Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hur fort slits era däck?

  1. #1
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Hur fort slits era däck?

    Undrar hur fort ni sliter på fram- respektive backdäck. Vad är normalt? Och vad använder ni för typ av däck?


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  2. #2
    Dunlop orginal däck till min Road King
    Bak har jag kört ca 2100 mil då har ca 80% av tiden varit med ett ordentligt överlass ca 650 - 700kg med cykel packning och passagerare
    Fram har jag inte byt än och jag har kört ca 2800mil
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    För mig och dom allra flesta går det två bakdäck på varje framdäck ungefär och ca 12-1500 mil bak, jag som kör mycket är redan inne på andra omgången även fram men det mest för att det blev skadat i krocken i våras och för att jag bytte fabrikat och ville ha lika fram o bak.
    Val av fabrikat är lika känsligt som oljor men oftast är original däcken ganska hårda för att det skall gå få ut så många mil som möjligt med resultat av att det blir halt när det är blött men Avon Venom funkar alltid tycker jag fast just nu kör jag Metzeler Marathon men kan inte uttala mig ännu hur bra dom är slitagemässigt mer än att dom har något rundare profil som gör att den blir något lättare att lägga i kurvor, vane sak men direkt efter byte känns det som hojen faller dock positivt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Dunlop orginal däck till min Road King
    Bak har jag kört ca 2100 mil då har ca 80% av tiden varit med ett ordentligt överlass ca 650 - 700kg med cykel packning och passagerare
    Fram har jag inte byt än och jag har kört ca 2800mil
    Inte illa hur lyckas du med det ???
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg

    Inte illa hur lyckas du med det ???
    Läste någonstans att bakdäcket gynnas av passagerare och packning. Men jag vågar inte svära på att det stämmer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Väljer ni däck helst för "torra vägbanor" eller för att de skall klara regn också?

    En dum fråga också... Hur många mm har ett nytt mc däck? (Fram som bak)...

    Är det någon som t ex kört med Michelin Commander II? Läste att de skulle ha längre hållbarhet/livslängd samt fungera bra i regn.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #5
    [QUOTE=Inte illa hur lyckas du med det ???[/QUOTE]

    Tja det är en bra fråga
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Läste någonstans att bakdäcket gynnas av passagerare och packning. Men jag vågar inte svära på att det stämmer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Väljer ni däck helst för "torra vägbanor" eller för att de skall klara regn också?

    En dum fråga också... Hur många mm har ett nytt mc däck? (Fram som bak)...

    Är det någon som t ex kört med Michelin Commander II? Läste att de skulle ha längre hållbarhet/livslängd samt fungera bra i regn.
    Skulle väl vara för att man kör väl lugnare med last o passagerare då nja enligt fabrikanternas reklam är ju deras däck det bästa naturligtvis och visst man kan väl få viss inputt från andra men körstil påverkar nog mest skulle jag tro och samma typ av däck kan bete sig olika på olika hojmodeller så som alltid är det bästa att prova själv...i torrt finns knappt några dåliga däck i blött kör jag lika långsamt som jag kör hårt i torrt, finns ingen anledning att chansa....
    Övningskör med en tjej som inte ens har bilkörkort och är helt på noll.....så det gick lika fort/långsamt i rondellerna som i torrt och när jag öpplyste henne om att det är nog bäst att köra lite långsammare i regn så fick jag bara ett ahaaa ....i bland är det rätt skönt att inte veta
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Nu hittade jag en text med det påståendet...

    Citat:
    "6. Livslängd
    Hög prestanda är ett argument också när det gäller kostnader för en motorcykel eftersom lång livslängd betyder lägre kostnader. Men livslängd i kilometer hos motorcykeldäck, särskilt bakdäck på motorcyklar med hög prestanda, går inte att jämföra med livslängd för däck på personbilar eller lastbilar. Däckets livslängd beror mycket även på körsätt och på själva motorcykeln.
    På grund av motorcykelns lätta vikt är det lätt att accelerera. Backdäcket slirar då, vilket medför att däcket slits! En passagerare ökar tyngden framförallt på bakdäcket och skonar därmed detta eftersom det trycks mot asfalten med större kraft och då slirar mycket mindre. Däcket håller alltså längre."


    Hittades på http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Skulle väl vara för att man kör väl lugnare med last o passagerare då nja enligt fabrikanternas reklam är ju deras däck det bästa naturligtvis och visst man kan väl få viss inputt från andra men körstil påverkar nog mest skulle jag tro och samma typ av däck kan bete sig olika på olika hojmodeller så som alltid är det bästa att prova själv...i torrt finns knappt några dåliga däck i blött kör jag lika långsamt som jag kör hårt i torrt, finns ingen anledning att chansa....
    Övningskör med en tjej som inte ens har bilkörkort och är helt på noll.....så det gick lika fort/långsamt i rondellerna som i torrt och när jag öpplyste henne om att det är nog bäst att köra lite långsammare i regn så fick jag bara ett ahaaa ....i bland är det rätt skönt att inte veta
    Iofs kanske en fördel, OM man inte alltid vet. Då kanske man vågar tuffa till sig mellan varven. Men å andra sidan behöver man ju inte lämna hjärnan hemma heller.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  8. #8
    Hmmm
    Håller inte med någon av er riktigt även om jag förstår tanken med att det inte "slirar".
    Men jag kör nog ändå ganska tufft med passagerare. Kanske lite mindre än utan. Givetvis hänger det på underlaget är det rullgrus så tar jag det mycket försiktigt beroende på tyngden och att det blir stört omöjligt att hålla hojen om det skulle börja glida.
    dock älskar jag gaspådrag gärna vid stopp och rödljus. Till och med lagt en och annan burnout (utan passagerare)
    Jag vet inte anledningen och vi får se om detta nya däck håller lika länge som originalet. (samma typ)
    Senast redigerat av Troll den 2013-08-06 klockan 20:56.
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Sanniz Visa inlägg
    Nu hittade jag en text med det påståendet...

    Citat:
    "6. Livslängd
    Hög prestanda är ett argument också när det gäller kostnader för en motorcykel eftersom lång livslängd betyder lägre kostnader. Men livslängd i kilometer hos motorcykeldäck, särskilt bakdäck på motorcyklar med hög prestanda, går inte att jämföra med livslängd för däck på personbilar eller lastbilar. Däckets livslängd beror mycket även på körsätt och på själva motorcykeln.
    På grund av motorcykelns lätta vikt är det lätt att accelerera. Backdäcket slirar då, vilket medför att däcket slits! En passagerare ökar tyngden framförallt på bakdäcket och skonar därmed detta eftersom det trycks mot asfalten med större kraft och då slirar mycket mindre. Däcket håller alltså längre."


    Hittades på http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html


    - - - Uppdaterad - - -



    Iofs kanske en fördel, OM man inte alltid vet. Då kanske man vågar tuffa till sig mellan varven. Men å andra sidan behöver man ju inte lämna hjärnan hemma heller.
    Låter logiskt
    Även om jag inte är gjord av pengar så har jag ju hellre ett däck med bra fäste som jag får byta ut två gånger per år en ett som går längre som har sämre fäste...kör ju hoj för prestandans skull inte för att det är billigt.
    Mitt bakdrev passar snart bättre i cirkelsågen än på hojen så jag lär få beställa ett nytt och kedjan är även den bytt en gång....men faaaan va kul jag har
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är faktiskt så att det slirar betydlig mer än vad man någonsin kan ana...det är först man kör ut på dragracingstrippen med klister som man fattar skillnaden.
    när däcket sitter som en kuggstång i backen drar du sönder det mesta och kan få en road king som din att gå upp på bakhjulet med ett lite oförsiktigt koppling släpp så nog slirar det fast du varken känner eller har en aning om det i normala fall.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    ja nu sa jag inte att det inte slirar det är klart att det gör.
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    ja nu sa jag inte att det inte slirar det är klart att det gör.
    Jag menade bara att om du kört 2100 mil och det fortfarande finns mönster kvar då har du nog inte slirat så värst mycket men tror du det så är det ju bara att gratulera till ett grymt bra däck
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Ja jag är jävligt nöjd med det. Bra grepp och lång livslängd vad mer kan man önska
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  14. #14
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Mitt bakdäck är nästan slut nu med 2200 mil. Vilket är helt otroligt då det förra som var likadant bara höll 1600, och jag tycker att jag borde ha slitit på detta mer eftersom motorn är starkare nu. Men men. Fat Bob orginaldäck. Framdäcket verkar vara ett per två bakdäck.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  15. #15
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Night roden original däck bak 1200-1300 mil (Dunlop ) fram 1600 mil , däck 2 bak mjukt 600 mil nästan slut
    andra hojen 525 mil corden framme

  16. #16
    Snart 1800 mil på bakdäcket, Dunlop, kanske 1-2 mm kvar. Framdäcket håller säkert 500-800 mil till, oxå Dunlop.

  17. #17
    Hagis
    Guest
    Beror på hur jag kör! Allt från några hundra mil till 2 säsonger! Och jag kör dunlops sportdäck street mjuka!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Tja det är en bra fråga

    Nu kanske jag kom på varför
    Jag har aldrig någonsin trampat på fotbromsen. vet inte ens om den fungerar
    Nä skämt och sidor men fakta är att det förmodligen är så att jag bara har använt den 10ggr totalt sen jag köpte den. Använder alltid handbroms och har alltid höger fot på higewaypegen.
    Kan kanske vara en förklaring kan oxå vara förklaring på att jag "bara" får ut 1 1/2 framdäck på ett bakdäck
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Nu kanske jag kom på varför
    Jag har aldrig någonsin trampat på fotbromsen. vet inte ens om den fungerar
    Nä skämt och sidor men fakta är att det förmodligen är så att jag bara har använt den 10ggr totalt sen jag köpte den. Använder alltid handbroms och har alltid höger fot på higewaypegen.
    Kan kanske vara en förklaring kan oxå vara förklaring på att jag "bara" får ut 1 1/2 framdäck på ett bakdäck
    Är inte det väldigt dumt? fotbromsen tillsammans med handbromsen gör stor skillnad, jag skulle aldrig kunna köra som jag gör utan den, du flyttar fram eller förkortar bromssträckan avsevärt när man gör rätt....jag övar konstant på det och försöker bli duktig på att bromsa
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Är inte det väldigt dumt? fotbromsen tillsammans med handbromsen gör stor skillnad, jag skulle aldrig kunna köra som jag gör utan den, du flyttar fram eller förkortar bromssträckan avsevärt när man gör rätt....jag övar konstant på det och försöker bli duktig på att bromsa
    Tja detta funkar bra för mig. har aldrig haft några problem. ta i trä
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Kunnig om ICM? Amatörbyggd sportster. Startar och dör lika fort...
    Av weberg i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 22:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •