Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Mer olja

  1. #21
    hej allihopa.
    jag har en ombyggd Flh 1000 från 1973 och är lite osäker på vad som skulle smaka fint för henne.
    motorn är orginal med ramen så den har jhu några år på nacken. behöver jag inhandla några special oljor
    till motor och växlar m.m eller? har tittat i papper och på nätet men blev inte klokare av det, tänkte lägga in en bild senare men nu sitter jag på tåget.
    MVH Fredrik

  2. #22
    Hej Fredrik och välkommen! 73:a är fräckt.

    Du kommer snart få tips om oljor här inne...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #23
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av FreGust84 Visa inlägg
    jag har en ombyggd Flh 1000 från 1973
    Hej
    Coolt, jag har oxo en FLH (ELEC) -73, dock vevstrokad , men min original är på 1200 cc.
    Ram är original, i stort sett iaf...

    Välkommen hit

  4. #24
    Jag kör endast HD orginal oljor då vet man att det funkar :-)

  5. #25
    Oljor finns i de flesta färger och smaker, det är bara att bestämma sig för vilket märke eller bli övertalad! :-)
    Själv använder jag bara Pennzoil/Quaker State/Shell i mina och i kundhojarna, då jag bl.a är återförsäljare för dessa och de är kanonbra oljor med vissa motorgarantier mm.
    (Har dock aldrig sett något om garanti i en annons ang. Biltemaolja!!)


    Iaf. Pennzoil har de oljor som de flesta kan tänkas behöva till hojen.

    *Motor*
    Till Pannor och Shovlar så skulle jag rekommendera Pennzoil GT 20w-50 Mineral i första hand.
    Börjar dessa att bli lite "välanvända" så rekommenderar jag Pennzoil HD50, också en mineral men något tjockare. = Ej för vinterbruk ;-)

    *Trans/koppling*
    En olja som är JASO-MA klassad.

    *Växellåda*
    Pennzoil Gearplus som är API GL-4 eller GL-5 klassad, typ 80w-90, 80w-140 etc.


    *Samma olja i alla hål!*
    En "Japsmotorolja" där det är gemensam olja i motor, koppling och växellåda, typ Pennzoil Mc 20w-50 Mineral.
    Den har alla nödvändiga tillsatser för att klara sitt jobb på ett tillfredställande sätt.

    (lite mer info)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_o..._manufacturers
    Bygger*Renoverar*Servar

  6. #26

    Smile

    Bra länk. Nu skall man väl kunna sluta fundera på vilken smörja och varför. tackarrrr

  7. #27
    V.I.B Bikermans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm/nomad
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Blev skum på Biltemas oljor då jag såg att det fanns 20w 50 i helsyntet. Vad jag känner till är det bara dom som kan prestera fram denna produkt. Ser ut som vanlig syntet olja fast med snor dalkar i. Den hamnade i gräsklipparen för vidare utvärdering.
    Motul har sin 7100 20W50 i helsyntet, det är en grymt bra olja i alla japanska stora cruisers. I harleyn kör jag Motul 3000 20W50 minera, har funkat bra hittills och den är hyfsat billig. Skulle ALDRIG hälla i Biltemas olja i hojen.

    Det är ju såhär att även om både biltemas och statoils olja kommer från samma fabrik betyder det inte att det är likadan olja. Det går till såhär att Biltema förhandlar fram att: "Vi vill ha en olja som motsvarar dom här specifikationerna och den får kosta max 29kr/liter". Den olja som framställs av den dyra gasen är bättre och dyrare än den som till största delen är framställd av råoljan.

    Specifikationerna som finns på motorcykelolja är över 30 år gamla. När det gäller bilar är det mycket hårdare krav. Om en olja ska vara godkänd av ex BMW så genomgår den väldigt hårda tester innan den blir godkänd. Något sådant finns inte på motorcykeloljor tyvärr...

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 18:57
  2. Olja
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 13:13
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 12:58

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •