Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Shovelhead spyr ut olja.

  1. #1

    Shovelhead spyr ut olja.

    Hej på er!
    Jag har gått och blivit chopperägare. Köpte i September, rev allt elektriskt (det var slarvigt installerat från början) men rörde inte motor eller annat mekaniskt.
    Nu, 3 månader senare har jag fått ihop det elektriska på ett snyggt och funktionellt sätt så det blev ett startförsök i Onsdags.
    Efter 2 kick-försök hör jag ett gurglande ljud och en hel del olja kommer ut genom vevhusventilationen. Locket till oljetanken flög ut p.g.a. övertrycket vid 2:a kicken... Blev skitsur, gick och la mig.
    Nu har jag sökt en del på nätet ang. problemet och funnit att "det kan vara så ibland när hojen stått ett tag". VA? Ska det vara så?
    Jag hittade även på nätet något som kallas för "breather". Vad är den till?
    Är det någon som känner till detta fenomen eller är min unik? Väldigt tacksam för tankar och ideér. Det gäller en 1200 Shovel från tidigt 60 -tal.
    Anders
    God Hjul på er.

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Det stämmer att det kan bli så, det beror på att olja kan sippra ner i vevhuset när den står, det är väl när oljepumpen börjar bli gammal. Breathern är en rund "sil" som styr vevhusventilationen under gång.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Sitter det inte en fjäderbelastad kula som kan läcka igenom olja i pumpen ? Hade dock aldrig nåt problem med detta på mina shovlar.På gamla engelska maskiner
    är det väl ganska vanligt att man sätter en avstängningskran under oljetanken för att inte behöva tappa vevhuset på olja.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Just det, så är det! Där sitter en fjäder och en kula, har man tur räcker det att byta kulan.

  5. #5
    Jag tackar er så hjärtligt. Det där med en kran på oljeledningen var en bra tanke.

    Tack igen och ha en skön helg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1012697.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	13717

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Chopper Nisse Visa inlägg
    Jag tackar er så hjärtligt. Det där med en kran på oljeledningen var en bra tanke.

    Tack igen och ha en skön helg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1012697.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	13717
    En kran på oljeledningen låter väldigt farligt, byt kula o slipa in sätet i pumpen istället, bra mycket bättre.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Börja med att ta bort kulan och gör rent, det kan vara att det bara är lite skit där. Nästa steg är ny kula och lägg i den och knacka med don och hammare LAGOM FÖRSIKTIGT. Det är en Shovel så det är nog inga stora problem!

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    En kran på oljeledningen låter väldigt farligt, byt kula o slipa in sätet i pumpen istället, bra mycket bättre.
    Håller med,det är väl bara en tidsfråga innan kranen glöms bort och haveriet är ett faktum.

  9. #9
    Tack alla inblandade. Jag hittade en väldigt bra beskrivning på hur man löser problemet med läckande backventil.
    http://www.bigboyzheadporting.com/showthread.php?t=87

    Den kan kanske vara till hjälp för andra med.

  10. #10
    Ja, man kan slipa in sätet, men hellre med en kula än med en stötstång. Men jag tycker inte man skall börja med det. Prova att först rengöra, sedan "sätta" ventilsätet med knackning och sedan om det inte blir bra och det är en skada i ytan slipa in det. Och se till att bli av med rester av slippasta!

Liknande ämnen

  1. Film: 128 cui Shovelhead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 21:03
  2. Olja/Harley-olja
    Av mallesan i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 22:36
  3. Elschema shovelhead
    Av jannejakobsson i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 20:25
  4. Shovelhead som harklar sig.
    Av Enok i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 22:15
  5. Shovelhead Bobber-49
    Av HDHugo i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 12:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •