Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Choppa hoj

  1. #1

    Choppa hoj

    Jag funderar på om tiden börjar bli mogen att bygga en chopper, en chopper i dess ursprungliga bemärkelse. Dvs då man tar en originalhoj och choppar men änvänder de få delarna som man kan återanvända. Hur är det med Dynahojjarna, visst är den primärtransen kortare (avståndet mellan vevaxel och växellådans huvudaxel är kortare än på andra BT)? Kanske inte så lyckat? Växellådan är väl lustig med fäste för sving och annat elände, kanske svårt att använda och få det snyggt?

    Vilken hojj skulle vara ett bra utgångsmaterial? De hojjar som har gummiupphängd motor har ju TC utan balansaxlar. Då kan man ju använda en "vanlig" HD-chopperram.
    Då är ju Glidehojjarna ett bra utgångsmaterial men när man klär av en moderna Electra eller Roadking så ser ju allt förskräckligt ut, det blir väl bara drivlinan som man kan använda, och då blir det ju inte någon större vits?
    Softtailhojjarna som har balansaxelmotorn har ju nackdelen att mototfästena kräver en annan typ av ram och riktigt så snygga är de inte heller?

    Vad tycker the best and the brightest?

  2. #2
    Dyna har samma mått som Softail mellan motoraxel och mainshaft på lådan = "långa". FXR och alla dresser har " Korta" transen. Tror det är oervört svårt att bygga nvn form av chopper på en Dyna om det ska likna något,,,, Ser nog bara möjligheten m en Softail även om det blir en Softail med lång gaffel och inte en chopper,,

  3. #3
    Men är inte en FXR en variant av alla andra Dyna med sving och bakstötdämpare? Och dressers, menar du att Roadkings och Electras har kort trans? Det har verkligen gått utför sedan man slutade med Shovelhead!

    Onatop, nu skall du inte vara otrevlig! Det blir stelben och kanske helt ny ram. If it ain't rigid, it ain't worth a f**k!
    Här byggs inget annat!

  4. #4
    Stroker: Nope! FXR är Skapelsens Krona!!! Dom har ingenting med dom där sladdriga Dynorna att göra!!! FXR är släkt m Road Glide/Tour Glide/ Electra och tillverkades 82-84 m Shovel och 85-94 med Evo. Gläder mig att höra att deg blir stelram! Dyna drivpaket i en såecialtillverkad stelram blir muff! Såg en sån idag (Arapaho- hoj). lågt och tajt då oljetanken sittef under lådan. Och Yes. Electra och Road Kings har kort trans. Äger själv en Dyna. en FXR och en Electra

  5. #5
    En lirare här på PLEBS bygger just nuven stelbenschopper m Dyna -97 drivpaket och ska använda en S&S 93" Panhead. Riktig fränt!

  6. #6
    Jag hade tänkt mig något nyare, typ nyare än 2003. En dyna då, med oljetanken under växellådan och så kan man ha batteri och elektronik i "oljetanken". Eller utgå från en softtail men då far man TCB-motorn. Min chopper har ju TC 88B så omöjligt är det inte.
    På en Softail kan man ju använda mer av gaffel och originalhästskooljetank.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3984.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	93,5 KB 
Id:	12719
    Bilden från sommarens trip till Kiev, Ukraina. Fler bilder kommer i annan tråd.

  7. #7
    Vi har 4 stelbenschoppers m TC B drivpaket på klubben. Funkar mycket bra så d e ingen dum ide!! Stelt bak men går vibrationsfritt. En annan klubbmedl bygger stelben m ett 2009 Electra TC 96" drivpaket m som du beskriver oletank under lådan och all el mm i "Dummy- tanken" Snyggt och tajt!

  8. #8
    Men Electran är alltså kort drivpaket. Hur mycket kortare är den en en "riktig" BT? Jag är lång och behöver en fullstor hoj och behöver även 3-4" stretch för att det inte skall se löjligt ut.
    Svenskt stuk med mycket rake och inget stretch är snyggt, men inte om man är 6' 2"!

    Ja, Plebs har alltid kunnat!! Min har ju TC 88B men en polare har en TC88 utan balansaxlar i en stelbensram, den vibrerar inte speciellt heller.

  9. #9
    Skulle nog i ditt fall hålla mig till ett TC B drivpaket eller ett Dyna Till B finns d ju större tillgång på ramar till Dynapaket blir det att bygga eller special order. Dresserdrivpaket kan nog bli lite "stubbigt". + att d blir specialram där åxå. IOFS kan UCC knäcka till snygga ramar till vilket drivpaket som helst om d e intressant för dig. Kan skicka bilder
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-08-25 klockan 03:06.

  10. #10
    Nu hänger jag inte med! "Till B finns d ju större tillgång på ramar " B-motorerna har ju konstiga motorfästen från sidan, den utan balansaxlar har samma som sedan Hedenhös med skruvar rakt uppifrån och ner. Och där finns det ju massor med ramar ? Det är bara att skruva på ett motorfäste bak på en A-motor. Fast då kan man ju inte använda växlellådan och det är ju inte så lyckat.

    Blir det speciell till Dyna för att deras växellåda är annorlunda baktill?
    Så att utgå från en Softtail verkar rimligt, hur ser den växellådan ut i bakkant?

    Vad jag har tyckt vara charmigt med HD är just att man kunde ta en Knucklehead och stoppa in i en Shovelram och lite hur som helst. När Evon kom blev man tvungen att höjja ramen lite för att få in motorn i gamla ramar, vilket var ett litet men överkolligt bakslag. Men nu är det två olika motorer och flera växellådor och ingen ordning på något!

    Tack för undervisningen i den moderna djungeln!
    Skicka gärna bilder! Få jag komma upp på en kopp till klubben någon dag?

  11. #11
    Absolut! Du e självklart välkommen! D står ett par tre hojar här som är intressanta för den här diskussionen. Vad jag menar är att exvis CCS har färdiga ramar till TC B och UCC kan göra en sån hyfsat snabbt då dom har färdig jigg Alternativet m Dynapaket/Electrapaket blir lite speciellt. UCC har mig veterligen ingen jigg men allt går att göra,, Jag har 0735-300740 messa mig så messar jag bilder tebax

  12. #12
    Nu förstår jag varför en modern Electra känns lite för liten för mig, som om jag sitter för nära styret. Min FLH 1977 känns bättre!
    En Roadking känns bättre men det beror nog på sadelns placering. En Glide skall ju vara "Full Size"!
    Skicka bilderna till stroker49@hotmail.com.

  13. #13
    TC A ska visst inte vara någon höjdare montera stumt i ram har jag hört. Ska visst vibrera apa, inget jag provat själv dock. TC B är väll bra, men så jääääävla könlös...
    Trägen vinner!

  14. #14
    Adrenaline: Intressant, var kommer det ifrån? Har ett par stelmonterade A på klubben varav jag kört den ena och inte upplevt överdrivna vibrationer jämfört m trimmade EVOs eller Ultima 113 som varit stelmonterade.

  15. #15
    Jag har en TC88B i min stelbenschopper och den går fint och vibrationsfritt. Könlös, ja. Men det är väl en TC A också (allt nyare än Strut är könlöst!). Hursom, min polare har en TC A i en stelbensram och den är helt ok och har inga störande vibrationer. Definitivt bättre än stora klonmotorer med heta kammar. Skulle jag bygga helt frå scratch (utan att utgå från en befintlig hoj som denna tråd handlar om) så skulle jag kanske utgå från en TC A om jag skulle ha nyare motor. Då kan man ha vanliga motorfästen, sadelstolpe och mer klassiskt HD-utseende.

  16. #16
    Ja då var det ju de då... Men om jag inte missminner mig så var det Gibson som hade uttryckt sig så. Jag hade tidigare planer på importera en tidig TC A dyna och bygga chopper av, eller som donator hoj till färdig ram. Men det är väll snart ingen vits för dom börjar ju hamna allt bättre i kurs även här hemma. Shovel är väll bra om man vill hålla sig hyfsat fit och ung. Iaf om man bara kör med kick!
    Trägen vinner!

  17. #17
    Vill bara flika in denna adapter, kan ev vara intressant i sammanhanget. För ICKE "B" TC motorer.

    Saxat ut Custom-Chrome katalogen 2013. Avsnitt 14 sid 16. Rek pris, ca 150€.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #18
    Exempel på ett bygge, Dyna TC -00 motor med adaptern i inlägget ovan i en eftermarknadsram från Paughco för icke TC motor





    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    Ja, det är en sådan adapter min polare har på sin hoj. Men den där växellådan är ju en "vanlig" och inte en Dyna. Jag hade i så fall tänkt använda både låda och motor, ingen id'e att choppa en hojj om det till slut bara är motorn man använder.

    Hojjen ovan har nog varit en Deuce om man kollar bakhjulet och nederbenen. Men det är ju ingen chopper och jag undrar om de gaffarna går att ha 20" över? Men vad är det för grunka i struten?

    En Softali kan släppa ifrån sig drivpaket, kanske hjul och bromsar, underben ev. gaffelkronor, oljetank. Kanske kanske kan man använda styrhuvudet och en bit av ramen, bakskärm?
    Ja, det är väl frågan om det är så smart egentligen? Men snart kan man kanske få en bra HD för 35000:- och då kan det vara värt det.

  20. #20
    Men låt säga att du vill bygga på en Dyna. Är du ute efter att steloperera den befintliga ramen eller skaffa en eftermarknads stelbensram?
    Jag har nämligen (förr) letat med ljus och lykta efter just en stelbensram för TC A, Dyna utan nån större framgång.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Choppa rocker
    Av Latjo i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 08:35
  2. Gör det själv guide: Choppa kamdrevskåpan Sportster
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:21
  3. Snygg Choppa...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 01:09
  4. Kool "choppa"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 21:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •