Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 91

Ämne: Shovelhead ryker jäkligt mycket??

  1. #61
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0


    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  2. #62
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Här e lite att se på hoppas nåt kan sä nät ena kolven den som e fylld med olja e nog ente helt frisk

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  3. #63
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Där mäter man icke kolven som du visar på bilden, gå ut på S&S hemsida och"vintage" sidan och leta upp " BT Sidewinder 3-5/8" bore kits shvl, Evo." under "Tech Info" så står det hur du ska mäta och vilka toleranser toleranserna är. Cylinder är nog svårare att mäta upp om man inte har rätta mätinstrumentet till det. Det jag kan uttyda på bilden av cylinder/toppackning så ser det ut som om toppackningen har blockerat oljereturen från toppen, var det mycket olja i stötstångsrören när du tog bort dem?
    Kolven ser förresten inte ut att vara en S&S kolv, någon annan kanske vet vad det är för fabrikat?
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 15:55.

  4. #64
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0


    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  5. #65
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Är ente det olje returen ?
    Mycket olja i stötstängerna nja det rinner ju ente ur dom precis några droppar kanske :/?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  6. #66
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Aha, någon har monterat utvändig oljeretur, det framkom inte tidigare i diskussionen. Det har jag också gjort en gång tiden på en Early Shovel 93" som jag hade problem med returen på. Då borde ju original returen vara pluggad i cylinder och topp, kolla då så inte någon av de pluggarna har lossnat.
    Det där med att jag undrade om det var mycket olja i stötstångsrören var en långsökt tanke på om det hade blivit stop oljereturen så oljan flödade ner i rören OCH sugs in i cylindern via ventilstyrningarna men det lutar nog mer åt kolv/cylinderfel med den mängden olja som var på kolven.
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 17:53.

  7. #67
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Aha ? Där sittar en skruv i toppen i kanalen men neråt e det fritt ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  8. #68
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0


    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  9. #69
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Sätt en i cylindern också för säkerhets skull, det kan ju suga/tryckas upp olja i cylinderkanalen ifrån vevhuset om inte toppackningen tätar riktigt mellan oljereturen och cylinderlopp, gänga i kanalen uppe vid topplocksplanet och skruva i en insex stoppskruv med gängtätning, precis som det förmodligen är gjort i toppen. Sedan kan man ju vända toppackningen så returhålet inte stämmer med kanalen i cylindern/toppen som säkerhet.

  10. #70
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja ok då får jag fixa det med tänkte bytta kolv och ringar i veckan med

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  11. #71
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Men det där jag sa innan om en packbox som läcker igenom till vevhuset ? Kan de påverka nåt jag e ine på att bytta ringarna på kolvarna och hona cylindrarna borra behövs ente men funkar det ente sen så veti fan vad jag ska göra med den slänga den i ett hörn eller nåt haha
    Jag såg där låg olja på topp packningen nu när jag dela toppen men vet ente om det e oljan som var i cylindrarna som har runnit dit när jag dela det jag har ett par topp packningar till som e nya som jag sätyer dit sen för säkerhets skull

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  12. #72
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Ja gissar fortfarande på oljepump,retur till tanken ur funktion på nåt sätt.
    När det blir dom mängderna olja på kolv och i vevhus.

    Nya kolvringar skadar inte att börja med.

  13. #73
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    De enda p-boxarna som finns i motorn är den i vä. blockhalva för utgående drivaxel på vevaxeln,vid yttre kamaxel-lagringen på strut shovel bakom tändplattan (finns ej på Early Shovel) och en liten rackare i oljepumpen och jag tror nog ingen av de p-boxarna har någon inverkan på att din motor får så mycket olja i främre cylindern som den får. Möjligen kan p-boxen i oljepumpen ha en viss inverkan om p-boxen inte tätar, då kan en viss del av oljetrycket läcka över till sugsidan via axeln i pumpen och till sugsidan som då kanske inte hinner med att evakuera oljan som den ska från vevhuset till oljetanken men det är nog ganska långsökt.
    Det kan även vara precis som Racechopper skriver men det har jag förutsatt att du har kollat och att retur till oljetank fungerar som den ska, för det har vi ju skrivit/tipsat om tidigare.
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 23:00.

  14. #74
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja olje returen har jag kollat där e bra tryck i den ok så inga p boxar då ja jag får vänta tills jag kan fixa nya ringar tänkte åka ner till bikeline på fredag eller nåt och när jag endå e där nere e det nåt ni kan tipsa om som jag behöver ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  15. #75
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Kom på en sak till som kan ha hänt, breather valve kan ha slutat att rotera av någon anledning. t.e.x. trasiga drev. Breathern ska öppna när kolvarna går ned och släppa ut övertrycken som då bildas i vevhuset och överskottsoljan över till kamaxelhuset. När kolvarna går upp så ska den rotera vidare och stänga den passagen så att det uppstår ett vakuum i vevhuset och det vakuumet hjälper överskottsoljan från breathern och övrig returolja att dras ner kamaxelhusets botten, genom att en annan lite mindre passage/kanal som öppnas mellan breathern och kamaxelhuset, som sedan returpumpen pumpar vidare till oljetanken. Måste egentligen ses på en schematisk bild och med textförklaring för att förstås, men ungefär så funkar det. Kontentan av att breathern stannar blir i.a.f. att det blir för mycket olja i motorn.
    Så du kanske ska ta bort strutkåpan/kamkåpan och kolla att breatherns drev är hela och rätt monterad.
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-20 klockan 10:51.

  16. #76
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1390216405298.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	10,0 KB 
Id:	13917

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  17. #77
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    E det brethern det kugghjulet som e kvar här på bilden ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  18. #78
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Detta e en bild jag hitta på nätet kan ju ente glo i motorn när man e på jobb

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  19. #79
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Jepp, det är breathern.

  20. #80
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja vad jag minns e kuggarna på min ok men kanske lika bra ta av och kolla

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hur mycket olja går i gaffelbenen?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 23:55
  2. Är 6500 mil på TC88 -02 mycket?
    Av Tippe i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 14:02
  3. För mycket laddning ;(
    Av Krona i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:57
  4. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:02
  5. Hur mycket kompression kan man räkna med på progressive 412 HD ????
    Av mean machine i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 21:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •