Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Bilfråga...

  1. #21
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Kan ju sälja min Tahoe till förmån för en nyare! 90% M+S däck så att man slipper o byta höst o vår. Drar allt man häller i den och och en ägare sen sist! Milen som står på mätaren är körda! Kom med ett bud Sanniz
    There are no problemsonly solutions

  2. #22
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Som stroker49 skrev tidigare,det bästa kanske är att behålla bilen du har om du är nöjd med den.
    0,7 l/mil är ju bra och att åka småbil suger hemskt,speciellt vid en olycka.

    Kärringen fick ett hjärnsläpp och köpte en liten småbil en gång,bilen funkade väl ok men att sitta
    i den på motorvägen kändes inte roligt.När bilarna är så små blir allt ofta kompakt byggt = svårmekat.Bl.a
    var man tvungen att ta bort stötfångare och hela lamphuset för att byta glödlampan till framljuset.

    En bekant har en Golf diesel ca -03 och med tanke på hur mycket hon har lagt ner i servicekostnader och
    reparationer på den skulle jag inte fundera på en sån.Trots hennes bil drar lite per mil så vete fan om inte
    totalkostnaden skulle bli billigare med en Volvo 940 istället och dessutom få en större bil på köpet.Och då
    jobbpendlar hon ung halva avståndet du pendlar Sanniz.

    En annan bekant körde Chevrolet Tahoe med 5,3 Vortec V8 bensin och tyckte den var för dyr och bytte till en
    VW Tuareg med diesel,men nu ångrar han sej,trots att dieseln drar lite blir totalkostnaden mkt dyrare bl.a
    tack vare en skatt på 10,000kr året.

  3. #23
    Förut jobbade jag på ett fint företag men jag hade 5 mil enkel till jobbet. Jag gick in till chefen för ett år sedan och sade upp mig. Nu cyklar jag till jobbet på 20 minuteroch sparar flera tusen i månaden i soppakostnader.

    Men det är bara miljömuppar i storstäderna som tror att alla kan ha lyxen att göra så.
    De flesta måste ha bil och man får vara glad om man har jobb över huvud taget. Snart har väl bara rika och politiker råd att åka bil.

    Det går inte att räkna ihop att lägga ut pengar för att tjäna några deciliter per mil. Men om man åker så långt varje dag som Sanniz så måste man ha något fräscht som man kan lita. Det är kanske mer totalekonomiskt att köpa en fetmerca eller Cadillac från 1995 som drar dryga litern, men man vill inte hålla på att fixa och reparera. Det måste funka jämt.

    Om Sanniz bil börjar bli rutten och man ändå måste köpa nyare så tänker hon rätt.

    När det gäller storleken så är ju stora bilar bättre än små. Men nya bilar är bättre än gammla. Det är nog bättre att smälla i en nyare Yaris än i en Volvo 244. Men de allra minsta bilarna är för små för att åka långt med varje dag och på landsväg skiljer inte lika mycket i bränsleförbrukning.

    Vad som är viktigt för att få ner bränsleförbrukningen är luftmotstånd och utväxling. Även mindre SUVar (typ RAV4) är sanslöst törstiga och drar ofta litern på motorväg trots 2-liters fyracylindriga motorer. Utväxlingen påverkar också bullret. Provkör gärna bilen i 110-120 och kolla varvräknaren. ca 2000 v/min=bra. runt eller över 3000 v/m= dåligt.
    Senast redigerat av stroker49 den 2013-09-29 klockan 07:54.

  4. #24
    Hej Sanniz!
    Ett seriöst svar på en bra bränslesnål bil! Hyundai Getz diesel helst sista årsmodellen 2007
    Går som ett spjut och dra ca. 0.48 l milen. Kolla bara så kamrem är bytt, skivor i bak ser bra ut
    och bromsrör både under bilen, nere vid abs-aggregatet ! Annars är det inga fel på dessa bilar!
    Kolla även statestik från bilprovningen!
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  5. #25
    @Harleyman1. Hyundai Getz är ett kanonförslag i samma storleksklass som Yaris, Polo etc.
    Hyundai (och systerbilarna från KIA) är alldeles utmärkta bilar. Bra kvalité och ligger lite lägre i pris än tex Toyota.

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Ja en del politiker tror att de flesta kan åka kollektivt,vilka drömmare.Har ju själv inte så långt att åka så jag åker
    ofta V8 till jobbet bryr mej inte om att kan kosta nån tusenlapp extra i månaden,det får gå på det s.k nöjeskontot
    helt enkelt

    Men att köra de avstånd som Sanniz gör kan ju bli en annan sak.Annars verkar KIA Ceed blivit populära och även
    Hyundai Tucson.

  7. #27
    Ja, Ceed är bra men är i Golfklassen. Tucson har min exfru. Den är jättebra om man skall dra häst och annat. Men det är en liten SUV och drar betydligt mer än min Cadillac. Den drar över 1,3 på motorväg. Höga bilar=högt luftmotstånd, fyrhjulsdrift. Ingen bra pendlarbil.

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    @Harleyman1. Hyundai Getz är ett kanonförslag i samma storleksklass som Yaris, Polo etc.
    Hyundai (och systerbilarna från KIA) är alldeles utmärkta bilar. Bra kvalité och ligger lite lägre i pris än tex Toyota.
    Japp jobbar sj med dom och dom går jä----- bra! Tyvärr har inte koreanerna förstått att det finns personer
    som är över 170 cm! Säten är för korta i sitsen för mej! (193cm) Jobbade tidigare med Volvo/Renault och
    kan säga att det är en STOR skillnad på servicepriser,garantiåtagande, och kvalite! När Ford tog över Volvo så
    blev bilarna mycket sämre, så faan vet hur det blir när dom blir Kinatillverkade!!!???
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, Ceed är bra men är i Golfklassen. Tucson har min exfru. Den är jättebra om man skall dra häst och annat. Men det är en liten SUV och drar betydligt mer än min Cadillac. Den drar över 1,3 på motorväg. Höga bilar=högt luftmotstånd, fyrhjulsdrift. Ingen bra pendlarbil.
    Fasen,trodde inte Tucson drog så mkt,det är ju i klass med betydligt större Silverado/Tahoe med 4wd och 5,3 Vortec motorn på landsväg.Men små motorer kan få jobba hårt
    jämförelsevis mot större.Kör du Cadillacen året runt ?

  10. #30
    Ja, Cadillacen är min bruksbil. Jag kanske säljer den för nu skulle jag kunna klara mig med MC på sommaren och hyrbil annars när jag behöver. Jag bor mitt i stanoch cyklar till jobbet.
    Den kostade 500 000 ny och jag betalade 180 000 och då var den i nyskick och hade gått 3900 mil. Snacka om värdeminskning!

    För de pengarna hade jag fått en fin Passat. Passat är fina bilar men det är roligare att köra Cadillac.

    Den drar 1 liter/mil. Något lite under på långfärd, men ligger ganska konstant. Jag har rostskyddsbehandlat den och den är fortfarande som ny så jag behåller den kanske ett tag i alla fall. Underbar komfort och faktiskt fin kvalitet på skinn och riktigt trä. Tyvärr så är Amerikanska bilar ganska lika europeiska, inte mjuka och sköna som förr. Den är ganska lik en BMW535. Men den är lättservad och det gör jag själv så jag åker ganska billigt.
    Jag är 190 cm lång och jänkare är stora och feta så jag gillar stolarna. Annars stämmer det du skriver att många bilar har för små stolar. Volvo, Saab och några av Tyskarna är annars bra om man är lite längre.
    http://www.blocket.se/ostergotland/C...=14&w=1&last=1

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Ok,har provkört en STS,tror det var en -92 eller -93 med Northstar motorn och den var pigg En försäljare som besökte
    UH avdelningen jag jobbade på tidigare körde en STS runt hela landet och var väldigt nöjd med bilen.

  12. #32
    Före 2005 var det en helt annan bil. De äldre har Northstar V8 och är framhjulsdrivna. Min har 3,6 l V6 och är bakhjulsdriven. Det finns med Northstar och fyrhjulsdrift också.
    Min är släkt med CTS men lite längre.

    En del tyckte jag var galen som köpte en sådan bil för att pendla tio mil om dagen. Men då vill jag ha en skön bekväm bil med fin Bose-stereo. Medlemskap i Cadillacklubben ger samma försäkring som en Corolla och inköpsvärdet är lågt begagnad. Ekonomiskt och kul även om en begagnad Golf naturligtvis kostat lite mindre.
    Jag har haft flera vardagsjänkare och varit mycket nöjd, speciellt om man beställer reservdelar från USA.

  13. #33
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Många fina tips... Men någon bensinslukare vill jag ej ha.
    Iofs hade det suttit fin med en bil, som har fyrhjulsdrift den hala delen av året, men det är varken värt pris på bil eller bränsleåtgången.

    Kanske kör jag ett tag till med min "gamling"... Astran har faktiskt vart en kanonbil. Bara servicar, kamremsbytem, nya däck då och då, byte av bromsbelägg typ...
    Man har kanske haft tur.
    Dock bör jag tillägga, att jag faktiskt kört små bilar förr. *s* Och det utan problem. Bara man sitter gott och den fungerar som man önskar.
    Och gärna billig i drift.

    Dock tar jag gärna emot fler seriösa tips... Lite svårt att veta vad alla bilar går för där ute.
    För byte lär det bli framöver. Min pendlarbil har ju gått 19 500 mil nu.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #34
    Astra är en bra bil i Golfklassen. Sköt den väl så håller den lätt 20 000 mil till. Det lönar sig ALDRG att byta bil. En sak som jag verkligen rekommenderar är att rostskydda bilar. Man kan gå till en billig lite skutt och få det gjort för 700 kr. Håller man bara rosten borta så går allt annat att fixa ganska lätt och billigt.

  15. #35
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Iofs är min Astra en kombi...
    Men, men... Hade jag velat haft större, så hade jag nog valt en superb... För den dieseln kunde jag köra för max 0.5 l/milen.
    Dock kändes den lite för stor för det mesta, när den fortfarande fanns hemma. Men nu är den ute ur leken tyvärr.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #36
    Citroen berlingo diesel e mitt tips har haft min ca 3 år å bara bytt fjädrar fr å service olja filter mm.Kalas vintervagn åxå bra värme ååh bäst av allt d nästan gratis å åka i komforten är dock tji.

  17. #37
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Suzuki är också ett alternativ på bensin snåla bilar. Själv kör jag en bensin slukande Volvo 850 95'a och frugan en VW polo som bensinmätare knappt ens rör på sig när man ute och kör. Funderar själv på att byta till en bensinsnålare bil, men det är fan inte lätt att hitta rätt.
    Lycka till med bilköpet

  18. #38
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Har kollat in en diesel Yaris... Så nu skall jag bara se om jag kan rodda ihop det ekonomiska.
    Skulle det inte gå, får Astran stå ut ett år till med mig.

    Vill tacka för alla tips på vägen hittills.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  19. #39
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    För er som är nyfikna...
    Det blev faktiskt en ny pendlarbil...

    En röd Toyota Aygo-2010.... Och den hade bara gått 264 mil också!!!
    Gubben som leasat den för 2 000 kr/månad hade t.o.m. hunnit serva den tre gånger under
    den tiden!
    Snacka om dyra milkostnader totalt.
    Synd bara att jag prickade in "Sven"... Var uselt väder redan på väg till jobbet...
    Men hemresan slog ändå den biten. Och en massa kom det också... (Ganska mycket uppe
    i Viared utanför Borås), så hemresan tog sig en stund mer än normalt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Opeln har jag dock kvar... Den är betald, så gubben får slita med den, eftersom hans skruttiga golf III inte verkar
    vilja sköta sig.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •