Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Borde jag ha sex i stället? Växlar alltså.

  1. #21
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Har ju läst på us forum att en del byter utgående drev på hojen.Håller med dej xbones 4 växlar räcker gott egentligen.
    Ja,en V Tvin har ändå ett gott vrid från botten förutom om man har hysteriska kammar eller turbo tex. Då är kanske en tätstegad låda bra o ha. Men själva utväxlingen kan man justera via bälthjulen som man gjorde i lives unga dagar med att dreva om. Rätta mej Folks om jag har fel.
    There are no problemsonly solutions

  2. #22
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Ja,en V Tvin har ändå ett gott vrid från botten förutom om man har hysteriska kammar eller turbo tex. Då är kanske en tätstegad låda bra o ha. Men själva utväxlingen kan man justera via bälthjulen som man gjorde i lives unga dagar med att dreva om. Rätta mej Folks om jag har fel.
    En turbo tar inte bort ett redan existerande bottenvrid men kanske upplevs så därför den behöver avgaser för att fungera o lite varv.
    Valet av kammar är ju alltid en fråga om hur motorn skall köras och var man vill ha effekten, som i mitt fall med turbo vill man ju ha kammar som ger bottenvrid, mer effekt tidigt ger också mer avgaser tidigt o laddar turbon och jag lovar att det finns vrid som heter duga i min lilla 1200a
    Men om det pratas växellådor är väl en stor anledning till många växlar just att fördela det stora vridet som annars skulle dra sönder en t.ex. 4 växlad låda som skulle behöva vara jätte förstärkt.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16
    Tackad: 0
    Halloj. Hade en Wideglide 03 förut med 5 vxl låda och tyckte precis som du att det blev lite "hysteriskt" ljud över 100... Böt till en Heritage 08 med 6 vxl och gissa vilken skillnad det gjorde..Nu kan jag ligga å nöta över 100 hur länge som helst utan att bli irriterad å tro att jag ska få upp kolvarna i mitt underrede....Mycket lugnare..Men sen finns det ju som sagt andra varianter också som att byta belt, drev etc....Men jag är kanonnöjd med min lösning..Enkelt med dyrare, men vafan...Jag lever här å nu...Lycka till....

  4. #24
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Är det någon som kommit fram till huruvida det är 1:1 eller överväxel på 6an?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #25
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Är det någon som kommit fram till huruvida det är 1:1 eller överväxel på 6an?
    På de sexväxlade satser som HD säljer/sålde var sexan en överväxel, 0,89 och jag har för mig att det var detsamma som kom 2006. På SE sexväxlade satser är sexan överväxel.

  6. #26
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    På de sexväxlade satser som HD säljer/sålde var sexan en överväxel, 0,89 och jag har för mig att det var detsamma som kom 2006. På SE sexväxlade satser är sexan överväxel.
    Tillbehörskiten som såldes innehöll en ren overdrive på sexan.
    Utväxlingen på en standard växellåda var samma men utgående drev på veven byttes och på vissa hojjar även främre remdrev

    Overdrive är förresten när utväxlingen på växellådan har en utväxling på under 1:1 som tex 0.86:1

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    På de sexväxlade satser som HD säljer/sålde var sexan en överväxel, 0,89 och jag har för mig att det var detsamma som kom 2006. På SE sexväxlade satser är sexan överväxel.
    Och då uppstår ju frågan; kan man byta ut innanmätet i växellådshuset till 6-växlat? Vad kostar det i så fall?

  8. #28
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Pelleman Visa inlägg
    Och då uppstår ju frågan; kan man byta ut innanmätet i växellådshuset till 6-växlat? Vad kostar det i så fall?
    Det fanns som ett projekt i MCM eller Big Twin för ett par år sen och jobbet gjordes av custom by kent.
    Ring dit så får du exakt pris

  9. #29

  10. #30
    varför byta växellåda? byt bält drev på växellådan i stället, enklare och billigare och funkar bra, jag gjorde på min softail 03 http://www.bikeline.se/cgi-bin/ibuti...Beskr&Visn=Std

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Ålberga
    Inlägg
    3
    Tackad: 0
    Köpte sexväxlad låda till min Electra 99 samtidigt som jag satte på steg2 kit och förstärkte svingen, mkt roligare att köra igen. Fast man behöver växla ner lite mer än tidigare!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Ändra från fem till sex växlar
    Av Sylve i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 22:31
  2. När är avgasspjället öppet resp stängt?
    Av Carl-Inge Larsson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 22:23
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 12:45
  4. Kopparrör istället för gummislang
    Av LaDaille i forum Custom & Byggen
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 17:40

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •