Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skärm i sving, skjutssadel?

  1. #1

    Skärm i sving, skjutssadel?

    Funderar på att flytta skärmen till svingen för att få lite finare utseende, problemet är bara att jag har tillverkat en klase med barn och vissa av dessa är väldigt förtjusta i att åka riktigt fordon med pappa. Således är mitt lilla dilemma, hur fasen lösa skjutssadeln? Har letat massa på nätet men inte hittat nån bra/snygg lösning. Det blir ju två ganska lagom anpassade skruvhål per sida kvar när man kapat bort lite utstickande bakskärmshållande delar. Fjädrad sadel för mig helst, men hur blir det då med den bakre, jag hoppar upp och ner i takt med potthålen och passagerare får skavsår på magen. Åker idag på en tunn stum sadel och lider inte av det direkt men lite mjukare hade inte skadat.

    Har ni några bra tips eller bilder på hur man skulle kunna lösa det, behöver inte vara utställningslösning men ändå en som inte ser ut som skit, lite lagom att titta på och framför allt bra för mindre människor att sitta och sitta kvar på vid färd.

  2. #2
    Kolla på Rocker C, den har en lösning man kanske kan kopiera?



  3. #3
    Skulle kunna vara något, dock vill jag kunna plocka av skjutssadeln då jag mest åker ensam. Men det kanske skulle kunna gå att få till något liknande, med fjädrad sadel. Den skulle kunna vila mot stagen till skjutssadeln så att den inte fjädrar vid skjuts. Hmm får klura lite till

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 2.3t Visa inlägg
    Skulle kunna vara något, dock vill jag kunna plocka av skjutssadeln då jag mest åker ensam. Men det kanske skulle kunna gå att få till något liknande, med fjädrad sadel. Den skulle kunna vila mot stagen till skjutssadeln så att den inte fjädrar vid skjuts. Hmm får klura lite till
    Fjädrad sadel, skärm i svingen och skjutssadel blir nog riktigt svårt att få till på ett vettigt sätt. Du får bygga ett fäste som fästs i de två bultarna där skärmstagen normalt fästs och sätta en till fjädrad sadel så ni kan gunga i takt!

  5. #5
    Fjädrad sadel är inte nödvändigt, men skjutssadel är nödvändigt att kunna montera på, annars blir dom små människorna där hemma så lessna och arga på mig. Dom två bulthålen är ju alldeles ypperligt att återanvända istället för att lägga i en låda nånstans (?). Har haft flertalet olika ideer, men inte kommit fram till någon smart/snygg lösning än.

  6. #6
    Det finns en konsol till Rockern. Det är bara på rocker C som man har den där fula jävla sadeln med inbyggd skjutssadel.
    Menar inte att konsol lösningen är snygg .......men du kan använda en annan sadel och hänga på skiten vid behov.
    Det är aldrig för sent att ge upp

  7. #7
    jag har byggt skjutssadel till min softail bobber .. vill du så kan jag ta lite bilder. den sitter fast utan att skruvas i skärmen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	abababa.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	14116 och jag har en slimad skärm som sitter fast i svingen.
    jag hade en skjutssadel från fruns dragstar som låg och skräpade.
    jag har också gjort sadeln för att barnen ska kunna åka med pappa lite

  8. #8
    Ta gärna några bilder snickarn, vore snällt Jäkla snygg hoj du har också

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En tanke jag fick var att montera en skärm med inbyggda struts och kapa den precis runt sadeln så den inte syntes så mycket o sen montera en andra skärm på svingen.
    "Sadelskärmen" skulle ev gå att dela med ett par bultar så att passagerarskärm o sadel gick att snabbt ta bort. Plus att den inte skulle ha några sidor då för ett renare utseende.
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2014-02-18 klockan 13:56.

  10. #10
    2.3t jag ska till garaget på torsdag, då kan jag ta lite bilder och visa hur jag gjorde en en skjuts sadel

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    En tanke jag fick var att montera en skärm med inbyggda struts och kapa den precis runt sadeln så den inte syntes så mycket o sen montera en andra skärm på svingen.
    "Sadelskärmen" skulle ev gå att dela med ett par bultar så att passagerarskärm o sadel gick att snabbt ta bort. Plus att den inte skulle ha några sidor då för ett renare utseende.
    Någonting i stil med detta? (Bara en skiss)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sallosning.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	14120

  12. #12
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    ja det var så jag tänkte gronvit, va duktig du e på att skissa! respekt

  13. #13
    hej här kommer lite bilder på hur jag gjorde en skjutsadel, botten är en del som blev över av bakskärmen, sedan jag svetsat så jag kan fästa sadeln, kanske inte så fin, men jag ska bara ha den på när jag skjutsar ungarna

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174724.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	14255 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174741.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	14256 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174749.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	14257 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174759.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	14258 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174811.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	42,5 KB 
Id:	14259 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174842.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	14260 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174900.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	14261 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_174908.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	14262 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_175135.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	14263 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140220_175142.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	14264

  14. #14
    Montera stumt istället, med så lite stoppning som möjligt. En sväng sen kommer hon aldrig vilja följa med nå mer..
    Trägen vinner!

Liknande ämnen

  1. Järnsportster sving problem..
    Av Dala i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 18:12
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 19:00
  3. -06 Sving Night Train
    Av byggarn i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 05:13
  4. Trike sving
    Av Elexem i forum Custom & Byggen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 00:13
  5. Sving
    Av Lasse.S i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 18:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •