Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: RAM

  1. #1

    Smile RAM

    Hej ! någon här på forumet som importerat en ram från USA , och godkänner SFRO i så fall en sådan ram som amatörbygge ?
    MVH Robban

  2. #2
    Undrar samma, en i princip färdig cykel från USA med amerikansk "title". Också om man har en sk salvage title, går den att regga in i Sverige och vad som krävs. Är det nåt intyg från HD Sverige typ?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Kan svara på det första iaf.

    Ja det är inga problem så länge du har ett papper på ramen som intygar att det är ordentligt gjort, alternativt låter en kunnig kompis skriva ett intyg. Det var de uppgifterna jag fick inför mitt järnsportsterbygge.
    Chops Of The Dead

  4. #4
    Tackar för svaret. Kanske lättare med intyg om man är på plats i USA skall ditt igen 2014 min tredje runda till Florida !

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    om jag förstått det rätt så är de lite allergiska mot just " i princip färdig cykel från USA" och likadant med byggsatser, det når liksom inte upp till den nivå som de menar är ett amatörbygge-
    Det har inte med välgjordheten att göra utan mer att det var inte för byggsatsernas skull denna öppning i lagen skapades.
    Men SFRO består av olika människor med olika gränsdragningar så det finns säkert mer en en sanning.

  6. #6
    Håller med om att det finns flera sanningar, men när jag byggde en ram för några år sedan var det toknoga med intyg på material. Rördimensioner, stålkvalitet, typ av svets och tillsatsmaterial, till det visuell kontroll av svetsar. Den uppfattning jag fick var att en ram utan papper/bevis på detta inte kan godkännas.

  7. #7
    När det gäller komplett hojj så går det bra med salvagetitel.
    En komplett hojj skall vara original, det går ju inte med något chopperbygge eller annat hopplock.
    När det gäller kit-bikes och liknande så är de inga amatörbyggen, så det blir problem.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av fredsfursten Visa inlägg
    Håller med om att det finns flera sanningar, men när jag byggde en ram för några år sedan var det toknoga med intyg på material. Rördimensioner, stålkvalitet, typ av svets och tillsatsmaterial, till det visuell kontroll av svetsar. Den uppfattning jag fick var att en ram utan papper/bevis på detta inte kan godkännas.
    Vad är det för typ av intyg du menar?? Är det på hållfasthet,sträckgränser mm på stålet i materialet du menar.
    Ligger i startgroparna för ett hojbygge med det mesta egenkonstruerat så jag letar info om allt nu,hehe..

  9. #9
    Precis! På rör och på tillsatsmaterialet du svetsat med. Men som sagt även dimensioner, utöver att rören i sig ska vara starka nog, så får det inte vara för stora variationer i godstjocklek eftersom det försvagar i mötet mellan rör. Svetsar ska inte vara målade för att kunna granskas.

  10. #10
    Det står i SFRO boken vilka saker som ska vara med på intyget, vem som skriver det har mindre betydelse.
    Svetsfogar får inte vara nerslipade men målade för rostens skull.
    Chops Of The Dead

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Det står i SFRO boken vilka saker som ska vara med på intyget, vem som skriver det har mindre betydelse.
    Svetsfogar får inte vara nerslipade men målade för rostens skull.
    Tusan så var det nog ja, grundmålade svetsar var ok. Ber om ursäkt för felaktig info där!

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •