Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Oljekvalite för snabbt oljebyte.

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Vad det gäller oljekvallitet så är en klassad olja en klassad olja. Då håller den den kvallitet och specifikationer som krävs för klassningen.
    Enligt personen som höll i utbildningen i tribologi som jag gick så spelar det ingen roll över huvud taget om det står mobil, motul, HD eller Biltema på förpackningen så länge den har klassningen så håller den minst den satta standarden. Tydligen ska det även vara jäkligt kostsamt att få en olja klassad då vissa utvalda oberoende labratorier ska utföra testerna osv osv.
    Hade en jobbarpolare som jobbat med att packetera oljor för några år sedan, enl honom så var biltemas olja samma som Mobil1 då, runt 2003 vill jag minnas att det var han jobbade med detta. Detta har jag inte mer belägg för än hans ord, alltså hörsägen. Men utbildaren litar jag på till fullo.
    Sen är det upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning.

    Oljor i fordon är som någon form av religion.... alla är övertygade om att dom har den rätta övertygelsen och alla som inte delar den uppfattningen har ju inte fattat ett jäkla någe

  2. #22
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Håller med det är som en religion det där med olja håller den klassningen så kör på bara
    sen har man ju varit med om att en dyr märkesolja inte funkade i en viss växellåda

    det är likadant med smörjfett till lager

  3. #23
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tja på er! Det är många frågor på forumet om just oljor och dess kvalitet,en del har problem med kopling,eller motor,växellåda..mm.. jag kan säga att den hoj jag har har nu rullat ca 3000 mil varav 2500 mil trimmad,och jag åker på HD verkstad var 800 mil för service,kör HD olja 20/50 i motor samt hd oljor i växellåda och trans... aldrig har jag nå problem med hojen,har orginal koppling..och så länge det funkar bra så är det bara att fortsätta.. men givetvis så kan jag ju serva själv men har ju ingen lust då det andra tricket funkar ju förnämligt..behöver inte fundera över vilken olia som är bra eller inte bra..tar den tiden på hojen så blir det roligare... Hade bra...

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Tja på er! Det är många frågor på forumet om just oljor och dess kvalitet,en del har problem med kopling,eller motor,växellåda..mm.. jag kan säga att den hoj jag har har nu rullat ca 3000 mil varav 2500 mil trimmad,och jag åker på HD verkstad var 800 mil för service,kör HD olja 20/50 i motor samt hd oljor i växellåda och trans... aldrig har jag nå problem med hojen,har orginal koppling..och så länge det funkar bra så är det bara att fortsätta.. men givetvis så kan jag ju serva själv men har ju ingen lust då det andra tricket funkar ju förnämligt..behöver inte fundera över vilken olia som är bra eller inte bra..tar den tiden på hojen så blir det roligare... Hade bra...
    Helt rätt. Jag tänker låta probike köra de första servicear på min FatBob också. Bara för att jag tycker att det kan vara värt pengarna att slippa ha ännu en hoj att pilla en massa med. Har en japps som jag bygger på samt gummans två hojar som ska skötas. Sen är det ju rätt skönt att få en stämpel i boken när det är en helt "ny" hoj också

  5. #25
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av twenty2 Visa inlägg
    Helt rätt. Jag tänker låta probike köra de första servicear på min FatBob också. Bara för att jag tycker att det kan vara värt pengarna att slippa ha ännu en hoj att pilla en massa med. Har en japps som jag bygger på samt gummans två hojar som ska skötas. Sen är det ju rätt skönt att få en stämpel i boken när det är en helt "ny" hoj också
    twenty2: precis så är det... och går det åt H-vete så kan man ju få till det på ett bra sätt.. men prova det på Biltema olja.. nej det är fömycket pengar på spel...

  6. #26
    @Harley 2006 Jag förstår dig fullt ut, din hoj är ju i stort sett ny. Jag har ägt en ny bil en gång i livet och då lämnade jag också in på service fick stämplar i boken, Skoda original olja och sov gott om nätterna.
    Min hoj är 42 år gammal, jag har spårat den som en import från USA 1984. Hon har levt ett hårt liv och vid inköp så hade den nog med facit i handen behövt en hel del kärlek på en gång. Det dröjde ända tills nu innan hon fick det.
    Jag resonerar som så att de oljor som säljs nu är bättre än de som såldes 72 och 82 och 92 osv. Så en Biltema olja från 2013 bör (skall) vara bättre än en örnmärkt från 1972. Läste nyss en artikel i en MCM från 1993 där de testade mirakeloljan från SLICK50 som var tämligen först med teflontillsats. Efter testet gick motorcykeln betydligt sämre än tidigare, apropå tillsatser. Ju oljigare jag blir desto mer trött blir man på dessa dagsflugor med olika mirakeltillsatser.
    Vidare så är ju vissa tillsatser bevisat viktiga som t e x zink men de flesta oljor innehåller ju redan det. Så även biltema.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. oljebyte
    Av in the wind i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 10:13
  2. Söl vid oljebyte
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 20:40
  3. Harleyforum växer snabbt!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:52
  4. Rem önskas snabbt EVO
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 20:56
  5. Oljebyte oljemängd ?
    Av patman i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:42

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •