Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 276

Ämne: Turbo Sportster

  1. #21
    Det beror ju på hur stor motor man har och hur mcket luft man skall pumpa. Den räcker säkert gott och väl för ditt effektuttag men jag har hört att man skall tänka lite annorlunda när man dimensionerar för en HD. Man skall tydligen ha en större turbo än man kanske tror då ett högt mottryck ger problem med spikningar etc. Man skall inte ha så mycket tryck men mycket volym. Men du har bara 1200cc? Man skulle behöva kolla kurvorna om man kan hitta dem eller få dem från Mc Xpress.

  2. #22
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vad jag förstått är det avgassidan som är kruxet på H-D då det pulsar att en liten turbo blir väldigt konstig, eftersom jag inte skall ladda så mycket kan man välja en ganska stor som dämpar tryckstötarna och den kalla sidan lite mindre och på så sett få en trevlig gång på motorn.
    det finns två turbo firmor i gbg som båda gärna bygger en anpassad till mig men dom kostar ju förstås så självklart är jag intresserad av alternativ bara jag vet att det kommer att funka.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #23
    Högt tryck = hög värme. Det vill man inte ha. Men en liten turbo på en liten motor är ju att föredra..annars får man en turbo lag som heter duga. Man vill att den skall börja ladda vid 2000-3000 varv. Många snackar om hur många bar man laddar men det är ju inte så viktigt. Som stroker poängterar är det flödet man vill åt. Du kan ju ha ett högt tryck i ditt plenum men ett mycket lägre i cylindern. Min garrett har en M24 kompressor med en dia på 48mm. Den hade jag på en warrior på 102CUI. Den laddade vid 2500 varv gav 180-190Hk.

  4. #24
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    belsebub36: vad är det för storlek på din Garett turbo, spridarna vad är det för något ?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #25
    Ja, turbodimensionering är INTE enkelt. Och som vanligt är det många, även proffs, som inte vet vad de pratar om. Och vet de det så har de ingen erfarenhet av HD som är lite kontig med sina stötvisa glest kommna pulser. De flesta färdiga dyra system verkar vara skit och man kan nog göra minst lika bra system själv. RB racing har jag höga tankar om men de är dyra och har usel kundsupport (efter vad jag hört) och de siktar ofta på enorma effekter och då tillkommer många nya problem. Deras hemsidor skall man dock läsa som en muslim studerar koranen! MC Xpress har jag också höga tankar om men deras erfarenhet av luftkylda HD är lite begränsad.

  6. #26
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    stroker49.

    Pratade med Erik på mcxpress och han trodde den var för liten och rekommenderade en Mitsubishi laddare i stället som jag troligen beställer när jag är hemma från semestern igen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #27
    Erik är duktig. Men det var han som rekommenderade denna!

    Skall du slå till på kullagrad turbo?
    Kanske är det nödvändigt med en hybrid?

  8. #28
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Antar att det var ett tag sedan han rekommenderade den då han numera tycker dom större är bättre men din skulle absolut fungera.
    Bägge dom firmor jag var i kontakt med här i gbg ville bygga hybrid dock glidlagrat vilket Mitsubishi är också men jag tyckte Erik lät duktig och hans priser var bättre men jag har en stund till på mig innan jag bestämmer mig helt, jobbiga är när man inte har kunskapen själv och får lita på andra som inte heller har någon direkt erfarenhet från en sportster motor så man får väl som alltid lära sig den hårda vägen
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #29
    Hur var det med oljetrycket på Sportster? PÅ BT kan man ju sätta dit en något starkare fjäder men vid låga varv/tomgång är det ju ändå 0. Vissa byter drev på oljepumpsdrivningen och då blir det ju bra med hjälp av uppväxlingen. En kullagrad turbo tål ju lite mer avseende låga oljetryck och så kan man ju tänka på det så man inte varvar som en galning, tokstannar och står på tomgång medans turbinen snurrar för fullt.

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vad jag lär mig om glidlager är att dom just inte behöver så höga tryck utan är mer beroende av flöden, min gode vän har som sagt rekommenderat mig att strypa om det är högt tryck men jag litar på våra vänner i USA som gjort sportster turbos före mig med "bolt on" system utan förändring av oljepump eller annat men fråga mig till vintern när jag förhoppningsvis kört ett tag hur det gick
    monterade en liten oljekyl som tillslut hamnade på filtret då jag inte ville ha den på ramröret för motorn hoppar en hel del o rycker i slangarna onödigt mycket så jag tyckte detta verkade bäst.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #31
    Det där med oljetryck är något jag undrat över. I alla böcker /instruktioner man läser så står det hur viktigt det är med ett bra oljetryck. Å andra sidan har jag läst att glidlagret i sig själv fungerar som en liten pump bara det finns ett bra tillflöde.

    Detta är en klassiker som enkel grundkurs även om den är gammal. http://www.gikturbo.se/pdf/teoridels.pdf

    Men ett kullger ger ju också en bra uppspolning och minimerar turbolag. Men det kanske inte är värt det, ett glidlager är ju långlivat?

  12. #32
    RB racing har så mycket bra att läsa. Inte bara om turbo http://www.rbracing-rsr.com/harleyturbos.htm
    Dessutom är de roliga och kaxiga och massor av bra om avgassystem och mycket annat.

    Jag har länge tänkt sätta turbo på min gamla shovelhead. Bara lite andingshjälp och max 0,45-0,5 bar och 85-90 hk. Löjligt tänker vissa, men tänk vad man måste göra och vad det skulle kosta för att få 90hk från en Shovelhead. Med turbo slipper man stressa grejjorna med vilda kammar, högt komp och en massa varv.

    Men ju mer jag lär mig ju mer inser jag vad galet det är. Åtminstonde bör man utgå från en insprutningshoj. Jag började med att sätta dit en CV för flera år sedan. Sedan har turbobygget inte blilvit av, men CVn blev en kanonmod!
    När jag vinner på lotto blir det en nyare Glide med RBs turbokit!

  13. #33
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ja rb racing sida är pure underhållning läste att även dom hade kullagrad turbo men jag litar fullt på polarn som håller på med turbo bilar och dissade kullagrat totalt, Lära sig den hårda vägen är väl det som kostar mest och ger mest lärdom men jag brukar lyssna på dom som ger mig förtroende och när jag hört samma från två eller flera med erkänt mycket kunskap och med eget sunt förnuft går jag på det, Ett glidlagrat Mitsubishi aggregat är i stort sett outslitligt och kräver inte några höga olje tryck och har bra pris osv, angående storleken är man på osäker mark då dom flesta säger samma sak men ser otaliga varianter på bilder jag hittar på nätet så det mest intressanta hade ju varit att få testa några olika storlekar och hitta den karaktär som passar ens körstil bäst men eftersom man inte är gjord av stålar får det ju bli någon medelväg o bara hoppas att det blir bra.
    En tanke är ju förstås att om man lyckas kan man ju alltid sätta ihop fler system o sälja så man får tillbaka det man lagt och kan utveckla o förbättra.
    Varför inte bygga ett insprutningssystem till shoveln jag har byggt några Mega squirt sprut som även funkar kanon till turbo. Ju mer galet desto roligare så varför inte satsa du har ju ett aggregat löda ihop ett MS sprut är inte dyrt och modda något spjällhus, ett par spridare och en spjäll lägespotensometer, mapsensor o en tempgivare är vad du behöver
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #34
    @Lasse. S: Bara goda idéer! Det ger också funderingar om man skulle göra ett bygge på en modernare hållbarare hoj (en fin originalshovel vill man ju inte riskera för mycket med då de snart tillhör FNs världsarv). Att bygga på en modernare TC har ju den fördelen att de har ett bra insprut som man kan utgå ifrån. Å andra sidan så är ju TC lite veka och kräver Timkenkonvertering och svetsad vev så fort man skall gasa det minsta. En sen EVO är ju lite robustare men då blir det att konvertera till insprut för att få det bra.

    Det finns en kille i Borlänge som har en hoj med RB-turbo, jag pratade med honom för några år sedan men då hade han inte hunnit att få så mycket erfarenhet, kanske dags att slå en signal igen. RB har en intressant backventil för att få tillbaks oljan till motorn men jag har aldrig förstått hur och var den sitter, någon som vet?

    Om jag skulle ladda min gammelhoj så var tanken att göra en mild installation och trycka genom CVn. Precis som installationerna med Aerocharger. Aerocharger var ganska bra och milda turbokit och de hade ett litet eget speciellt smörjsystem vilket var perfekt då man inte behövde tänka på att ansluta oljeledning och främst hur man skulle få tillbaks oljan till motorn. Nackdelen var att turboaggregaten inte höll och Aerocharger gick i KK. Nu verkar de vara igång igen men inget jag skulle våga satsa på innan det finns bra referenser.

  15. #35
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    hittade vad jag har för tryck. tomgång varm motor 0,48-0,82 bar, vid 2500 varv 0,68-1,17 bar. mätningen skall görs efter minst 3 mil i över 80 km i timman och oljan skall vara 110 grader, låter högt i mina öron för min oljekyl jag installerade fick jag inte att fungera för en först i dag när jag körde motorväg i hög fart som test och det var riktigt varmt här
    flödet har jag ingen koll på för det varierar ju på oljekanalen storlek
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #36
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nu har jag beställt en specialbyggd S1 BG turbo från Turboservice i gbg, inte det billigaste alternativet men med snack med GIK turbo, mcxpress med flera tyckte jag nog turboservice gav mig mest kunskap o förtroende över vad som skall fungera bäst.
    Förberedelserna har också börjat med att jag borrade o gängade in en nippel i spjällhuset för tryckmätaren jag satte jämte h-mätaren, har också beställt nya diagram fjädrar 25 o 40% hårdare samt en 30% easypull, börjar med den lättare som test.
    Just nu letar jag efter high flow spridare behöver gå upp från 3,86 g till 4,9 g.
    i dag skall jag skaffa lite rör bl.a så nu är det på G
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #37
    Berätta om fläkten! Har du tom diagram? Hur mycket luft skall du pumpa vid olika varvtal?

  18. #38
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Dom bygger den mellan pekfingret o tummen för inget har erfarenhet om exakt vad som fungerar bäst utan är ren uppskattning, fungerar den inte som tänkt byter dom turbinhjul för att optimera den, tyckte att ett par tusen kr mer kunde vara värt det, så när allt är klart kan du få köpa setupen dyrt
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  19. #39
    Haha, ja det blir bra. Klokt att inte snåla på fläkten, det är ju ändå mycket jobb och mycket andra kostnader!

  20. #40
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jo det plockar på men ändå blir det blir billigare per hk med turbo beställde även "Red Band" high flow injectors provide a fuel delivery rate of 5.3gps and 42.06pp/h från www.horsepowerinc.net
    Rör materialet är inte så dyrt och jag gör allt arbete förutom svetsa aluminiumet.
    Har en budget på ca 15-20000 kr och kommer väl plocka ut ca 30 hk till men framför allt gör jag det för att det är en kul grej

    På resan jag gjorde tillsamman med mina polare så konstaterade vi att min hoj har precis lika mycket vrid/axelration och till o med snabbare från noll än både Night trainen med luft o buller och med 95" motorn samt Screaming eagle 110" CVO bussen men den senare tror jag mer på en feg förare som inte vågar gasa.
    Själv är jag lite "för" gas glad och har redan efter lite över 1000 mil slitigt ner bak däcket till slit indikatorn så det är dax att beställa nytt, troligen hinner jag slita ut ett till innan säsongen är slut
    Det kostar på att ha lite kul
    Senast redigerat av Lasse.S den 2013-06-22 klockan 10:05.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Turbo Nightrod projekt!
    Av Mayhem77 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 10:49
  2. Shovelhead turbo prosjekt ferdig
    Av Shovel1340 i forum Custom & Byggen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 12:46
  3. Shovelhead Turbo
    Av Shovel1340 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 22:40
  4. Turbo i byn
    Av Norrland i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:54
  5. Shovelhead 1340 Turbo
    Av Shovel1340 i forum Custom & Byggen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 20:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •