Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Få bort bränt plast och gummi från krom?

  1. #1

    Question Få bort bränt plast och gummi från krom?

    Är det någon som har något bra tips på hur man gör för att inte repa kromet?

  2. #2
    Krom är ganska hårt och tål rätt mycket stryk (varierar på kromet). Har för mig att när rören är varma, kör lite WD-40 eller 5-56. Gnugga så ska det försvinna till sist. Använd microfiberdukar. Olika kromglansmedel kan också det funka, alt ta det efteråt. Några på nätet har kört ett finfint stålull (uppvärmt rör) Men det gör du på egen risk



    Tips här: (engelska)
    http://www.finishing.com/140/06.shtml

  3. #3
    Tack & bock för det , ska prova när jag kommer hem.

  4. #4
    Frugans ugnsrent, sprya på vänta, torka av.

  5. #5
    V.I.B mclizens avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Men jag som är fru, kan jag ta mannens ugnsrent...Han är ju kärringen i vårt förhållande
    http://harleyforum.se/image.php?type=sigpic&userid=2&dateline=1295731053

  6. #6
    Ungsrent kan jag tänka mig att det fungerar, vad torkar ni med? skotchbrite?

  7. #7
    Nja, scotchbrite är något jag använde vid lackering, det repar. Kan vara så att det finns svampar för hushållsbruk som har "vit scotchbrite" som inte repar. Lite diskmedel i mellan blir bra glidmedel och skyddsfilm.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Nja, scotchbrite är något jag använde vid lackering, det repar. Kan vara så att det finns svampar för hushållsbruk som har "vit scotchbrite" som inte repar. Lite diskmedel i mellan blir bra glidmedel och skyddsfilm.
    Precis..nej inte scotchbrite! Eller testa med fiberduk och WD-40 efter ugnsrent.

  9. #9
    V.I.B Contributor
    zeb.lovehells avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    Tackad: 0

    Jag körde trasa och autosol på en ljuddämpare funkade kanon på den

  10. #10
    lacknafta brukar ju lösa gummi

  11. #11
    Hagis
    Guest
    Emil, löste det sig? Vilken metod använde du?

  12. #12
    brände fast mina knäskydd från arbetsbrallorna på rören, autosol å trasa funkade utmärkt!

  13. #13
    ha ha fan vad bra

  14. #14
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Autosol funkar men innehåller slipmedel så vid flitigt användande kan man gnugga igenom kromet. Ungsrent som oftast är en saltsyrelösning, bör lösa gummit utan att påverka kromet. Jag har också hört talas om folk som användt thinner med framgång. Var utomhus och använd plasthandskar om du skall tvätta med thinner. Inget bra att andas in och inget bra att få på huden

    //magnus

  15. #15
    Jag brände fast ett regnställ en gång i våras - ganska mycket... tog den gången mycket riktigt "Tinner" som Json beskrev i tråden innan. Lossnade genast och utan att ge den allra mista repa.

    Gjorde för en del år sedan misstaget att använda Autosol en gång och såg till min stora förvåning att när hojen kom ut utanför garaget och solen låg på: Ett virrevarv som av ett "spindelnät!" Allt var som en rosett med tunna repor. Jag gör aldrig om detta misstag igen.

    Dock, var försiktig med tinner så att de inte kommer på ramen eller andra lackade ytor.

  16. #16
    Kolla nya harley katalogen 12 eller på nätet hos en harley dealer finns rakblad i plast just för bränt gummi.

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •