Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Inget oljetryck EVO 94

  1. #1

    Inget oljetryck EVO 94

    Vi har fått ihop hela hojen nu, standard original evo 1994 med cv. Motorn är nyrenoverad.
    Motorn och hojen går kanon men problemet vi har, är att det är fint oljetryck när motorn är kall, men efter nån kilometer när motorn blir varm droppar oljetrycket till i princip noll.
    Original oljepump var sliten så den ersattes med en ny modell "noname". Samma fel. Köpte därför en tredje pump, en S&S som vi satte på idag. Samma problem fortfarande. Testat olika oljor, 50 & 55, utan resultat.

    Har googlat runt en del och det är ganska vanligt fel men ingen tycks ha nån lösning, "det bara är så" läser man ofta. Är det bara att köra?
    Kan tänkas köpa en oljetrycksmätare men de flesta ska vara rätt kassa har jag läst. Vilken är bäst/funkar?

    Nån som har nån erfarenhet eller synpunkt?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Du har ingen oljetrycksmätare men säger att trycket är lågt? Menar du att lampan tänds? Vid varm motor och tomgång så är ju trycket normalt typ 0, men lampan skall ju inte blinka eller lysa. Men vid lite varv (se manualen) så skall du ju ha tryck ett litet tryck (se manualen). Det KAN ju vara din oljetrycksgivare också?

  3. #3
    ...
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-11 klockan 13:05.

  4. #4
    Ja, är oljetryckskontakten inte felaktig så har du för lågt tryck. Hur var det innan renoveringen, funkade det då? Vad har gjorts? Blev det rätt gjort?

  5. #5
    Kommer mer info snart. Har flyttat hojen. Har fått på en oljetrycksmätare som visar bar vi hade liggande. Kanske inte helt optimalt...

    Vid kall uppstart ligger den på mellan 1.5-2bar vid uppskattade 1000rpm, det är väl normalt?

    1bar = 14,5 PSI
    1PSI= 0,07 bar

    Ska köra en liten runda och kolla av vid varm.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #6
    Vi får hoppas den är tillräckligt känslig och visar rätt. När jag startar min och det är kanske 15-20 grader och oljan är 20W-50 så är trycket kanske 50psi eller mer. Men trycket vid kall motor är ointressant.

    När motorn är ordentligt varm (kör flera mil snabbt på motorväg inte bara två varv runt kvarteret) så är trycket nära noll på tomgång, men lampan är släckt. Vid mätvarv 2000rpm skall det vara mellan 12-35psi på en strutshovel. Jag vet inte med EVO men det är säkert något liknande, se i boken.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Vi får hoppas den är tillräckligt känslig och visar rätt. När jag startar min och det är kanske 15-20 grader och oljan är 20W-50 så är trycket kanske 50psi eller mer. Men trycket vid kall motor är ointressant.

    När motorn är ordentligt varm (kör flera mil snabbt på motorväg inte bara två varv runt kvarteret) så är trycket nära noll på tomgång, men lampan är släckt. Vid mätvarv 2000rpm skall det vara mellan 12-35psi på en strutshovel. Jag vet inte med EVO men det är säkert något liknande, se i boken.
    Shovel - Evo Engines
    Cold engine start-up: around 44 psi. (3 bar)
    Warm engine at 90km/h and up: 30 to 36 psi. (2,27 - 2,48 bar)
    Warm engine at idle: at least 10 psi. (0,69 bar)

    Men återkommer med lite mer kött på benen när jag börjar testköra.
    PS. Har inga indikatorlampor alls på hojen.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    Nu har jag svårt att fatta igen! Du har ingen oljetryckslampa. Och du hade ingen oljetrycksmätare förut. Men varför tror du då att du har dåligt oljetryck?

    "Shovel - Evo Engines
    Cold engine start-up: around 44 psi. (3 bar)
    Warm engine at 90km/h and up: 30 to 36 psi. (2,27 - 2,48 bar)
    Warm engine at idle: at least 10 psi. (0,69 bar)"

    Det där gäller då inte min Shovel 1977, för så där står det inte i min original verkstadsmanual.

  9. #9
    Jag med. haha. Min motormekare nämnde nåt med returen och nivån i oljetanken som gjorde honom nervös.
    Men iallafall. Idag tog jag en premiärtur med den skumma BAR-mätaren, förmodligen från en brandsläckare.

    Körde ca tre mil på slingrig väg och lite motorväg. Mätaren verkade funka bra i början, sen efter lite mer än halva sträckan inte ett utslag. Nålen på noll vid olika varv och gasningar.

    Körde ända fram och inget konstigt, men vet inte heller vad jag ska leta efter?!?! Ljud, knack eller tick?
    Ska skaffa en riktig PSI-mätare och sätta in, nån bra som funkar? Alternativt en kontakt med lampa. Input tack.

    Så här ser det ut idag. En riktig kalle-ankamätare. Där kan jag väl sätta kontakten eller en riktig PSI-mätare, eller hur?

    Som sagt, INTE SÄKERT att det är nåt fel alls...men det gnager i huvet när mekaren är lite nojjig.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  10. #10
    Tror du ska sätta den där den svarta skruven sitter http://www.ertproducts.com/PRO-GAUGE.html

  11. #11
    Mercakombi
    Guest
    Den här oljetrycksmätaren med tillhörande adapter, från Bike Line, funkar bra på min hoj.

    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/o...tskefylld.html
    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/r...evo-84-99.html

    Vid kallstart så visar min nästan 40psi, för att vid genomvarm motor sjunka till ca.8psi.
    Självklart så ökar trycket igen vid gaspådrag. Är tomgången för låg, typ under 600rpm/min,
    så kommer oljetrycksmätaren inte att visa något tryck alls. Under 700rpm/min påstås
    ju inte vara hälsosamt för våra EVO-snurrer, där av att jag själv lagt tomgången på min
    på ca.850-900rpm/min. vilket då även ger ett synbart tryck i mätaren.

  12. #12
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Tror du ska sätta den där den svarta skruven sitter http://www.ertproducts.com/PRO-GAUGE.html
    Nope, där sitter det ju ett filter.

    Adaptern monteras där oljetrycksgivaren normalt skall sitta. På sidan om adaptern
    skruvas sedan oljetrycksgivaren fast. Och uppe på, på adaptern, skruvas olje-
    trycksmätaren.

  13. #13
    Men du ser att du har ett bra flöde och att det pumpas olja tillbaks til oljetanken?
    Jag hade ungefär 12 psi vid genomvarm motor och 2000 rpm. Men nu har jag ca 32 psi då jag satt dit en lite starkare fjäder i oljepumpen, den som styr oljetrycket där. Observera att jag inte vet om denna modifikation är bra eller nödvändig alls, jag är skeptisk.
    Mitt oljetryck vid tomgång (ca 900rpm) är dock väldigt nära 0, men oljetryckslampan blinkar aldrig till.

    (Super pum kit http://www.ertproducts.com/SUPERPUMP-KITS.html jag kör med den gula fjädern)
    Senast redigerat av stroker49 den 2013-10-10 klockan 06:44.

  14. #14
    Ja va vet jag mercakombi jag tittade ju bara på bilderna i länken ja la upp, men jag kan ju se lite tokigt kanske

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men du ser att du har ett bra flöde och att det pumpas olja tillbaks till oljetanken?
    Upplys mig gärna hur jag kollar detta Stroker. Jag har beställt en oljetrycksgivare S&S idag.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    Titta in i tanken och se att det pumpar tillbaks bra.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Titta in i tanken och se att det pumpar tillbaks bra.
    Ok, detta gör jag när den är kall eller varm? Eller det kvittar? Det är när den blir varm den verkar balla ur.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #18
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Rätt oljefilter?

  19. #19
    Det skall alltid pumpa tillbaks.

  20. #20
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Ja va vet jag mercakombi jag tittade ju bara på bilderna i länken ja la upp, men jag kan ju se lite tokigt kanske
    Näe, den sida du länkade till, med den adaptern, ska sitta exakt där du sa, under pluggen där filtret sitter.

    Det var jag som inte kollade upp din sida ordentligt, och trodde att det var samma adapter som jag hänvisat
    till...... my bad, ber tusen gånger om hundra spänn, med skämsmössan på

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Inget oljetryck Road king-01
    Av harleycax i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 00:01
  2. Söker Neutralgivare, oljetryck och okänt.
    Av Royale i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 17:57
  3. oljetryck???
    Av Lars Nilsson i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 17:35
  4. Inget batteri= inget roligt
    Av Kallekobra i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 17:41
  5. Oljetryck på en Shovel 73:a
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 10:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •