Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oljebyte

  1. #1

    Question Oljebyte

    Har nyrenoverad motor (övre delen) med borrade cylindrar och jag antar att den behöver köras in. Min fråga är hur långt (km) skall den köras in och hur många kilometer efter borrning skall oljan bytas

  2. #2
    Skölj oljetanken och byt helst slangarna så allt är rent och bra. Inkörning, ja här går meningarna isär. Dels den klassiska försiktiga inkörningen som finns så bra beskriven på S&S hemsidor (tekniska dokument). Jag har använt den metoden med bra resultat tycker jag.

    Sedan finns det nya när man ger järnet direkt för att sätta ringarna ordentligt, hur metoden går till exakt i praktiken vet jag inte. Sett på nätet hur de gasat satan på rullande landsväg. Kanske någon annan som vet?

  3. #3
    Oljetanken är redan sköljd, och det ingår i planerna att byta ut slangarna. Skall kolla s&s hemsidor.
    Tar gärna emot flera åsikter.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Jag kör med S&S metod jag också och den har funkat bra. Det viktiga är att inte överbelasta motorn, alltså att ligga på för hög växel och gasa på, man ska hellre växla ofta och varva ut på växlarna utan att övervarva naturligtvis och att man kör på olika varvtals områden/hastigheter.
    Jag brukar även byta olja tätt vid inkörning, först köra 20 mil ung. (jag brukar köra de första 20 milen på en körning så den håller sig någorlunda jämn varm hela tiden) sedan byta olja sedan kör jag 30 mil till och byter olja och filter och sedan 50 mil till och byter olja och filter igen. Sedan efter det är det bara att gasa som man vill och köra med normala service intervaller. :-)

  5. #5
    Jag gjorde ungefär som Flash HD, fast första oljebytet gjorde jag nog efter bara några mil. De första tjuo milen körde jag aldrig över 70 km/h. Det är ju mycket myter om syntetolja hit och dit, men en myt som jag har gått på är att i alla fall under inkörning använda mineralolja (fast jag kör jämnt på 20W-50 mineral).

    Är det en Shovel?

  6. #6
    Använder också S&S metoden och gjort så på flera motorer med bra resultat. Kör lite på startmotorn(om du har en sådan) så du får upp lite oljetryck. Starta o låt motorn gå ljummen och stäng av. Kolla så att allt är ok. Inga läckage osv. Kör sen normalt utan att övervarva. Själv så är jag inte rädd för att gasa lite. Ringarna sätter sig de 10 första milen och behöver lite tryck i cylindern för att täta ordentligt. använder mineral olja de 100 första milen.

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    mineralolja med mycket zink eller zinktillsats i mineraloljan.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Använder också S&S metoden och gjort så på flera motorer med bra resultat. Kör lite på startmotorn(om du har en sådan) så du får upp lite oljetryck. Starta o låt motorn gå ljummen och stäng av. Kolla så att allt är ok. Inga läckage osv. Kör sen normalt utan att övervarva. Själv så är jag inte rädd för att gasa lite. Ringarna sätter sig de 10 första milen och behöver lite tryck i cylindern för att täta ordentligt. använder mineral olja de 100 första milen.
    Jag kör samma metod, på samtliga punkter.

    /Jörgen

  9. #9
    Jag håller med och gör likadant vid inkörning av nyrenoverat. Däremot så brukar jag vid första start låta returslangen till tanken gå till en dunk vid sidan av. Köra igenom 3-4 liter olja som går direkt i dunken. När man gör detta ser man att oljan är nästan som metalliclack i dunken. På med ett nytt filter tillbaka med returslangen och i med ny olja så är det klart. Motorn är sköljd och ren och fin.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    D.F.W.T.B

  10. #10
    Jo, S&S-metoden verkar ju vara vettig.
    IDI, intressant metod för "första oljebytet" , men kör du verkligen oljan genom filtret fast den skall ut i dunken direkt (verkar ju lite onödigt eller har jag missat något)?

  11. #11
    Kopplar förbi filtret (för det mesta) och till dunk.
    D.F.W.T.B

  12. #12
    Stroker49, nej det är en EVO.

  13. #13
    Jaha, det var ingen Shovel. Då har jag missförstått allt, då finns det inget att göra. Hopplöst

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jaha, det var ingen Shovel. Då har jag missförstått allt, då finns det inget att göra. Hopplöst
    Kan det verkligen vara så illa?

Liknande ämnen

  1. Oljebyte på 2004
    Av Risten i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 09:03
  2. Oljekvalite för snabbt oljebyte.
    Av Enok i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 23:46
  3. oljebyte
    Av in the wind i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 10:13
  4. Söl vid oljebyte
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 20:40
  5. Oljebyte oljemängd ?
    Av patman i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •