Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En till konkurs, Touringbutiken.

  1. #1

    En till konkurs, Touringbutiken.

    En till motorcykelbutik i konkurs.

    Bengts Touringbutik i Djurmo har satts i konkurs på egen begäran - 30 år efter att butiken först öppnade i Borlänge under namnet Touringbutiken.

    Verksamheten har omsatt åtta-tio miljoner de senaste åren i försäljning av motorcykel- och scotertillbehör och campingartiklar. 2011 gick bolaget back och något bokslut för 2012 kom inte in till Bolagsverket. Istället begär bolaget nu sig själva i konkurs vid Falu Tingsrätt.
    Ägaren plus 1,75 tjänster berörs.
    – Jag vet inte så mycket mer än. Jag åker upp till Djurmo på måndag och under helgen har då personalen gjort en inventering, säger konkursförvaltaren Henric Schef som av Falu tingsrätt utsetts till förvaltare.
    Touringbutiken startade 1983 i Borlänge och fem år senare blev det en flytt till det numera välkända läget vid riksväg 70 i Djurmo. Vid sidan av butiken har företaget haft en stor postorderverksamhet och även en framgångrik nätbutik.
    I oktober 2008 gick dock företaget i konkurs. Ny ägare blev Monica Grundin som tillsammans med brodern Bengt-Olov Grundin driver Bengts Cykel & Motor i Borlänge. Även butikschefen Victor Solli är delägare i företaget.
    Under 2012 beslutade man att flytta Bengts Touringbutik till Duvnäs, ett par kilometer söder om Djurmo längs riksväg 70.

    http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.61...-gar-i-konkurs

    Källa: DT.se


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Ja, det är tungt i branchen! Tolle gick i KK och hankar sig fram. ISR hankar sig fram och tjänar inga pengar. T.o.m Bikeline går uselt, för tredje året.

  3. #3
    Motorbolaget som sålde Triumph i Linköping kursade ju nyligen också.

  4. #4
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    ISR hankar sig fram och tjänar inga pengar. T.o.m Bikeline går uselt, för tredje året.
    Njae, så dåligt går nog inte ISR, om inget väldigt drastiskt hänt det senaste året. Och det var väl endast förra året
    som Bike Line gick något back, om man kollar respektive företags bokslut.

    Aja, hur eller hur så är det ändå jävligt dystert att behöva läsa om alla dessa hojrelaterade konkurser... very bad

  5. #5
    ISR gick 0,79% plus 2012 och gjorde minus 2011. Det är ju uselt!BL gick minus 2012 och +1,50 2011, det är inte bra.

    Men vi kunder köper hojjar från England och Baltikum och beställer delar från USA.
    Nu tycker inte jag att vi kunder skall ta ansvaret för situationen.

    Vi vanliga knegare lever under ett skattetryck på 60% och måste köpa där det är billigast, om vi skall få något för våra surt förvärvade.
    Men jag ser ett större generellt problem för all detaljhandel. Det är dyrt i Sverige, bla pga att vi är få och glest befolkade. Och så alla höga skatter som heroin på laxen!

    Förutom MC-branchen så blir det tungt i andra brancher också. Jag beställer skor från England och motorolja från Tyskland. Bilreservdelar kommer från USA. Folk beställer skidor från Tyskland. Jag mötte grannen i källaren med en ny fin cykel, "halva priset från Tyskland". Man köper allmänt från Ali Express i Kina.

    Jag tror vi kommer att se stora förändringar i detaljhandeln. Det är så enkelt att handla på nätet och det spelar ingen roll om "butiken" finns utomlands (varför flyttar inte Bikeline till Polen?)
    Frakten kan kosta mer om man skickar det några mil inom Sverige jämfört med från utlandet.
    Vad skall vi leva på i framtiden? Mycket av tillverkningen har vi redan förlorat.

  6. #6
    Ja och internet har på gott (för oss konsumenter) och ont (för handlaren) gjort att man inte lika mycket som förr kan konkurrera med kunskap. Forumen har tagit över som kunskapsinhämtning, där konsumenten redan har stött och blött sina problem och endast delarna ska inhandlas.
    "Varje människa är sin egen lyckas smed"

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av John Brandt Visa inlägg
    Ja och internet har på gott (för oss konsumenter) och ont (för handlaren) gjort att man inte lika mycket som förr kan konkurrera med kunskap. Forumen har tagit över som kunskapsinhämtning, där konsumenten redan har stött och blött sina problem och endast delarna ska inhandlas.
    Det där med forum, internet och kunskap var en knivskarp analys. Tack!

Liknande ämnen

  1. MC-Huset Malmö konkurs
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 21:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 13:56
  3. Var serva när H-D handlarn gått i konkurs?
    Av erkagn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 21:55
  4. Holländska SJP i konkurs?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 11:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •