Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 91

Ämne: Shovelhead ryker jäkligt mycket??

  1. #41
    Är kolvarna inte dåliga behöver de inte bytas. Fråga en motorrenoverare, tom Bike Line atar sig att borra och hena cylindrar. Det är ganska små pengar.

  2. #42
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ja jag e ente säker längre nu när man går tänker på det jag starta den faktiskt innan jag stack till jobb för lyssna på det undervara ljudet men det fick jag fan för den rykte igen därför e jag inne på att bytta kolvar eller ringar ? En fråga till om kolvar ringarna e slitna kan oljan då pressas upp så den ryker ? Den ryker som ett helt ånglok haha nä skämt å sido men det e mycket rök mörkare färg när den precis kommit ut men när den kommit ca en meter bort e den grå / vit aktig ??

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  3. #43
    Ja oljan kan pressas förbi kolvarna och så förbränns den där uppe. MEN, är det 100% säkert att det är olja? Är den kall och du startar på choke så kan den ju ryka en del av bensinen. Är den helt feltställd i förgasaren kan den ryka för att den får för mycket bensin. Om du kör den på sommaren, vad är oljeförbrukningen?

  4. #44
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Jag har ente hunnit köra den på sommaren inu ja just det detta behöver ni kanske veta i ibland ente helt hundra på när men iaf när man ska starta så stänker det motor olja ut ur förgasaren när jag tog av cylindern var där motor olja över främre kolv
    Förgasarn kan säker vara inblandad med nån rök men ente som detta jag borde ta bild på röken så ni ser för det e mycket rök oljan stänker ur avgas fästet i cylindern det har nog ente varit helt tät

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  5. #45
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Om nu oljereturen är tät och fungerar som den ska så varmkör motorn, det är extra viktigt om det nu sitter smidda kolvar i motorn, och sedan håll jämn gas en tag, 10 sec ungefär och ung. 2000 rpm, blåröker (oljerök) den hela tiden då så är det med stor sannolikhet något fel på ringarna och ev.kolvarna . Om den inte blåröker hela tiden så gasa upp den igen till 2000 rpm sedan släpp gasen och låt den gå ner i varv till strax innan tomgång och dra på gas igen, kommer det blårök puffar då som sedan avtar så brukar det vara tätningarna/styrningarna som läcker igenom. Om den nu blåröker som vid det senare testet genom styrningarna så brukar motorn även blåröka vid start eftersom oljan rinner ner mellan styrningen och ventilskaftet ner i cylindern när motorn står stilla men sedan efter start avtar det ganska snart. OCH kolla i oljetanken om det är bra flöde på oljereturen från oljepumpen, om inte så är fallet blir det för mycket olja i vevhuset som kan ta sig förbi kolvar och ringar.
    Några tips till bara :-)

  6. #46
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Silka tips perfekt en sak till nu i sista starten så var det precis som främre cylindern la av och börja låta konstigt sen kom igång igen och puffa den e svår startad som fan också

    Sent from my ST27i using Tapatalk

  7. #47
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Nu ger jag snart upp detta haha idag när jag kom ut till verkstan så starta jag den. Den ryker så in i helvete. Jag mätte komp främre har varit olika hela tiden nångång har jag bara fått upp den i 50 psi nångång stiger den till cirka 100 ente över 100 den bakre går till 150 psi utan problem.
    Jag undrar kan det vara den cylindern som får så mycket olja så det ryker som fan kan det räcka med att hona och bytta ringarna i båda då såklart ?
    Föresten vevhus vetilationen trycker ut mycket olja och avgasröret droppar olja när den varit igång röken är tjock vit ventilerna har fått nya tätningar mvh victor tack för all hjälp hittils uppskattar det mkt

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  8. #48
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Det är nog bara till att montera bort främre cylindern och kolla vad som har hänt, för det verkar som om kompressionen går ner i vevhuset förbi kolv o ringar och därför kommer det ut mycket olja ur vevhusventilationen och oljan pressas även upp i förbränningsrummet och förbränns så länge stiftet pallar med men sedan pumpar den bara ut oförbränd olja i avgasröret, därav röken. Den bakre cylindern verkar frisk men kolla på tändstiftet om det är olja på det eller antydan till oljeförbrukning på den cylinder också.

  9. #49
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ok ja jag ska gå ut och plocka ner den igen vad tycker du jag ska göra med den
    Hona och bytta ringar eller kolvarna också ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  10. #50
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Bakre stift är lite svart sotigt typ ?
    Jag blev tillsagd av en vän att det kunnde vara en packbox som har gått ?
    Kan det vara så jävligt?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  11. #51
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Syna av alla delar om det kan vara några synbara skador på kolvmantel/cylinderlopp, mät sedan upp spel på kolv, cylinder, ringar (ring-gap med ringarna i cylindern) och ringspåren i kolven. Ringarna kan ju ha förlorat spänsten p.g.a. överhettning någon gång eller att det sitter fel ringar på kolven och e.v. att det t.o.m. sitter fel kolv i cyllen, för vad jag har förstått av dina tidigare inlägg så satt det olika typ av topp packningar på den så någon måste har varit och gjort något med en av cyllarna/kolvarna/topparna en gång i tiden. Kolla även över toppen noga igen ang. packninsytan och returen men det är nog troligast att det är någonting med cyl/kolv i.o.m. den höga oljeförbrukningen.
    Bakre cylinder verkar, som sagt, fungera bra förutom att den har fått för mycket bränsleblandning (svart sot på stiftet) kanske beroende på många kallstarter efter alla dina tester.
    Jag utgår ifrån att du har en verkstads manual att tillgå för att jämföra alla toleranser.
    Senast redigerat av Flash_HD den 2014-01-19 klockan 13:00.

  12. #52
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Ok då ska jag ta och gå ut och ta av motorn nu och mäta och kolla över allt så får jag se jag vet att där e mycket spel i nellan kolv och cylinder tyckte jag iaf jag vet ente hur mycket spel där ska vara ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  13. #53
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Jag kan ta bilder under tiden jag mäter om det kan hjäpa till ?

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  14. #54
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Hur stort kolvspelet ska vara beror på om det är gjutna (standard spel) eller smidda kolvar (större spel) i motorn. Om det är smidda kolvar så brukar det vara S&S 1800 Serien (märkt i insidan av kolven) till deras 3 5/8" cyllar men det kan sitta andra kolvar i också. Kolla på S&S hemsida så har jag för mig att toleranserna finns där, även så för gjutna kolvar. Original verkstads manual brukar gå att snoka fram på webben annars är det en väldigt bra investering att köpa en själv. :-)

  15. #55
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1390137808166.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	13912

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  16. #56
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Påmminer om när min oljepump spräckte returdrevet .Har du kollat i oljetanken så den pumpar tillbaka.
    Kan vara svårt att se men liten spegel o ficklampa..eller lossa retur slang till tank.
    Antar du inte har bottenplugg under vev som på s&s då hadde du sett mängden som hamnar där.

  17. #57
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0


    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  18. #58
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1390140950496.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	13914

    Skickat från min ST27i via Tapatalk

  19. #59
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0

  20. #60
    V.I.B
    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    56
    Tackad: 0

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hur mycket olja går i gaffelbenen?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 23:55
  2. Är 6500 mil på TC88 -02 mycket?
    Av Tippe i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 14:02
  3. För mycket laddning ;(
    Av Krona i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:57
  4. hur mycket kostar du?
    Av Machine head i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:02
  5. Hur mycket kompression kan man räkna med på progressive 412 HD ????
    Av mean machine i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 21:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •