Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Svingarms glapp

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Byt! angående pressningen skall det sitta en låsring på lagret som stopp så de blir lika långt ipressade. Kolla även om gummibussningen genomföring har slitet på axel.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2015-01-22 klockan 19:04.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #22
    Då blir det till att byta! Låsringarna satt på plats båda två men jag har inte lyckats få ur lagerna. Försökte knacka ur dom men dom rör sig inte, är en hel del rost där inne också så eventuellt har dom väl rostat fast. Några tips och trix för att få ur dom?

    Hur kollar jag slitaget på axeln? Behöver jag plocka bort något mer för att se detta slitage?

  3. #23
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Då blir det till att byta! Låsringarna satt på plats båda två men jag har inte lyckats få ur lagerna. Försökte knacka ur dom men dom rör sig inte, är en hel del rost där inne också så eventuellt har dom väl rostat fast. Några tips och trix för att få ur dom?

    Hur kollar jag slitaget på axeln? Behöver jag plocka bort något mer för att se detta slitage?
    Dom kan sitta, enklast är om du har en lång axel som går igenom till den andra sidan, du får slå hårt, när du skall ha i nya är det enkelt att pressa i dom med ett skruvstäd dock måste du ha en hyllsa som pressar på ytterringen enbart annars blir glapp direkt.
    kolla axeln är lite bök, lossa länkarms staget och ramdelen på vänstersidan som håller bussningen, där efter ser du själv hur du går vidare...
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Dom kan sitta, enklast är om du har en lång axel som går igenom till den andra sidan, du får slå hårt, när du skall ha i nya är det enkelt att pressa i dom med ett skruvstäd dock måste du ha en hyllsa som pressar på ytterringen enbart annars blir glapp direkt.
    kolla axeln är lite bök, lossa länkarms staget och ramdelen på vänstersidan som håller bussningen, där efter ser du själv hur du går vidare...
    Jag använde mig av en lång axel precis som du beskriver, behöver förmodligen ta fram stor-släggan då! Jag dränkte i varje fall in lagerna i rostlösning så förhoppningsvis har det lättat lite tills imorgon.

  5. #25
    Rostlösningen gjorde susen för i dag kom lagerna ut utan bekymmer. Ska ta en telefon till sverull imorgon och se om dom har rätt lager annars får jag beställa från Nostalgia.

  6. #26
    Lasse, har du koll på om man får två lager i ett paket när man beställer hos Nostalgia? Det står förvisso 295/st men tittar man i staterna tycks dom säljas i två-pack, och då kostar OEM runt 45 dollar.

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Lasse, har du koll på om man får två lager i ett paket när man beställer hos Nostalgia? Det står förvisso 295/st men tittar man i staterna tycks dom säljas i två-pack, och då kostar OEM runt 45 dollar.
    Jo det är 295 st och du lär inte få det billigare från usa $45 +30%+ frakt, tror det blir svårt att komma under 590 kr för 2 st.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #28
    Tack Lasse! Jag har vänner på andra sidan pölen så det går alltid att trixa lite med sånt, kanske inte lönt i just detta fallet dock.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jag har numera dubbla lager i min sving, förra året fixade jag till gummibussningarna svarvade jag hyllsor som är svetsade inuti bussningen för större anliggningsyta samt även axeln genom motorn är bronsbussad, resultatet blev häpnansväckande bra och stabilt, ligger som klister i kurvorna


    Det där imponerade, men samtidigt som man vill ha det perfekta så tar det bort just en tjusning med Millwaukee moppe, undrar hur det går den här ggn när man går in i en kurva lite för snabbt :-)))

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Det där imponerade, men samtidigt som man vill ha det perfekta så tar det bort just en tjusning med Millwaukee moppe, undrar hur det går den här ggn när man går in i en kurva lite för snabbt :-)))
    Min förra Sportster satsa jag mycket på motorn 1440 och dom bästa toppar o övriga delar som går att köpa, gick rent ut sagt som kulor o krut men inget på chassi, ganska ofta körde jag med sporthojar, brukade träffas på Götaplatsen på lördagar och det roligaste dom hade var ju att försöka köra i från mig, för det mesta körde dom med långa ansikten när jag hängde på men va dom inte viste var hur hög min puls va och hur nära gränsen jag körde, denna hojen har jag förbättrat chassi mässigt betydlig mer och numera kör jag inte så ofta med sporthojsvänner då det inte är någon utmaning längre, går att hänga på utan problem och med normal puls och dessutom fortare om jag vill, nu har jag ju skaffat mig effekt i denna hojen också men ett tips är att bästa trimmet är förbättra chassit först
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #31
    Snabb fråga; ska det vara något guck eller smörj på svinglagernas ytterbana, eller ska dom pressas in i svingen "torrt"? Dom förra satt ju duktigt fastrostade menar jag...

  12. #32
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Snabb fråga; ska det vara något guck eller smörj på svinglagernas ytterbana, eller ska dom pressas in i svingen "torrt"? Dom förra satt ju duktigt fastrostade menar jag...
    svårt att få något i mellan där då det är presspassning men lite wd40 eller liknande skadar inte.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Svingen är avtagen, axiellt har lagerna ett spel på runt 1mm och radiellt runt 0,25. Dessutom kanske en tiondels spel runt svingbulten. Känns som läge att byta?

    Edit: dessutom är lagerna olika långt ipressade. På ena sidan sticker lagret ut 1,4mm på insidan, på andra sidan sitter det i liv med svingen.
    Citerar mig själv här, har nu pressat i dom nya lagerna och jag får precis samma resultat, att det ena lagret sticker ut ca. 1,4mm på insidan och den andra i liv. Båda låsringarna ligger stumt mot svingen. Känns lite knepigt? Fortfarande spel runt svingbulten också, kan inte se att den skulle vara nött så det känns ju också lite knepigt?

  14. #34
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Axeln genom motorn, gummibussningarna gavlar / axelgenomföring, paralellstagen har du kollat upp detta?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #35
    Nej jag har inte kommit så långt ännu, förhoppningsvis får jag gjort det i morgon. Men, jag förstår inte hur det skulle kunna påverka lagrets position i svingen? Låsringarna ligger ju emot godset i svingen på båda sidorna men ändå sticker det ena ut mycket och det andra inget? Eller är det helt enkelt dom toleranserna man får räkna med när det är "made in usa"?

  16. #36
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tänkte mer på glappet du har fortfarande, inte lager position, det viktiga är bara att måttet stämmer med axelns längd med lagrer positionen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #37
    Ah, ok! Ja det tycks stämma bra med axelns längd i alla fall. Glappet jag syftar på är alltså mellan svingbult och lager. Nu ligger svingen på arbetsbordet och när jag sticker in bulten i ögat på lagret så är det ett tydligt spel. Det är detta spel jag oroar mig över.

  18. #38
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det glappet kan du ignorera då det försvinner/ inte märks när du drar bullten.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Koppling glapp på splines 1200cc -90
    Av Jan Söderlund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 22:43
  2. Svingarms väska Dyna.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 21:34
  3. Svingarms lagring.
    Av klangen i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •