Dagens blybatterier har tjänat i hojarna i många år. De funkar ganska bra men har en del svagheter, som att de är tunga och inte tål djupurladdningar något vidare. Nu tycks en ny batteriteknik knacka på dörren – litiumjärn. Litiumbatterierna har revolutionerat mobiltelefonerna och gjort det möjligt att göra dem mindre, lättare och så att de klarar sig länge mellan laddningarna. Problemet med de litiumbaserade batterierna är att de inte klarat att leverera de strömstyrkor som krävs när startmotorn ska dra igång motorn – men litiumjärnbatterierna fixar det. Två tillverkare är tidigt ute med sådan här batterier till hojar – Antigravity och S****i.

Enligt Antigravity levererar ett 16-cells litiumjärnbatteri 480 Cold Cranking Amps (CCA) jämfört med standardbatteriets 300. Batteriet är bara cirka 11,5 x 7,5 x 12,5 centimeter stort och 1,5 kilo tungt, jämfört med standardbatteriets 17,5 x 10 x 15 centimeter och 7 kilo. Självurladdningen är i det närmaste försumbar och batteriet tål att djupurladdas ner till tio procent utan att ta skada. De ska dessutom klara upp till 1 500 laddcykler jämfört med blybatteriets 750 cykler.

S****i lämnar liknande uppgifter om sina batterier. Det som i huvudsak skiljer tillverkarna åt är att Antigravity även erbjuder batterier i det minimalistiska soft shell-formatet. Ett litiumjärnbatteri från S****i går lös på cirka 250 dollar till en H-D, medan ett från Antigravity kostar cirka 290 dollar.



Källa: BigTwin mag.