Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 91

Ämne: Shovelhead ryker jäkligt mycket??

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Är det 3 5/8 cyllar så kan det bli läckage vid oljereturkanalen mellan topp och cylinder så returoljan sugs in i cylindern p.g.a. liten packningsyta just där, vanligt förekommande. Ta en noggrann titt just där på packning och packningsytorna topp/cylinder och det borde synas på toppen av kolv/kolvarna om det har sugits in olja just där. Om det nu visar sig att det är 3 5/8 cyllar så ska du använda glödgade kopparpackningar och kopparpasta på sprayburk och spraya på ett tunt lager på båda sidor på packningarna innan du monterar ihop, förutsatt att planytorna på topp/cylinder är absolut plana förstås så ska det hålla tätt sedan.
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-09 klockan 11:24.

  2. #22
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Jag har tittat på dom gammla packningarna och den ena var koppar den andra var utbytt koppar packningen var fläckig av olja när hag dela toppen den andra var det väldigt tunt mellan returen och cylindern såg lite slitet ut där tyckte jag får hoppas på att nya packningar fixar det

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Kolla topparnas packninsyta noga vid gängorna, de ingjutna stålhylsorna brukar dras ut en aning med tiden.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Flash_HD Visa inlägg
    Kolla topparnas packninsyta noga vid gängorna, de ingjutna stålhylsorna brukar dras ut en aning med tiden.
    Bra tips, men en liten detalj. Insatserna dras inte ut. Men det ser ut så. Det är aluminiumen mellan hylsorna som slits, speciellt förr när man hade sämre abrasiva packningar. Fixa i så fall enkelt med en finhuggen fil och använd moderna topplockspackningar.

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Jaså ja då får jag ta och kolla det och fixa det med filen
    väntar på packningarna kommer för hoppningsvis idag så jag kan testa kompet ikväll några fler tips på grejer jag ska kolla i motorn innan jag sätter ihopa motorn ?

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Finns massor med saker att kolla om man ska vara noga t.e.x vevlager, kolvbultsbussningar, vevstakar, kolvringsspår, kolvringar e.t.c.. Det är bättre att kolla igenom allt som går att kolla när man ändå har bitarna isär än att behöva riva igen.
    Sedan kan det ju vara så att den som har meckat dit cylindrarna/topparna en gång i tiden kan ha varit noga med att ha justera in längden på cylindrarna för Squish spalten och spalten mellan cylinder/topp (Cylinderkanten som går upp i toppen) så det är viktigt att mäta och kolla så man har de rätta packningstjocklekarna.

  7. #27
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Som tur e det lika dana packningar som varit där innan samma tjocklek men jag har en fråga innan jag har ihopa allt och kanske måste riva allt igen haha :/ många har sagt bytta ventil tätningarna så jag kolla mina men där var inga äldre shovelhead hade väl ente det men gör det nåt om jag sätter dit såna på mina ventiler ? Så jag ente skadar motorn eller nåt ?

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  8. #28
    Nja, kolla ventilstyrningarna har vi nog sagt. Men i slutet på Shovelheaderan så införde HD ventiltätningar. Men jag tror att det kräver styrningar anpassade för dessa, om det nu inte kommit tätningar som passar på de gamla.

    När man byter styrningar på Shovel är det mycket viktigt att man vet vad man gör! De gamla styrningarna MÅSTE ha ett spel enligt boken, annars sotskär ventilen och det blir ras. En duktig bilrenoverare gör säkert fel då det är obegripligt hur något kan vara så glappt när det skall vara nyrenoverat.

    Styrningar med tätningar kan man ha ett mycket mindre spel på (också enligt boken), detta gör att de styrningarna håller mycket mycket länge. Annars var just stryningarna en av få detaljerna som inte var helt lyckat på världens bästa motor!

    Att sätta dit styrningar med tätningar är en jättebra idé. MEN som vanligt måste man veta vad man gör. Med de nyare styrningarna och tätningar blir det trångt i vipparmshusen. Har man då en trimkam (som du troligen har då du har trim på andra håll) så kanske det inte går, rasvarning. Jag har en slö original FLH-kam och inga problem med det. Jag har kört med tätningar i tjugo år.

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Så nu e jag världens lyckligaste har satt ihopa och startat den går som en klocka helt perfekt nu e iaf motorn klar nu e det lack och små fix kvar men det e det roligaste jag vet tack för alla tips och hjälp

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  10. #30
    Skönt med fel som kan vara allvarliga men som visar sig lätta att åtgärda. Då var det packningen som var boven ?

  11. #31
    Perfekt, då är det bara att gasa till våren.
    D.F.W.T.B

  12. #32
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja olje returen läckte in men fixade sej som tur e

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  13. #33
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja jävlar vad det ska gasas har ju tid på mej nu att fixa med den innan våren e här
    E det nån som vet några online butiker så man kan köpa grejer ?

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  14. #34
    Vad ska du ha?

  15. #35
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Nja lite allt möjligt tänkte kolla efter delar till den ska skaffa nytt luft och olje filter och tänkte kolla efter nåt annat avgas rör sen vet jag ente riktigt om jag ska bytta kolv ringarna testa kompet innan och det e strax över 100 psi i i främre cylindern och bakre var betydligt högre men kommer ente ihåg exakta siffror tänkte när jag endå tar ut motorn igen inför lackning så kan jag passa på fixa det eller ? ?

  16. #36

  17. #37
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Fint tack vad är din åsikt om bytta kolvringar ? Kan det bli bättre då ?

  18. #38
    Det där är Stroker 49:s hemmaplan

  19. #39
    Nja, jag är ingen expert. Jag bara gör enligt manualen och så blir det driftsäkert.
    Har du elstart, om inte är det inte svårt att göra ett tillförlitligt kompressionstest?
    Har du mycket olika kompressionstryck så bör man leta efter felet. Det kan i princip läcka förbi kolvarna eller förbi ventilerna. Kolvar och cylindrar är ganska enkelt att mäta upp och när man byta ringar så måste man hena cylindrarna så att ytjämnheten blir bra och måttet rätt.

    När det gäller ventilerna så får man inspektera dem. Man kan börja med att vända topparna upp och ner och hälla lite bensin i förbräningsrummet, bensinen skall inte pissa förbi ventilerna.

    Om du plockar isär nu igen så måste du ju köpa nya packningar igen.

  20. #40
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja jag har testat ventilerna så och detvtog sej ente igenom vad kostar det att hona upp cylindern och bytta kolvar och ringar och var kan man lämna in dom ? Bara ca pris ?

    Sent from my ST27i using Tapatalk

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hur mycket olja går i gaffelbenen?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 23:55
  2. Är 6500 mil på TC88 -02 mycket?
    Av Tippe i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 14:02
  3. För mycket laddning ;(
    Av Krona i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:57
  4. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:02
  5. Hur mycket kompression kan man räkna med på progressive 412 HD ????
    Av mean machine i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 21:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •