Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tvätt.rengöring polering ?:)

  1. #1

    Tvätt.rengöring polering ?:)

    Hej hej efter många om och men så kör man nu sin Nightster utan problem och den går som en klocka Det jag nu undrar över är ju hur jag ska hålla min Harley ren och fin hela tiden Jag vet inte liksom vilka medel man kan använda var och hur jag rengör den över lag. Skulle behöva tips om var jag kan köpa lite olika medel och vad man ska tänka på osv. Vill inte förstöra det lilla krom som finns eller något annat så jag är väldigt försiktig. Finns det något medel man kan spraya på motor osv för att hålla allt smuts borta =) Snälla hjälp mig mina kära vänner !) tänkte sticka iväg imorrn isåfall och inhandla sedan rengöra och polera lite och ta en tur. Jag behöver all info man kan få, är så osäker men jag vill gärna lära mig mer.

  2. #2
    Behövs inte massa olika produkter. Vatten o vanligt bilschampo funkar utmärkt. Någon chrome polish o vax. Spola inte av hojen när motorn är varm o torka den innan du kör iväg. kan bli kalk avlagringar på kromet annars...

  3. #3
    Sjysst tack för snabbt svar !! då blir det tvätta av det imorgon då och inköp av schampo

  4. #4
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Så... varför tvätta?

    Jo.. fordi var gång du tvätter så ser man tilstanden på hojen.. man hittar den löse bulten som på et tidspunkt kan orsaka et dyrt besök på en verkstad och på en ren sykkel ser man oljelekkasje och lekkasje av andra vätsker.

    Avfetting? Biltemas kaldavfetting är mycket bra och tar insekter,skadar inte gummi och ger en blankeffekt och är billig (98,- för 2,5 ltr.

    Hvilken Shampoo? Zip är en billig och bra shampoo som finns overalt.

    Polera? At hojen blir blank är en bieffekt av polering. Hensikten med å polere er å hindre oksydasjon slik at ingenting rostar. Insekter sitter inte fast och det skydder til en viss grad mot reper. Alla påstår at deras medel är best,men en tummelfingerregel är at innholdet av Carnouba (margen av en sydamerikansk palme klasset i A/B och E) skal vara högt om priset är högt. En annan ting som är viktigt är å hitta en som inte blir hvit om du råkar få den på gummi,nogot som gjör at jobbet blir mycket tidkrävande och medförer mycket sväring. Polera 6-8 gånger om du inte har gjort det förut och det skaper en knallhard hinne slik at du behöver bara göra det 1-2 gånger i sesongen därefter.
    Stryk tynt på,låt torka och tork av med sirkuläre bevegelser med en microfiberklut. På en god och varm dag kan du klara 6 gånger på 2 timmar.
    Stalltips på en mycket bra vaks som inte blir hvit på gummi och tåler å påfört i sollys; http://www.ebay.com/itm/Boora-Carnau...item3a81cc0160

    Om du vil ha det lille exstra for höyglans finish så vil en Sealer väre bra; http://www.ebay.com/itm/Boora-Ultras...item3a8232090b

    Båda har jag användt i flera år och pris och kvalite är oslagbart.

    På chrommet är det mänga som anvender produkter med slipmedel,men det som ger best glans och inte skadar chrommet är dette: http://www.vidcom.no/strahldur/hoyglanskrem.html
    Trykk bare et par centimeter pasta ur tuben och rör den ut i 5-6 liter vatten och tvätt med en svamp eller påför det med en pumpekanne och spol med vatten efteråt.
    Resultatet blir showroomfinish med nesten ingenting jobb.

    Lykke til..
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  5. #5
    Själv så har jag polerat in fireglaze lackskydd på min Fat Bob. Det gör så lacken blir lättare o hålla ren. Går bra o köra på krom och glas också.

    http://www.prorecond.se/webshop/inde...&productId=142

    Har man mycket repor kan man köra med polermedel innan.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Själv så har jag polerat in fireglaze lackskydd på min Fat Bob. Det gör så lacken blir lättare o hålla ren. Går bra o köra på krom och glas också.

    http://www.prorecond.se/webshop/inde...&productId=142

    Har man mycket repor kan man köra med polermedel innan.
    Har du mattsvart? Det låter intressant i så fall

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Själv så har jag polerat in fireglaze lackskydd på min Fat Bob. Det gör så lacken blir lättare o hålla ren. Går bra o köra på krom och glas också.

    http://www.prorecond.se/webshop/inde...&productId=142

    Har man mycket repor kan man köra med polermedel innan.
    Har du mattsvart? Det låter intressant i så fall

  7. #7
    Nope det är blanksvart jag har. Mattsvart är svårare men det finns medel som ska fungera som skydd på det också, hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.

    http://www.youtube.com/watch?v=syGBPhFxDCo

  8. #8
    Nykomling
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    För sakens skull, jag åker och hämtar min nya matt-svarta Fat Bob imorrn, hur hanterar man en matt svart cykel? Vad för produkter använder man? Man vill ju inte att det matt-svarta skall börja "skina" av nåt vax...
    /C

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Chris_w Visa inlägg
    För sakens skull, jag åker och hämtar min nya matt-svarta Fat Bob imorrn, hur hanterar man en matt svart cykel? Vad för produkter använder man? Man vill ju inte att det matt-svarta skall börja "skina" av nåt vax...
    Ingen polering, vax eller vaxschampo. Vanligt bilschampo utan vax ska fungera bra, eller yes diskmedel.

  10. #10
    Nykomling
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ingen polering, vax eller vaxschampo. Vanligt bilschampo utan vax ska fungera bra, eller yes diskmedel.
    Ok, tack! Man använder alltså ingen lack-"försegling" alls som skyddar lacken lite extra?
    /C

  11. #11
    Vanligtvis inte men om du läser några inlägg upp så länkar jag till en youtube länk där ett företag demonstrerar en produkt som de påstår ska fungera bra på matta lacker.

  12. #12
    Nykomling
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Vanligtvis inte men om du läser några inlägg upp så länkar jag till en youtube länk där ett företag demonstrerar en produkt som de påstår ska fungera bra på matta lacker.
    Yes, jag såg den. Men att hålla på och importera produkter från USA för att tvätta hojen är inget jag tänker ägna mig åt.
    Tänkte om nån kanske visste om nåt sånt medel finns vanligt förekommande i Sverige, tänk biltema.
    Men det verkar vara tämligen ovanliga produkter för Matt-Lack...
    /C

  13. #13
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Hej hade en mattsvart VRSCDX innan den vaxa jag rätt ofta funkar kanon , polerar eller "gnuggar " du på den matta lacken blir det blankt så det blir inte bra , efter vaxningen tyckte jag att smutsen fastna inte bara spola av , får du fläckar eller smuts som inte går att spola av så ta bort fläckarna
    med YES eller fönsterputs , jag skulle inte tvätta hela hojen med YES för det är ju inte så mycket som är matt , det är ju bara några delar som är matta resten polerat blankt eller kromat , hellre ett bilschampo utan vax

    Swissvax har produkter för matta lacker som jag tycker funkar kanon, dom har återförsäljare i Göteborg kolla på deras hemsida

  14. #14
    Nykomling
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Swissvax har produkter för matta lacker som jag tycker funkar kanon, dom har återförsäljare i Göteborg kolla på deras hemsida
    Tack för tipset. Får kolla upp det. Sen vad jag förstått har Harley ett eget rengöringsmedel för deras matta paint finishes som fått bra betyg. Men jag misstänker att som med allt annat HD original så är det svindyrt.
    /C

  15. #15
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Fönster puts med ammoniak funkar kanon på svåra fläckar , jag köpte en liten burk vax tror den kosta ca 300 men den räcker många år den är dryg

    har inte provat HDs egna produkter så kan inte uttala mig

  16. #16
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ingen polering, vax eller vaxschampo. Vanligt bilschampo utan vax ska fungera bra, eller yes diskmedel.
    Yes diskmedel skulle jag inte använda eftersom det är tunt slipmedel i diskmedlet fast åsikterna går isär där. Däremot så blandar jag fönsterputs och vatten 1 fjärdedel fönsterputs på 1 liter på min mattsvarta lack.

  17. #17
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Hur gör du när du tvättar resten av hojen ?

    tänkte mest på att jag vill ju inte ha yes eller fönsterputs på resten av hojen
    Senast redigerat av jossi den 2013-06-26 klockan 15:03.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Behövs inte massa olika produkter. Vatten o vanligt bilschampo funkar utmärkt. Någon chrome polish o vax. Spola inte av hojen när motorn är varm o torka den innan du kör iväg. kan bli kalk avlagringar på kromet annars...
    Precis, det räcker med vanligt schampo och vatten. Men nu till mitt tips för att slippa kalkfläckar från vattnet. När du sköljt av schampot så häller du lite spolglans (som man har i diskmaskinen) i en spann med rent vatten, blandar, sen tar man en skopa och slänger blandningen på cykeln, låter det torka och vips så är kalkfläckarna borta. Ni som har kalkrikt vatten, prova en gång och ni kommer att häpna. Plus att det går mycket fortare att tvätta sin cykel. Detta tipset får ni gratis...

  19. #19
    V.I.B Contributor
    Boba Fetts avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Hur gör du när du tvättar resten av hojen ?

    tänkte mest på att jag vill ju inte ha yes eller fönsterputs på resten av hojen
    Om du menar mig ? Så brukar jag ta lite avfettning och sen tvättar jag med vanlig färdiga bilsvampar..

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    68
    Tackad: 0
    jag köper alltid sonax produkter och tvättar / vaxar med bra pris på claes ohlsson använder till både bil och hoj med mycket bra resultat

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Rengöring av fälg och framgaffel?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 05:45
  2. Rengöring av bromskolvar ?
    Av Tompa i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 20:47
  3. Färg och rengöring?
    Av Aggelito i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 21:22
  4. Rengöring.
    Av Coax i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:38
  5. Rengöring av svarta toppar
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 21:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •