Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Billigare men bättre? Dyna vs Softail

  1. #1
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1

    Cool Billigare men bättre? Dyna vs Softail

    Hur kan det komma sig att Dynan är billigare än Softailen, fast den är mycket bättre. Någon som vet?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Hur kan det komma sig att dynan är billigare än softtailn, fast den är mycket bättre. Någon som vet?
    Har jag också undrat
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  3. #3
    den är populärare som modell.Flera som är är villiga att ge mer klöver för softail modellerna.

  4. #4
    Väldigt förenklat, vad är det mer än stötdämpare och sving som skiljer?
    Och vad är det som gör Dynan bättre?
    Jag har alltid trott att Softtail-modellerna var storleken större än Dyna?

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Kungliga Åsen Hägersten
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Enligt mig så har du klart bättre fjädring på Dynan.

    Estetiskt är väl däremot smaken väldigt olika. Jag kan tycka att Softailen kan se lite ballare ut med stelbenslooken men å andra sidan så beror det mycket på hur hojen ser ut i sin helhet. Finns många Dynor som är riktigt balla.
    http://avatars.ibsrv.net/ibsrv/res/src:<a href=http://www.hdforums.com/get/forum/image.php?u=50077&type=sigpic&dateline=1218153804 target=_blank>http://www.hdforums.com/get/forum/im...ine=1218153804</a>
    Fet Bob 08 med lite krimskrams. Fulreflexen på bilden är borta och baklampan bytt

  6. #6
    Mmm... Jag personligen gillar Dyna bättre än Softtail.
    Hade en -99:a för många år sedan som jag byggde om.
    Den gillade jag.
    Det går att få dom ruggigt läckra!

  7. #7
    De som vet påstår även att Dyna-motorn "tåler" mer trim än Softail-motorn eftersom Dynorna har gummiupphängning och därför saknar den sk "balansaxeln" i motorn. Dyna=88/96A motor, Softail=88/96B motor.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    en softtail är ju mycket snyggare och den allra snyggaste hojen hd har gjort är nog heritage springer

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    det enda riktiga baksidan med dyna och gummiuphängningen är att det ser inte klokt ut på tomgång när de skakar som en gammal volvo B18

    men å andra sidan widegliden kan bli riktigt nice

  10. #10
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Det mesta verkar handla om smak oh utseende. Finns det något konkret som är bättre med Dynan kontra Softtailen i originalutförande. Nån nämner ite om fjädringen samt att motorn är bättre att trimma. Men om vi bortser från tycke osmak samt mdifieringar, vad gör Dynan till en bättre Hoj än Softtailen. Har åkt hoj sen 76 men är min första HD o då blev det en Nighttrain som jag är nöjd med.

  11. #11
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Det påstås att dynan har bättre väghållning. själv tycker jag att softailen är snyggare men om jag skulle köpa en ny HD i dag blev det nog en WideGlide. På B-motorn har HD maximerat rek varvtal till 6200 pga balansaxlarna och arrangemanget stjäl förmodligen lite effekt (förmodligen marginellt) men annars är nog TCB minst lika bra som TCA.

  12. #12
    Kenth Ente Jälsbo på FaceBook

    Jo så är det nog, stötdämpare och fjädringsgeometri har kommit i andra hand fög stelbenslooken. Har bytt till dubbelt ställbar progressiv dämpare på softailen men superbra blir det inte iaf. Finns ju öhlin för dom som har pengar över :-). Kanske vid nästa byte...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  13. #13

    Skakis!

    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    det enda riktiga baksidan med dyna och gummiuphängningen är att det ser inte klokt ut på tomgång när de skakar som en gammal volvo B18

    men å andra sidan widegliden kan bli riktigt nice

    Ja men det är ju det som är dynans framsida med lite goa vibbar. Gick från en softail till en dyna. En helt ny värd av goa vibbar öppnade ju sig. Softailen var ju lika död som en japs. Kompisen köpte en Fatbob och jag blev grön av avund! När vi stog vid ett rödlyse tillsammans såg och lät hans Fatbob som en brunstig T-rex! (Bara skakade och vrålade) Min softail kändes som en fjantig liten pudel.
    Har nu mera en Wide glide med 103 tums kit. Vilka vibbar den utsöndrar. Men dom är inte störande på nogot vis när man kör den.

  14. #14
    Dynan var en ganska "anonym" modell innan 2006 och när nya modellen kom blev framförallt Street Bob snabbt en riktig hit över hela världen. Den kostade dessutom 50,000 mindre än Softail (i Sverige) men hade "likvärdig" motor. De matta denimfärgerna gjorde såklart sitt!

    En ny generation H-D åkare/köpare har också gjort sitt och Harley söker yngre pubilk.

    Inget ont om äldre Harleyägare, men enligt H-D är de inte köpstark grupp då de har sin H-D i många många år. Yngre ägarna har en tendens att vilja byta sina grejer betydligt oftare!

    Softailen behöver liksom Dynan fick 2006 en "facelift" och jag tror att vi får se en riktigt fet och ny Night Train i Harleys sortiment snart!

    Personligen tycker jag man ska köpa den man tycker om och den man har råd till!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    Utseende kontra funktion. Softtail är en "vilja men inte kunna" stelben där Man har offrat funktion och vikt för ett utseende som folk vill ha. Dyna är en betydligt mer funktionell hoj (som jag själv har). Bäst av alla var FXR men den fick stryka på foten för den billigare mer produktionsanpassade Dyna-familjen.

  16. #16
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Jag gillar båda men tycker Street Bob ser mer rå ut. Det enda dumma sak med den nyare Dyna är att svingen är bultad till yep! en gummi monterad motor.. Inte precis en bra idé Under vissa omständigheter blir det farligt..Jag har varit i den situationen en eller två gånger själv..På engelska kallas det en tank slapper..när du kör i hög hastighet runt en lång kurva på vägen och hojens bak del börjar vingla från sida till sida...not nice ! Har förbättrat min fjädring så inte händer så lätt nu..

  17. #17
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Admin. nya night trainen är vad jag förstår Blackline.

    Bikébandit - Litade inte riktigt på min fatbob i kurvorna frr. Kände som att bakhjulet kunde kasta lite. Men med en true track som styvar upp så känns den hur stabil som helst!

    Åkte på sabs provbana och kunde köra ifrån de kassa sporthojarna i vart fall (och ingen utom instruktören tog mig i velodromen)

  18. #18
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Tack för tipset ! Har hört talas om true track men aldrig från någon i Sverige .. tror du att det är värt pengarna ? Monterade du det själv eller gjorde en återförsäljare det åt dig ??

  19. #19
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Gillade Black Line nån som vet nåt om när den dyker upp här i Sverige.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av custombike Visa inlägg
    Gillade Black Line nån som vet nåt om när den dyker upp här i Sverige.
    Haha,,,lustigt, jag gjorde en tråd just om BlackLine tidigare idag och håller med!

    http://harleyforum.se/showthread.php...ckline-%C3%A4n


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •