Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Regskylt 2014?

  1. #1

    Regskylt 2014?

    Någon som lyckats beställa den nya "mindre" registreringsskylten som skulle komma i år? Har försökt via transportstyrelsens webbsida men det strular och beställningstjänsten tycks inte vara tillgänglig.

  2. #2
    Nej, inte beställt, men flera gånger tänkt att jag skulle ställa frågan här!

  3. #3
    Jag har beställt till två hojar och även fått hem dom.
    Tyvärr en besvikelse. De var minimalt mindre än de tidigare. Jag vet inte vad dom har för måtttoleranser vid tillverkningen,
    men mina var ca 5 mm större runt om än vad som uppgivits av Transportstyrelsen.
    De var inte värda 90:- st, kunde lika gärna behållit de gamla.
    D.F.W.T.B

  4. #4
    Jag har också fått min och tycker dom är bättre, minus för det fula eu-märket dock
    Chops Of The Dead

  5. #5

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har beställt och fått och tycker att det lilla mindre gjorde jätte mycket och passar in på skärmbredden betydligt bättre än gamla, Eu märket har jag inte ont av, vi här ju med där och det tycker jag är bra.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Miniskylt.se

    Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

  8. #8
    Tack för svaren! Ser ut att vara blandade känslor här kring nya skylten... Jag tänkte iallafall beställa, 90:- för en 2.5cm mindre bred skylt låter rättvist.

  9. #9
    Någon som har sett vart man kan köpa en skylthållare (en sån som "klämmer fast" skylten) med de nya måtten?
    Ibland får jag PMS. Parked motorcycle syndrome.

  10. #10
    Jag ser på bilden att typsnittet inte är samma som på den nya skylten Transportstyrelsen visade i sin monter på mässan. Den som visades på mässan uppfattade ögat som mycket mindre pga ett annat typsnitt. Har själv beställt och får jag inte det nya typsnittet så väntar ett argt samtal till byråkrathögkvarteret.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag tycker också att typsnittet är samma som tidigare på min nya skylt, dock är dom något mindre dvs att dom tar upp mindre plats på den mindre plåten.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    Synd att jag inte tog en bild på den skylten som de visade upp på MC-mässan, då det var ett helt annat typsnitt.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hittade denna texten, läs sista raderna... kanske gäller det nya typsnittet också?

    Från och med nyår förändras våra registreringsskyltar, men äldre skyltar är fortfarande giltiga och behöver inte bytas ut. På de nya skyltarna har mellanrummet minskats mellan bokstäver och siffror, eftersom kontrollmärket inte längre finns. Tänk också på att det är olagligt med alla typer av märken på registreringsskyltarna, även där kontrollmärket tidigare satt. Även typsnittet är nytt, även om förändringen inte blir så stor för ögat. Men det kommer att vara lättare att skilja på en nolla och bokstaven O samt en etta och ett I, vilket kommer att minska antalet fel vid avläsning av hastighets- och trängselskattekameror. De nya skyltarna kommer också att vara märkta med fordonets hela chassinummer, det vill säga 17 tecken istället för de sista 11 tecknen som idag. Alla skyltar får en EU-symbol, med några undantag: diplomatskylt, självhäftande skylt för terrängmotorfordon, tillfällig registreringsskylt och provisorisk skylt. Nya fordon får skyltar med det nya utseendet men även de som beställer en ersättningsskylt vid förlust eller skada. Materialet kommer precis som tidigare att vara aluminium. En helt ny skylttyp införs: tävlingsskylt. Den är orange och ska finnas på rallybilar och tävlingsmotorcyklar som endast får köras på vanliga vägar i begränsad omfattning. En fordonsägare som vill fortsätta tävla med sitt fordon måste själv beställa en tävlingsskylt efter årsskiftet. Ett informationsbrev om hur man beställer tävlingsskyltar kommer att skickas ut till de cirka 6 500 berörda fordonsägarna. Denna skylt kommer inte att finnas från den 1 januari 2014 utan kommer att börja tillverkas senare, troligen under första halvåret 2014. Eftersom väldigt få personer använder de skruvar som följer med dagens skyltar, tas skruvpaketet bort helt. - See more at: http://www.tjanstebilsguiden.se/nya-....2IisYCbg.dpuf
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Jag har faktiskt beställt två nya registreringsskyltar i december utan EU på dem för min Amazon (som reserv) därför att de inte längre kommer att producera dem och med EU passar inte på en klassiker.



    Jag gillar de mindre registreringsskyltar för motorcyklar, men tycke att de är lite snål att inte leverera monteringsskruvar med...

  15. #15
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    De skruvar som lämnats med är rena skiten. Rostar så fort det kommer fukt på dem.

  16. #16
    Fick snabbt svar ifrån transportstyrelsen att skillnaden är störst på siffran 6 och 9. Jag får väl se då jag har en 6-a i numret. Blev kanske lurad på mässan då numret innehåll flera sexor eller nior vilket det nu var.

  17. #17
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Och så får man inte sätta dit ett märke på de gamla, där skattemärket satt, såg jag i Lasses inlägg.
    Det gjorde jag alldeles nyligen för det är ju rispat och fult när man tar bort understa märket.
    Hittade ett Harleymärke som är gjort för att passa där.
    Tvi för byråkrati...åtminstone fånig byråkrati.
    Hoppas jag bara stöter på obyråkratiska snutar.

    Usch, nu ser jag framför mej en mager grå gubbsvål i vit nylonskjorta vid sitt skrivbord i fanerad bok, på motorcykelregistreringsskyltregelverksavdelningen. Senast nån såg karln le en aning var på sjuttiotalet och han hade snott sin storebrors Piff. Det han log åt var hakan på James Fjong, men sedan dess har han haft samma uttryck i ansiktet. Skjortan är densamma som han hade när han läste brorsans Piff.

  18. #18
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nummerplåt 003.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	14008Så kan det gå när ögat lurar en på mässan, typsnittet samma men 5mm mindre mått i höjdled på tecknen. Jag upplever det i allafall som betydligt mindre, lagt in en bild så kan ni se själv.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nummerplåt 003.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	14008Så kan det gå när ögat lurar en på mässan, typsnittet samma men 5mm mindre mått i höjdled på tecknen. Jag upplever det i allafall som betydligt mindre, lagt in en bild så kan ni se själv.
    Tack för bilden, man fick en klart bättre uppfattning om skillnaden.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Tänk också på att det är olagligt med alla typer av märken på registreringsskyltarna, även där kontrollmärket tidigare satt.
    Så konstapel batong kan ge mig böter för detta märke då?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer P1010292 - Kopia.jpg  
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Flytta regskylt på Street Bob -13
    Av Hilding i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 21:17
  2. Sidomonterad regskylt, Nightster -08?
    Av emil.lofkvist i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 18:04
  3. REGSKYLT
    Av Speedmaster i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 08:32
  4. Fäste för regskylt på väska?
    Av emil.lofkvist i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 23:30
  5. Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 16:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •