Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: USA Import

  1. #1

    USA Import

    Går i tankarna att importera något från USA. Jagar en 2013-2014 Street glide. Varit inne på Copart samt kollat upp olika "brokers" med rätt att handla.Även något med mindre skador kan vara av intresse.

    Behöver dock lite info eller tips på :

    -Fraktföretag som hämtar på försäljnings plats i US och skeppar till Malmö, Helsingborg eller Köpenhamn. Uship verkar sega eller så har jag bara haft dålig respons.
    -Generell info gällande importavgifter ,tull och registreringar.
    -Någon som kanske har en aning om vad frakt kan kosta mellan tummen och pekfingret?
    -Vad innebär det om/när fordonet har "Salvage certificat" (skadat fordon) i dokumentationen/reg papper för besiktningen i Sverige? Detta vekar vara något som även följer med fordon med mindre skador som sprickor i plast plåtskador.

    Någon som vet?

    Har kollat trådar här på forumet men dom är lite gamla.

  2. #2
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Kolla nedanför snabblänkar, där står det USA import.

  3. #3
    Lägg gärna upp info här om du gör slag i saken eller om du hittar något intressant! Angående salvagr certificat är väl det skrot intyg typ?

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  4. #4
    Kollade lite snabbt med en polare som tar in jänkare och det är inga problem att regga in bilat med salvage title!

    Skickat från min C6603 via Tapatalk

  5. #5
    Det verkar inte som det är samma som skrot. Kanske innebär det att den helt enkelt har någon skada eller har haft. Såg en Street glide 2009 igår som var hel men det stod "Salvage and damage history". Klubbades för ca 43 000 SEK. Till någon i Tyskland

    - - - Uppdaterad - - -

    Axel.

    Du har inte lust och kolla med din Jänke importör polare vem han använder för transport (shipping)

  6. #6
    Axel.

    Du har inte lust och kolla med din Jänke importör polare vem han använder för transport (shipping)

  7. #7
    Jag är lite inne på samma spår, att plocka hem en polis-electra från USA. Nordtrafik har en kalkylator som man kan använda för att beräkna kostnader. Det största abret som jag ser det är att frakta hojen från säljaren till utskeppningshamnen. Finns ju massor av firmor som kan göra det men gratis är det definitivt inte. Jag kollade på en hoj i El Paso, TX och det skulle kosta typ 3000 spänn att få den till utskeppningshamnen i Huston, TX. Frakten över atlanten är förvånansvärt billig, ca 5500kr. Sedan tillkommer ju alla äckliga avgifter som tull och moms på hela konkarongen men det kan får man ju en rätt bra översikt på med kalkylatorn.


    https://www.nordtrafik.se/inc/cal/mc/default.asp

  8. #8
    är det mig du kallar axel? det va några år sedan han tog in bilar på löpande band men jag kan ju höra med han


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9
    kolla england! Där finns en del bra hojar! Där hämtade jag min 2 veckor sen! Hämtade den själv i en skåp bil! Den har gått 740 mil! ingen moms eller tull!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mediaCA8DIJJ0.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	14178

  10. #10
    Jo, jag har hämtat både bilar och hojar i England. Vad är det för årsmodell och vad fick du ge?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  11. #11
    Det är en 13 och jag gav 167 000 plus resan/transporten!

  12. #12
    Det var ju skapligt iaf. Jag har kollat på årsmodellerna 09-12 och då pratar vi ca 80000kr för en hoj i skapligt skick. Sedan tillkommer ju importkostnaderna vilket gör att det landar på 120-130K i slutänden. Billigare än UK men - oftast - mindre utrustning. Sedan skulle jag aldrig köra och hämta en hoj i UK med skåpbil. Bättre och betydligt billigare att bara flyga över och köra den hem. Allra bäst är det om man kan lifta hem med ett fraktfartyg.

  13. #13
    Fick napp på leverantör
    www.uscarship.com
    Samarbete mellan ett holländskt företag och US. Dom hämtar på plats och levererar fram till dörr om man så önskar.Man kan be om offert så skickar dom kostnader. Finns länk på siten under "free quote"

  14. #14
    Vilka sidor letar ni hojar på i England?

  15. #15
    I Sverige har vi ju höga skatter på allt, endast ett land har högre moms än vi. Tyskland har 19% och Luxenberg har 15%. Det är ju lite baltigt men men skulle ju kunna importera och skatta via Luxemburg tex. Då kan man ju tjäna över 15000 på en 80000-kronorshoj, moms skall ju betalas även på transport, försäkring och tull! Men det tillkommer ju ett antal tusen också, så det kanske inte är värt det.

    Vi kan inte ha dessa höga skatter, det kommer inte att finnas någon detaljhandel kvar i Sverige. Förr kunde man få bra hjälp i butiker, nu får man expertips av de bästa på olika forum. Och så handlar man via nätet. Skidor nästan hälften från Tyskalnd, sportskor till halva priset från England, jag köpte byxor och sneakers för 1000kr från Tyskland, bara dojjorna kostar det i Sverige. Jag förstår inte varför tex. Bike Line inte flyttar sin verksamhet till tex Luxenburg, för oss spelar det ju ingen roll om det skeppas därifrån eller från Skåne.

  16. #16
    http://www.autotrader.co.uk/bikes hittar man en del hojar! Glöm inte att man måste skriva in en postcode för att kunna söka! använde postnr för Dover CT17 9BU!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av alex.johansson Visa inlägg
    Vilka sidor letar ni hojar på i England?

    Ebay.co.uk och i viss mån Autotrader.co.uk

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Gunslinger13 Visa inlägg
    Går i tankarna att importera något från USA. Jagar en 2013-2014 Street glide. Varit inne på Copart samt kollat upp olika "brokers" med rätt att handla.Även något med mindre skador kan vara av intresse.

    Behöver dock lite info eller tips på :

    -Fraktföretag som hämtar på försäljnings plats i US och skeppar till Malmö, Helsingborg eller Köpenhamn. Uship verkar sega eller så har jag bara haft dålig respons.
    -Generell info gällande importavgifter ,tull och registreringar.
    -Någon som kanske har en aning om vad frakt kan kosta mellan tummen och pekfingret?
    -Vad innebär det om/när fordonet har "Salvage certificat" (skadat fordon) i dokumentationen/reg papper för besiktningen i Sverige? Detta vekar vara något som även följer med fordon med mindre skador som sprickor i plast plåtskador.

    Någon som vet?

    Har kollat trådar här på forumet men dom är lite gamla.
    Lite generell info: http://svmc.se/upload/SMC%20centralt...import2011.pdf
    Transportstyrelsens info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...jan-till-slut/
    Tullverkets avgiftsguide: http://www.tullverket.se/innehallao/...800010124.html
    Ett bra fraktbolag, svenskägt i Cali: http://www.socalship.com

    Kostnader som tillkommer när väl frakt, moms, tull mm är betalt är:

    Bullerintyg: ca 2000
    Reg.bes: ca 1300
    Kontroll.bes: ca 300
    Du behöver även se över blinkers och belysning så att dom följer reglemente, alltså inte röda blinkers bak, inte positionsljus i blinkers fram etc etc.

    Angående salvage så går det så vitt jag vet att registrera i Sverige, men var försiktig så du inte köper grisen i säcken!

Liknande ämnen

  1. Kanal sökning på USA import.
    Av hd-krish i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-02, 13:59
  2. import från polen
    Av grillkorv i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 10:52
  3. Import av custom HD
    Av nelson24 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 17:52
  4. Import Nightster ifrån Usa
    Av Daniel83_HD i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 17:24
  5. Regbesiktiga USA-import, mätare?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 18:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •