Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Hur kör man en HD?

  1. #1
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Hur kör man en HD?

    En sån fråga!
    Det är säkert en riktigt fånig fråga i en del öron.
    Men inte i mina. Och inte i dina heller om du förstår vad jag undrar egentligen.
    Nu har jag min första HD. Men inte min första hoj. Jag har åkt japanska hojar sen -83.
    Jag har alltså en viss vana att kana omkring på två hjul.

    Det jag funderar på är hur man bäst kör en HD snyggt och rätt. För det kan man. För det vet jag.
    Till exempel är det inte ett dugg snyggt att mellangasa hela resan igenom nerväxlingarna om man kommer till en korsning. Det gör man på en japanhoj. Möter varvtal mot växellådans vädjan. Man växlar ljudlöst genom att synka varvtal och växellåda.
    Ju.
    Det kan man på Harleyn också. Men det blir inte snyggt. Man känner sej som en crossåkare på damcykel med korg på styret.
    Om jag kommer på femman mot en snäv korsning eller kurva tycker jag det låter allra bäst om man helt sonika kopplar och rullar fram, växlar ner med motorn på tomgång och sen iväg igen.
    För mej tar det emot att växla ner med motorn på tomgång då hastigheten är högre än vad nästkommande lägre växel vill. Det smäller ju så förbannat mycket i lådan.
    Hmm..svårt att sätta ord på vad jag menar, men du fattar nog ändå.
    Det handlar ju mer om kultur än körstil om man ska hårddra det, men den rätta känslan har inte kommit in i mitt huvud ännu.

    Om nån nu vill säga att jag ska lära mej växla innan jag kör hoj över huvud taget. Låt bli det.
    För då vet du inte vad jag menar med mina funderingar.

    Oj, såg att mitt inlägg ligger på fel ställe. Admiiiin!
    Senast redigerat av Caspher den 2013-10-05 klockan 03:40. Anledning: Felplacerat inlägg..

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tror nog du skall sluta o fundera så mycket, växlar gör man upp och ner på samma sätt som alla fordon med sekventiell växellåda oavsett vad det sitter för klistermärke på tanken. Vi pratar maskiner inte svansföring
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Caspher: Lasse fick nog med det mesta. Kör som du vill och ha kul. HD tål att köras både hårt och växlas mkt med. Sen är det väl bara härligt med lite mellan gasning. Känslan sitter i erfarenheten och inte vad etik clownerna tycker..,

  4. #4
    Härligt när det skramlar mullrar & ryker, ok, inte när det ryker kanske men resten...

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    man växlar INNAN kurvan så man kan gasa sig igenom den. Att växla mitt i en kurva är direkt farligt med en hoj med så pass hög motorbroms och högt vrid.
    Sen är Harley ingen glidare, den ska köras hårt.
    Det första man bör göra med en ny Harley är att förbättra bromsar och fjädring.
    Kan man inte pressa den det minsta utan att känna att chassit inte klarar av det, tar det bort all körglädje.
    Många börjar med att byta blinkers osv.
    skit i det o spara ihop till ett par bra stöttor först.
    Öhlins, Progressive suspension osv.
    Sen på med bra bromsar typ ISR, Performance Machine, Brembo osv.
    SEN skaffar du ett par vridkammar så du slipper växla så ofta, tillsammans med luft o buller, power commander och mappar den riktigt. Tänk bara på att skaffa ljuddämpare som både låter bra, går att svänga med och ger bra effekt.
    Sen kör du hårt o njuter av den härliga hojen du har.

  6. #6
    Framåt !?

  7. #7
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #8
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4



    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #9
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)
    +1 på den ...

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Gillar att köra aktivt, turbo slitet däck. kallt o blött då djävlar vet man att man lever, adrenalin på hög nivå funderar inte speciellt på hur det låter, mer på hur mycket går det gasa utan att det går åt helvete
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lasse: Våfflan ser lite tärd ut..som mina gula Vega när det begav sig med mkt graining! 2 däck denna sommar? Själv inne på mitt andra...

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jonasbaggen: ja dessa förbannade däck....en av anledningarna till att jag satsade mer på att vara anställd mekaniker i karting än förare då jag som tävlingsmänniska inte riktigt hade råd att alltid ha nya däck vid varje race, men lördags race var riktigt roliga när det gick lika mycket på tvären som rakt fram
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Varför skulle man inte mellangasa på en Harley? Jag gör det ofta, mest för att det blir så mycket lättare att få i en lägre växel... Inte nåt tokgasande, naturligtvis, men ett kort "brapp" när man petar ner växeln gör växlandet så mycket smidigare. Ska väl tillägas att jag gärna kör min hoj aktivt. Hojen verkar trivas med det, och jag blir inte ledsen av det heller. :-)
    Precis så gör jag. Och det kan jag tydligen göra utan att fundera mer på det.

  15. #15
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Tror nog du skall sluta o fundera så mycket, växlar gör man upp och ner på samma sätt som alla fordon med sekventiell växellåda oavsett vad det sitter för klistermärke på tanken. Vi pratar maskiner inte svansföring
    Jag tror dej. Jag hör ofta att jag ska låta bli att fundera så mycket!
    Och det är sant, jag funderar nog väldigt ofta på väldigt mycket. Men att det inte skulle vara mycket fåfänga i hojsammanhang..nja. Det är allt ganska mycket svansföring. Kanske inte vad det gäller körning dock..

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    man växlar INNAN kurvan så man kan gasa sig igenom den. Att växla mitt i en kurva är direkt farligt med en hoj med så pass hög motorbroms och högt vrid.
    Sen är Harley ingen glidare, den ska köras hårt.
    Det första man bör göra med en ny Harley är att förbättra bromsar och fjädring.
    Kan man inte pressa den det minsta utan att känna att chassit inte klarar av det, tar det bort all körglädje.
    Många börjar med att byta blinkers osv.
    skit i det o spara ihop till ett par bra stöttor först.
    Öhlins, Progressive suspension osv.
    Sen på med bra bromsar typ ISR, Performance Machine, Brembo osv.
    SEN skaffar du ett par vridkammar så du slipper växla så ofta, tillsammans med luft o buller, power commander och mappar den riktigt. Tänk bara på att skaffa ljuddämpare som både låter bra, går att svänga med och ger bra effekt.
    Sen kör du hårt o njuter av den härliga hojen du har.
    Sånt kommer. Med både mej och frugan på, kan det nog vara bra med hejdare som funkar.
    Köpte nyligen V&H Big Shot Staggered men har inte fått hem hojen från verkstan ännu. Den är där efter en påkörning bakifrån..

  17. #17
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Caspher: Lasse fick nog med det mesta. Kör som du vill och ha kul. HD tål att köras både hårt och växlas mkt med. Sen är det väl bara härligt med lite mellan gasning. Känslan sitter i erfarenheten och inte vad etik clownerna tycker..,
    Jodå! Jag gör att det, på det hela taget gör jag nästan alltid som jag vill.
    Men visst är det ju så att olika fordonstyper har olika karaktär och körs därför på olika sätt.
    Och som ny på HD vill jag fiska upp erfarenheter utanför mina egna. Kan ju aldrig skada.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kapsylen Visa inlägg
    Härligt när det skramlar mullrar & ryker, ok, inte när det ryker kanske men resten...
    Verkligen! Det är verkligen nåt speciellt. För att inte prata om vad plastdottern Lisa 20 år tyckte häromdan!
    Hon var alldeles till sej efter ett varv på 6 mil!! Kul.

  18. #18
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Framåt !?
    Ja, framåt och ofta Men du v e t vad jag menar.
    Om man tänker såhär.. alla kan få en hoj att flytta sej framåt. Men det blir olika bra. Men visst, om den som kör har det bra...så är det bra. Ok, så är det väl.

  19. #19
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Det där är ju trevligt. Nånstans mittemellan. Inget crossåka men ändå inte för elakt mot lådan.
    Ganska lugn körning i klippet, så om det ska gå undan mera så blir det väl mer varv i hela registret.
    Sen verkar det ju vara tydligt bland svaren att det inte är speciellt ömtåliga växellådor på HD:ar.
    Tack för demon Sanniz

  20. #20
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Hahaha!! Jojo du. Sådär höll jag på en gång i tiden..på min Kawa GPZ 900 -85.
    Det och lite till. Skulle förmodligen sluta med näsan i marken om jag försökte mej på det idag.
    Det är för övrigt en hel del grejer som inte är vad det var hahaha!!
    Men visst, ibland kommer det fram små horn ur huvvet och det kan vara riktit kul även om inte kapaciteten är vad den var en gång.

    Såhär är förresten hojhistoriken; (ok, ingen HD tidigare men så är det ju för många människor)
    Kawa LTD 750 Twin
    Honda 900 F
    Yamaha XJ 900
    Kawa GPZ 900
    Husqvarna 240 enduro
    Yamaha XJ 900 igen.
    Och nu har jag en FXDWG -99
    Senast redigerat av Caspher den 2013-10-05 klockan 22:24.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •