Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: olja till sportstern

  1. #1

    olja till sportstern

    har inköpt en 96a 883...

    stått i garage sen 07 så tänkte serva den lite..

    är biltemas olja/oljefilter ok eller??

    tacksam för svar

  2. #2
    Är den inte värd en bättre olja, typ H-D original 20W/50? :-)

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Tackad: 0
    Jag kör på biltemas 20w/50 i motorn och HD formula+ i transen i min sportster 1200.

    Vem säger att original är bättre? Så vitt jag vet så står det inte vilka krav hd oljan lever upp till på flaskan..?

  4. #4
    Oj då, där klev jag tydligen på en öm tå

  5. #5
    Jag vill inte ta några risker med dålig olja. Kör båda mina på Biltemas. Finns det Sportsterfilter på Biltema?

  6. #6
    Ser sällan reklam för Biltemas oljor på racingbanor, undrar varför om dom är så bra? hör inte heller någon åkare som kör lastbilarna på Biltema olja, min teori är att allt som oftast bedrar snålheten visheten.

  7. #7
    Jag skulle inte tveka att använda HD's eller några andra bra märken heller. Men det jag kan få tag i smidigt till vettigt pris och som fyller specen är bra nog åt mig. Biltema ser man ju reklam för men inte deras enskilda produkter. Sedan är det ju som du är inne på att det mesta med oljorna marknadsföring, däri ligger ju också en stor del av kostnaden. Åkarna behöver ju inte köra på Biltemaolja eller köpa märkesolja från Tyskland (som jag gör till bilen), de köper ju bra olja i lite större volymer för några tior/l. Bönderna köper olja för bra kostnad till sina mångmiljontröskor och traktorer för bra priser på Lantmännen (Agrol). Det kan privatpersoner också göra. Agrol har jag förut haft till bilen men de har ingen longlifesuperhelsyntetspecad till min nuvarande bil. Någn 20W-50 tror jag inte heler de har men de kan ta hem sin egen "Racingolja" helsyntet 10W-60, den har jag köpt en gång till min TC88.

    För övrigt är det samma sak med sötat, brunt, kolsyrat vatten, man blir lika fet och sjuk på de billigare "kopiorna" som på den dyra hårt marknadsförda produkten från Atlanta.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Sportsterfilter finns på biltema, svart eller kromat.

    http://www.biltema.se/sv/Reservdelar...ory=Oljefilter

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Tackad: 0
    Nejdå, undrade bara vad du hade för bevis att original är bättre...

    Joo man får vad man betalar för.. Märket! Varken Biltema eller HD har egna raffinaderier som framställer oljor så det är irrelevant om det står biltema på racebilarna eller inte, det kan fortfarande vara samma tillverkare. Vet du om något raffinaderi som gör dåliga oljor som du inte skulle köra på?

    Så länge oljan uppfyller dom krav som motorn vill ha så ska det ju vara ok, och med biltemaoljan så kan jag byta olja två gånger per säsong och det blir ändå billigare än ett byte med originalolja. Det blir billigare och man kör på renare olja, jag ser inga nackdelar...

  10. #10
    Alla får ju lyckligtvis göra som dom vill, jag är långt ifrån någon oljeexpert, men tycker det känns tryggt att hälla i en olja som rekommenderas just för min hoj

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av kapsylen Visa inlägg
    Alla får ju lyckligtvis göra som dom vill, jag är långt ifrån någon oljeexpert, men tycker det känns tryggt att hälla i en olja som rekommenderas just för min hoj
    Ja, det är ju inte fel alls.
    När det gäller bilen där man specifierar tydligt så håller jag det stenhårt. I min bil skulle jag tex inte hälla någon av Biltemas "vanliga helsyntetoljor" eller någon annan helsyntet 5W-30 om den inte uffyller GMs spec för Long Life (Volvo/Ford, Audi/VW och de andra har sina bokstavsbeteckningar som är specifika fast de säkert är typ samma).

    Som man säger i flyg och försvarsindustrin, följ alltid specification MIL-TFD-41 (make it like the fucking drawing for once!)

  12. #12
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av sm00rph Visa inlägg
    Jag kör på biltemas 20w/50 i motorn och HD formula+ i transen i min sportster 1200.

    Vem säger att original är bättre? Så vitt jag vet så står det inte vilka krav hd oljan lever upp till på flaskan..?
    Du kör med en bilolja i motorn ?

  13. #13
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0

    olja till sportstern

    Jag fattar inte diskussioner som dessa. Köp en billig olja, spara 100 spänn, och riskera motor/växellådshaveri. Jag köper original och vet att jag är "home free". Det finns säkert bättre oljor men varför bry sig?

  14. #14
    Jag köper inga "billiga" oljor. Jag köper bra oljor som uppfyller ställda specifikationer. Var och en gör som hen vill.
    Ja, naturligtvis häller jag gärna "bilolja" i motorn. Varför skulle jag inte göra det? Hade jag samma olja som smorde både motorn och en våtkoppling skulle jag göra en annan bedömmning.

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Tackad: 0
    Japp, kör på biloljan

  16. #16
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Motorcykeloljor innehåller större del fosfor och zink som är tillsatt för att vara ett slitageskydd.
    Iom att du har växellådan i samma olja skulle jag aldrig köra med en bilolja i hojen, NÅGONSIN.
    Det är helt ok att ni använder bilolja i era hojar, men rekommendera inte det till andra om ni inte är beredda att stå till svars om folk som gör som ni säger får problem med sina motorer senare.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Motorcykeloljor innehåller större del fosfor och zink som är tillsatt för att vara ett slitageskydd.
    Iom att du har växellådan i samma olja skulle jag aldrig köra med en bilolja i hojen, NÅGONSIN.
    Det är helt ok att ni använder bilolja i era hojar, men rekommendera inte det till andra om ni inte är beredda att stå till svars om folk som gör som ni säger får problem med sina motorer senare.
    Vilka Harley hojar har växellådan tillsammans med motoroljan?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  18. #18
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Vilka Harley hojar har växellådan tillsammans med motoroljan?
    sportstern

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    sportstern
    Sportster växellådan delar olja med transmissions kedjan o kopplingen men inte med motoroljan.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  20. #20
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    ahhhhhhhhhhh man lär sig varje dag, haha

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Olja/Harley-olja
    Av mallesan i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 22:36
  2. Olja
    Av Nightrod i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 23:58
  3. Olja till transen?
    Av Json i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 08:53
  4. Senaste Rolad Sands Sportstern....XR-1200
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 17:44
  5. Fränaste sportstern någonsin!
    Av ETER242 i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 10:41

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •