Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: blånering av burkarna

  1. #1

    blånering av burkarna

    Är lite fundersam på följande , så jag tänkte att man kunde slänga ut frågan till dom kunniga på forumet :
    min hoj heritage 1990 blånerar ljuddämparna skapligt mycket ser trist ut . Lite info om hojen motorn är en S & S (1340 cc) med en screaming eagle se 11 kam , högkompkolvar , tillsnyggade förbränningsrum egenbyggt avgas 2 till 2 system utan utjämningsrör rören är lindade och skiljer ca 35 cm i längd diameter på rör ca 43 cm , dyna 2000 tändning, hd cv förgasare , 0rginal stift för evo . Kan det bero på att rören är lindade då stannar ju mer värme kvar i rören , justera tändning ( går och svarar bra på gasen) dålig kvalitet på ljuddämparna eller ............

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Insatserna börjar där det blåa börjar?
    Ja, avgasbandagen gör avgaserna varmare, men tanken bakom det är förutom att isolera för brännskador att göra så att gaserna evakueras ur rören snabbare.
    De blir tunnare typ.
    Stoppar du upp gaserna med en för restriktiv insats så blir det jäkligt varmt där insatsen börjar .
    Sen undrar jag vad det är för material?
    Rostfritt blir ALLTID blått när det blir riktigt varmt, men kan finnas undantag som jag inte vet om.
    Det skulle va skoj att se hur dina rör ser ut förresten.
    Lars

  3. #3
    hej Lars , snyggt namn föresten jo lindningen är som du säger för att få ut avgaserna snabbare för att få bättre fyllnad grad , har tagit bort lindningen runt rören som är i vanligt stål ( ej blåa) . I burkarna (kromade) har jag ett rör i satt med massor av små hål runt omkring, bakre änden helt öppen och inneränden har ett hål på ca 15 mm , en klassisk insatts , tycker dom är blåa tidigare en där insatsen börjar , men kan vara som du säger att dämpningen är för stor . Tackar så mycket för svar ....Med vänlig hälsning Lars

    bild nedan
    Senast redigerat av Lasse_harley den 2014-01-03 klockan 15:58.

  4. #4
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	007.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	13814 avgasystemet stämmer just så du ser hur det ser ut Lars

  5. #5
    Mercakombi
    Guest
    Är förgasaren helt rätt bestyckad(för mager bestyckning brukar ge blånering), och tändningen helt rätt
    ställd, samt att det inte förekommer något som helst läckage mellan topparna och insuget, samt mellan
    topparna och grenrör, och resten av avgassystemet m.m?
    Och är framför allt avgasventilerna täta?

    För så kraftig blånering brukar oftast tyda på endera, eller flera, utav de orsaker som jag angivit.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •