Ja, som rubriken - hur länge kan stötdämparna bak hålla på en softail ? Jag har en softail standard - 03´a som nu gått lite drygt 6500 mil ... tycker att det börjar slå igenom när jag kör med spättan och last bakpå ... tycker också att hojen ålar sig en liten aning i vissa lägen ... tecken på att dämparna är slut ?

Fjädrarna fram - hur länge håller dom ? Vid hård inbromsning så niger de och går helt i botten .... slut även där ? byta till progressiva fjädrar eller räcker det med Screamin Eagles tjockare gaffelolja ?

Min körstil är ganska hård och jag drar friskt i kurvorna men man vill ju såklart ha en softail för utseendet skull ... hehe ( jo, jag vet att dynan och touringen nog har bättre väghållning men dessa kommer inte på frågan, haha ) ...
Dessutom så kör jag mycket med passagerare och full last på långturer ...

Vad jag förstått så är Öhlindämparna dämparnas rolls royce men dessa har jag nog inte råd med, känner en som har dessa och han tycker de är suveräna ( men de kostar 16000:- paret ) ...

Här i detta eminenta forum finns ju mycket kunskap så vad tror ni ? Dags att byta dämpare ? I så fall - till vad ? Nya orginaldämpare ? Nya orginal sänkningsdämpare ? Andra märken på dämpare som är bra ?
Vad är normal livslängd på dämparna ?

Många funderingar blev det - tacksam för svar. Mvh.