Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 40km/h i stan

  1. #1

    40km/h i stan

    Är det någon mer som har denna hastighets begränsning i stan? så löjligt att på stora genomfartsleder skall man putta fram i 40..speciellt på kvällen när det är lite trafik.
    Här i Malmö är det nytt för iår o det gör att min lilla luftkylda snurra går väldigt varm..300+ fahrenheit.
    Tydligen gör sänkningen från 50 till 40 att motorns temp sakta stiger.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    PÅ Sportster sitter tempmätaren i bakre toppen, 300 Fahrenheit =149Celsius och är inte varmt, tomgången sjunker till 950 varv vid 140 grader och normal arbetes temp är från 160 upp till 190 grader, sist jag bänkkörde var den uppe i 220 grader så om din givare sitter på samma ställe behöver du mer oroa dig, för att den går kallt, antagligen för mycket bränsle.
    Men jag håller med för övrigt 40 km är diskriminerande
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-08-15 klockan 14:48.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Är det en rekommenderad 40km tavla eller är det en 40km som mest och kör du över får du böter?
    Nog aldrig sett något ställe med 40km, hoppas verkligen inte det kommer hit till byn

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    12
    Tackad: 0
    Det är en hastighetsgräns som ger dryga böter om du åker fast.
    T o m de sista fem hundra meterna på motorvägen när man kommer in mot Malmö norrifrån har 40 som högsta tillåtna hastighet. Men det är alltså fortfarande motorväg. I Arlöv, som är sammanvuxet med Malmö men tillhör en annan kommun, är det 50 som gäller. Så man kan alltså köra i högre hastighet i Arlövs centrum än på den delen av motorvägen...

    Kaj

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av KajÅ Visa inlägg
    Det är en hastighetsgräns som ger dryga böter om du åker fast.
    T o m de sista fem hundra meterna på motorvägen när man kommer in mot Malmö norrifrån har 40 som högsta tillåtna hastighet. Men det är alltså fortfarande motorväg. I Arlöv, som är sammanvuxet med Malmö men tillhör en annan kommun, är det 50 som gäller. Så man kan alltså köra i högre hastighet i Arlövs centrum än på den delen av motorvägen...

    Kaj
    Låter ju helt sjukt. Undrar hur dom tänkte när dom satte hastigheten 40km i slutet av motorvägen.

  6. #6
    Vi har inte 40km/h i här, men alla vägar härifrån är egentligen 90 vägar, men sänktes för länge sedan till 80. Det är ju pinsamt att de ska sänka farten för att de bara kollar statistik. Vill vi ha noll dödsolyckor i Sverige är det ju bara sänka hastigheten till 30 i stan och 50 på landsväg så är ju det löst.
    När de ändå vill spara liv i trafiken så kan de ju ta bort dom livsfarliga vajerräckena dom sätter upp överallt också.

  7. #7
    Ja eller det jävla skitgruset som dom slänger i potthålen utan att köra med vält efteråt!!!

    http://harleyforum.se

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    PÅ Sportster sitter tempmätaren i bakre toppen, 300 Fahrenheit =149Celsius och är inte varmt, tomgången sjunker till 950 varv vid 140 grader och normal arbetes temp är från 160 upp till 190 grader, sist jag bänkkörde var den uppe i 220 grader så om din givare sitter på samma ställe behöver du mer oroa dig, för att den går kallt, antagligen för mycket bränsle.
    Men jag håller med för övrigt 40 km är diskriminerande
    220grader=428 F låter väldigt varmt. en twincam har en arbetstemp mellan 210 till 330. Sen ändras tändning o bränsle och vid 350 aktiveras hög temp varnings lampa.
    428 grader F finns inte med i min map..alla tabeller slutar vid 400.
    tempsensor sitter på främre på en twincam..vågar inte veta hur varm den bakre är.
    funderar på att köpa en IR temp mätare

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    220grader=428 F låter väldigt varmt. en twincam har en arbetstemp mellan 210 till 330. Sen ändras tändning o bränsle och vid 350 aktiveras hög temp varnings lampa.
    428 grader F finns inte med i min map..alla tabeller slutar vid 400.
    tempsensor sitter på främre på en twincam..vågar inte veta hur varm den bakre är.
    funderar på att köpa en IR temp mätare
    Mappen går till 392f /200c i SERT så den var lite väl varm en stund Den blir alltid varmast på motorväg då motorn jobbar som hårdast, innan turbon var den ofta strax över 190 grader, nu går den kallare med turbon men så tar den mer soppa också
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    När Birgitta Dahl var miljöminister (S) så införde hon att man skulle köra 90 på alla motorvägar men bara under sommaren (när det är ljust och inte halt!) Så under några år på nittiotalet så skyltades alla motorvägar om för stora pengar och så fick vi åka runt i nittio på de största säkraste vägarna. Och på hösten skyltades det om igen! Kärringen var så besvärlig på alla sätt så de gjorde henne till riksdagens talman, och så var hon oskadliggjord.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    220grader=428 F låter väldigt varmt. en twincam har en arbetstemp mellan 210 till 330. Sen ändras tändning o bränsle och vid 350 aktiveras hög temp varnings lampa.
    428 grader F finns inte med i min map..alla tabeller slutar vid 400.
    tempsensor sitter på främre på en twincam..vågar inte veta hur varm den bakre är.
    funderar på att köpa en IR temp mätare
    temp under landsvägskörning, så fort man kör långsammare och anstränger motorn mindre sjunker tempen direkt, i 40-50 går den ner till ca 155 grader c
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    För mig är det tvärtom...ju fortare jag kör mer kyler vinden. Kanske också oljan eftersom jag puttar runt på 1500-1700 varv istan.
    Är det en dakota digital mätare du har? cool

  13. #13
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    De nya hastigheterna är en EU anpassning... Typ 40, 60, 80, 100 och 120 t ex...
    Hos oss (i Göteborgsområdet) har de sänkt större delen av de större infartslederna till 80 km/h...
    Sedan har andra knepiga hastigheter dykt upp lite här och där. Men tydligen passar det att ha kvar vissa "gamla"också. Nej, då
    behövs det visst inte EU anpassas...
    Vissa hastighetsbegränsningar suger, speciellt när det handlar om fina vägar, med breda filer och minst två körfält åt varje håll med staket
    i mitten...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    För mig är det tvärtom...ju fortare jag kör mer kyler vinden. Kanske också oljan eftersom jag puttar runt på 1500-1700 varv istan.
    Är det en dakota digital mätare du har? cool
    Yes det är en dakota digital mätare
    Men du måste ha en unik motor, Ju fortare du kör, ju mer energi krävs det för att förflytta dig och naturligtvis går det åt mer bränsle och motorn alstrar högre värme, så om din inte reagerar så då är det emot naturlagarna
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Yes det är en dakota digital mätare
    Men du måste ha en unik motor, Ju fortare du kör, ju mer energi krävs det för att förflytta dig och naturligtvis går det åt mer bränsle och motorn alstrar högre värme, så om din inte reagerar så då är det emot naturlagarna
    Det tror jag inte..det är nog du som har en unik motor ..men lite skillnad är det på min eftersom S&S har grövre kylflänsar.
    Många ligger ju på samma varv oavsett om de kör i stan eller på landsväg..ett exempel. 50km/h i fyran 2000 varv, 90km/t i sexan på 2000 varv.
    Läst att många sätter dit oljekykare speciellt i USA..men det gör ingen större skillnad istan. Det måste ju passera en vind för att kyla ner oljan. Ett alternativ är ju oljekylare med fläkt.

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Det tror jag inte..det är nog du som har en unik motor ..men lite skillnad är det på min eftersom S&S har grövre kylflänsar.
    Många ligger ju på samma varv oavsett om de kör i stan eller på landsväg..ett exempel. 50km/h i fyran 2000 varv, 90km/t i sexan på 2000 varv.
    Läst att många sätter dit oljekykare speciellt i USA..men det gör ingen större skillnad istan. Det måste ju passera en vind för att kyla ner oljan. Ett alternativ är ju oljekylare med fläkt.
    Tempgivaren sitter inte på kylflänsarna utan mäter tempen mot förbränningsrumet och värmen går utåt och kyls, och du behöver mer energi= värme i 90 mot 50 trots samma varv på motorn, kolla TPS givaren så ser du att du behöver ge mer gas/bränsle för att köra i 90.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Tempgivaren sitter inte på kylflänsarna utan mäter tempen mot förbränningsrumet och värmen går utåt och kyls, och du behöver mer energi= värme i 90 mot 50 trots samma varv på motorn, kolla TPS givaren så ser du att du behöver ge mer gas/bränsle för att köra i 90.
    jovisst det är sant att du har några fler grader på TPSen och då sprutar in lite mer bränsle men jag är övertygad om att de flesta har problem med värme i stan inte på landsväg.
    Värmeutvecklingen är ju lägst på tomgång så rent teoretiskt borde ju motorn vara svalast då...men det behövs inte många minuter på en redan varm motor innan du har en härdsmälta. Rycktas ju om att harley sneglar lite på vattenkylning för 45graders twinnarna...

  18. #18
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    jovisst det är sant att du har några fler grader på TPSen och då sprutar in lite mer bränsle men jag är övertygad om att de flesta har problem med värme i stan inte på landsväg.
    Värmeutvecklingen är ju lägst på tomgång så rent teoretiskt borde ju motorn vara svalast då...men det behövs inte många minuter på en redan varm motor innan du har en härdsmälta. Rycktas ju om att harley sneglar lite på vattenkylning för 45graders twinnarna...
    Jo det har man hört många gånger att man tror den blir varmare i bilköer mm men faktum är att det bara känns så då värmen strålar uppåt så du känner den, men om du mäter i toppen där du får den verkliga motortempen går den svalare i låg fart.
    Det vill säga att om du kunde känna den värmen motorn alstrar i 120 km skulle du känna att den var ändå varmare
    Vatten kylningen det ryktas om i många år är snarare miljöproblem dom brottas med både avgaser o ljud, en så länge har dom lyckats undvika det med allt större motorer med lite hk fast med högt vrid i stället.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-08-16 klockan 12:51.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 15:19
  2. Absolut den koolaste hunden i stan....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 16:43
  3. Här kommer nästan allt nytt på 2012!
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 15:01
  4. Harley återkallar nästan 7000 Softail!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 00:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •