämnet en helsyntet 0W30 olja pga att de dels inte vet och dels att oljan de rekommenderar är svindyr.
Banditen01 (2016-06-17)
Den föregående oljan uppfyller GL-4 klassningen precis som den nuvarande så den var rätt. Lådan fungerade bra med den oljan och fick fullgott skydd, men den blev mer lättväxlad med Red Lines MTL. Detta är inget hokus pokus utan beror på att tillsatserna i oljan är annorlunda. En bra basolja är långt ifrån det enda som påverkar en oljas egenskaper. Med rätt klassning lär det aldrig bli några problem även om man köper den billigaste oljan man hittar, men det betyder inte att en dyrare olja inte kan ge marginellt bättre slitageskydd, mindre missljud, lättare växlingar osv. Behöver dock inte vara så. Det kan lika gärna vara så att den billigare oljan är bättre eller lika bra. Man får helt enkelt testa sig fram vilket jag har gjort.
Bokmärken